"Det var en fantastisk weekend for os. Eftersom det var den første gang jeg kørte bilen, lærte jeg en masse om, hvordan disse biler skal køres, og hvordan bilen reagerer på ændringer i set-up," siger Schwartz om sin debut i Trans Am-serien på Circuit of the Americas i Austin, Texas. "Teamet arbejdede non-stop hele weekenden for at gøre bilen bedre og bedre".
"Det var super sjovt at køre en Camaro med LS motor. Jeg er meget imponeret over kraft-overførslen og dens topfart. Det er dejligt at være bag rattet i en bil med en rigtig amerikansk stødstangsmotor."
Schwartz startede på 11. position, og arbejdede sig på til niende inden for to omgange og på femte omgang var han på ottende pladsen.
"Derefter gik jeg efter at bevare min placering, da der blev presset godt bagfra, og fordi nogle af bilerne lige foran mig kæmpede for point til mesterskabet. Jeg ønskede ikke at være årsagen til at de mistede de point", fortæller Schwartz.
"Der fire gule perioder under løbet, hvilket fratog os muligheden for rigtigt at strække ud, og for at få lagt afstand til bilerne bag os. Blandingen af flere klasser gjorde det også til en udfordring at køre sig gennem feltet. I [Pirelli] World Challenge Series [hvor Schwartz vandt mesterskab i indeværende sæson], var jeg vant til at klasser bliver vinket frem, så de hurtigere klasser starter foran. I Trans Am, er alle klasserne blandet sammen på genstarter."
"En af de mest underholdende øjeblikke var at køre side om side med Tony Ave, over et par omgange, i de smalle sving-kombinationer efter lang-siden. Vi kørte hårdt på hinanden, men havde aldrig en berøring."
Lige nu er Schwartz krediteret med en 10. plads for løbet, men som ofte før ved Trans Am løbene, kan protester efter løbet, for kontakt mellem bilerne og passager under gult flag, rykke ham yderligere op i det endelige resultat.
"En placering i top 10 er hvor vi ønskede at være, ikke kun for min debut i Trans Am, men for kunne give noget opmærksomhed omkring Parkinsons sygdommen, hvilket er repræsenteret ved 'PD 4 Life' banneret på siden af Camaro'en."
"Vi opnåede vores mål, om at kunne køre lige op mod sæsonens veteraner, at få en stærk afslutning, og at kunne laste bilen op på traileren uden skader, så teamet er klar til Daytona", konkluderer Schwartz.
Roehrig Motorsports tager nu til Daytona International Speedway, Florida, til sæson-finalen i den kommende weekend, hvor Kurt Roehrig er tilbage bag rattet igen. Holdet er overbevist om at det kan gøre bilen endnu bedre til det kommende løb, og sigter efter en stærk afslutning på sæsonen.
Daytona Trans Am Series løbet startes lørdag den 14. november, kl 10:30 (ET).
Læs mere om: Johan Schwartz |