Mesterskabet består af 8 afdelinger, men Jan og RS Competition deltog kun i de 7 - sammen med teamet besluttede Jan nemlig i god tid, at man ikke ville deltage i den sidste weekend på Hockenheim; en beslutning som tog sit udspring i ønsket om at være optimalt forberedt på 2016.
Sammen med teamet er han allerede nu godt i gang med forberedelserne til 2016 sæsonen, hvor planen er at fortsætte i Formel 4. Umiddelbart efter weekenden på Oschersleben blev Jan og teamet i fællesskab enige om, at ressourcerne til resten af indeværende sæson blev udnyttet bedst ved allerede nu at fokusere på 2016.
”Vi er alle sammen blevet klogere gennem hele sæsonen, og vi har fået opbygget en masse viden om bilen og dens måde at opføre sig på. Det betyder, at vi har en hel masse at arbejde med henover vinteren, så vi kan optimere bilerne til den nye sæson.” siger Jan.
”Det har været en lang sæson, og vi er stødt på mange udfordringer, som vi ikke var forberedt på. Vi har på ingen måde fået noget foræret, og indlæringskurven har været præcis så stejl, som vi på forhånd havde forventet,” fortæller Jan i sin umiddelbare analyse af sæsonen.
Jan fokuserer nu på sin fysiske træning og på at holde sig skarp ved at træne i simulatoren, og imens kan teamet bruge krudtet på værkstedet, hvor racerne optimeres og justeres. Samtidig er man også internt i teamet blevet klogere på en række arbejdsgange og processer, som man med fordel kan effektivisere til den kommende sæson.
De endelige planer og aftaler for 2016 er endnu ikke fastlagt, og bl.a. derfor kommer hverken Jan eller teamet til at kede sig i de kommende måneder, hvor både de sportslige og de økonomiske målsætninger skal formuleres og lægges fast, mens der også skal ledes efter flere samarbejdspartnere til Jans projekt.
Der er således nok at se til, selvom sæsonen er slut, og Jan glæder sig allerede nu til 2016.
”Hvis vi skal være hudløst ærlige, så var vi set i bakspejlet måske en anelse naive i vores tilgang til Formel 4; selvom vi var nye og ikke kendte bilerne, så troede vi fuldt og fast på, at vi nok skulle gøre os gældende. Vi troede på, at vi med vores indstilling og vores kampgejst nok skulle være med fremme, men vi kom ret hurtigt ned på jorden igen. Allerede på dette niveau betyder økonomisk formåen rigtig meget, og vi fandt hurtigt ud af, at der er enormt stor forskel på at være et mindre, privat team og på at være et ”junior” fabriksteam,” fortæller Jan i sin indledende analyse af 2015 sæsonen.
”Første løbsweekend på Oschersleben var en øjenåbner, hvor det ikke gik, som vi havde forventet. Over de næste løbsweekender havde vi rigtig svært ved at finde farten i bilen, og vi eksperimenterede med en lang række forskellige ting, før vi midt på sæsonen opdagede, at der var en fejl på turboladeren på min racer,” beretter Jan, som herefter fik ombyttet motoren fra fabrikken i Italien. I den følgende weekend på Lausitzring hentede han herefter sæsonens bedste resultater, og det gav blod på tanden til resten af sæsonen.
”Det er ingen hemmelighed, at vi var rimelig skuffede efter starten af sæsonen, men Lausitzring blev et vendepunkt. Her fik vi vist, at vi godt kan være med fremme, når bilen fungerer, og det gav et kæmpe boost til hele teamet. Det er den slags oplevelser, vi skal fokusere på, når vi kigger frem mod 2016. ”
Jan er sin egen hårdeste kritiker. ”Vi har været ramt af nogle tekniske defekter og er blevet påkørt en del gange, og jeg har også selv lavet et par dumme fejl.” Jan er fuldt opsat på at lave bedre resultater næste sæson. ”Man bliver hærdet, når man møder modgang og kæmper mod overmagten, og jeg er helt sikkert en både stærkere og bedre kører i dag, end jeg var inden 2015 sæsonen,” siger Jan. Motivationen er større end nogensinde.
De næste par måneder kommer til at foregå uden asfalt under hjulene, og for en racerkører er det langtfra den sjoveste tid på året. Vintermånederne skal bruges på fysisk og mental træning og på at opsøge og bearbejde nye potentielle samarbejdspartere.
”Jeg er rimelig sikker på, at jeg taler for alle racerkørere, når jeg siger, at vinteren er meget lang at komme igennem. Det er altså noget sjovere at sidde i en racerbil end det er at svede i træningscentret, men tingene hænger jo sammen. Jeg ved jo af egen erfaring, hvor meget det betyder at være i topform,” siger Jan, som derfor ikke har ondt af sig selv. ”Man skal yde, før man kan nyde, og udsigten til igen at komme bag rattet er det hele værd. Jeg får lov at leve mine drømme ud, og jeg skal nok nå gennem nåleøjet.”
Jan Jønck Presse Jens Hvas Læs mere om: Jan Jønck |