Hamilton vandt VM igen (Foto: Daimler)
Der var flere potentielle vindere i dagens løb. I de tidlige halvfugtige omgange var det Red Bull der havde noget, andre ikke helt havde. Godt nok var det Mercedes der kom bedst fra start, men Red Bull kom hurtigt efter dem og Ricciardo kom i front for feltet. Men som banen tørrede og regnen udeblev, røg de to Red Bull racere baglæns i feltet. Alligevel fik de på en måde indflydelse på udfaldet.
Senere virkede det til at Vettel kunne vinde løbet. En SC periode, den første af de to rigtige, udløst af Ericssons parkerede Sauber. Tidligere havde vi haft en lidt forsinket virtuel SC, da der skulle indsamles vragdele i førset sving, efter et startuheld. Vettel benyttede chancen til at skifte dæk - et sæt af de hårde, der kunne holde resten af løbet. Han var den eneste i toppen der lavede det nummer. Tanken var klar nok - Vettel kom ud bag de to Mercedes racere, men ikke lang bagved - da der jo var SC på banen. Når de to sølvpile skulle have skiftet dæk kunne Vettel i ro mag køre en sejr hjem.
Men i et løb hvor der skete noget hele tiden, er planer ikke noget man skal være alt for glad for. Først kom der endnu en virtuel SC periode, fordi Hülkenberg havde været oppe at slås med Ricciardo, der gav Rosberg muligheden for at begrænse skaden - han smuttede i pit, mens Hamilton blev ude. Nu havde Rosberg neutraliseret Vettels fordel og lignede nu en favorit til at vinde.
I pitten regnede de lidt på Hamiltons situation og kom frem til at han nok blev nødt til at tage et pitstop - det gjorde han og blev sendt ned bag både Rosberg og Vettel. Dermed virkede løbet afgjort - Rosberg havde nyere og blødere dæk end Vettel og Hamilton var et pænt stykke bagefter. Men så sendte Kvyat sin racer i barrieren og udløste endnu en SC periode. Nu var det Vettel, der igen smuttede i pit - hans dæk var slidte og taktikken var død under alle omstændigheder. Det betød at Hamilton var tilbage på 2. pladsen og lukkede hullet til Rosberg - der nu havde de ældste dæk.
Men Rosberg beholdt føringen efter genstarten - altså lige indtil han lavede en fejl og røg langt ud af banen og Hamilton smuttede forbi. Ikke nok med det, men Rosberg kom også kortvarigt under pres fra Vettel, men formåede at holde den hurtigere Ferrari bag sig.
Ricciardo der ellers havde ført løbet endte på en 10. plads efter sammenstødet med Hülkenberg. Umiddelbart virkede han i modsætning til tyskeren uskadt, men mod slutningen af løbet blev han overhalet både til højre og venstre. Et pitstop sendte ham ned på sidste pladsen - hvilket lige på det tidspunkt betød som nr. 12. De nye dæk hjalp dog og han overhalede både Rossi i Manor raceren og Alonso i en halvsyg McLaren.
Verstappen blev nr. 4 efter en vanlig afslappet indsats, efter ham fulgte Perez efter et relativt anonymt løb. Sainz blev nr. 6 og Button endte på en ganske overraskende 7. plads. Maldonado formåede at holde skuden på nogenlunde ret køl og blev nr. 8, mens Nasr fik en 9. plads.
Dramaet startede allerede i første sving, hvor først Hamilton i vanlig stil pressede sin holdkammerat ud over banekanten, med det resultat at Rosberg mistede to yderligere placeringer. En ikke særlig fin manøvre - og den manglende straf virker upassende. Længere nede i feltet snurrede både Bottas og Grosjean rundt. Begge kunne fortsætte, men ikke længe.
Williams havde en dårlig dag, også Massa blev trukket ud af løbet på grund af en teknisk defekt. Imens var der positive problemer for produceren af tv-signalet. Hvor man nogle gange skal anstrenge sig for at finde noget at vise, var der dennegang både kampe det ene og det andet og til tider også det tredie sted i feltet. De i alt fire SC perioder og den fugtige asfalt i første del af løbet, gjorde at feltet aldrig blev spredt voldsomt ud - så kampene var tit tætte og på få sving kunne man vinde og tabe en hel del placeringer. Banens lay-out gjorde selvfølgelig også sit.
Jo jo, Hamilton vandt igen - for i øjeblikket har han marginalerne og heldet og alting på sin side, det har vindere sjovt nok tit - eller også er det fordi når tabere er heldige så er de nogle sekunder tættere på den foran, men ingen bemærker deres held! Men det var stadig et underholdende løb, der først faldt til ro i de sidste fem - seks omgange.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit of the Americas25/10/15 - Circuit of the Americas - Formel 1 |