Rosberg, 2'eren i VM og i teamet (Foto: Daimler)
Ikke bare har Mercedes været overlegne i år. Internt i teamet har Hamilton været ligeså overlegen i forhold til Rosberg, som Mercedes har været i forhold til de andre biler. Dette er ikke en ny situation, sådan er det sket gentagne gange gennem historien. Forskellen på dengang og nu er, at det tager meget længere at designe og bygge en ny bil - så et team kan med fordel begynde at fokusere på næste sæson, når de ikke længere har noget at køre for i den nuværende.
Der er ingen der slår Mercedes alligevel - selv hvis man gør sit alleryderste, så vinder den tyske stjerne alligevel. Det forhindrer ikke udvikling af bilerne, den målretter udviklingen ind i næste sæson, fremfor den nuværende. Det betyder at den førende bil, i dette tilfælde Mercedes begynder at få det lidt lettere.
Mercedes er i år så overlegne at de også kan begynde at fokusere på næste sæson. Det har selvfølgelig den fordel at de ikke spurter endnu mere fra resten af feltet, fordi de andre har opgivet konkurrencen. Men alligevel giver det nogle pudsigheder. Eksempelvis har Mercedes lavet nogle opdateringer til deres motor, opdateringer som kunne er tilgængelige for fabriksholdet, ikke for kunderne. Forklaringen fra Mercedes er ikke, at de er bange for konkurrencen (det ville også være paranoidt), men mere er bekymret over deres kunders præstationer - på den måde at opdateringerne af motoren ikke er gennemtestet, og de kan vise sig at have negative konsekvenser.
Renault har også opdateringer klar. Om de kommer i brug er mere tvivlsomt. Her ramler vi ind i reglen om hvor mange motorer man må bruge i løbet af en sæson. Uden at gå mere i detaljer skal de, der kører med Renault motoren tage en straf for at skifte motoren, for at få opdateringerne. Det bliver en afvejning ude hos ingeniørerne.
Renault leverer motorer til Red Bull og Toro Rosso - og de to teams har endnu ikke en motor for næste sæson. Toro Rosso formodes at være tæt på en aftale med Ferrari om at få gamle motorer - det er de fint tilfredse med. For Red Bull er det ikke godt nok og truslen om at begge hold forsvinder er stadig en der hænger i luften. Lige nu lader det til at Red Bulls bedste mulighed er at overtale Renault til at forsætte samarbejdet, selvom de selv opsagde det tidligere på året. Dengang havde de en forventning om at kunne lave en aftale med Mercedes, men de sagde nej, Ferrari vil godt, men på samme betingelser som Toro Rosso - altså sidste års motor. Det kan Red Bull ikke leve med.
Der gik rygter om at Audi var ved at overtage teamet og det kunne virke som et logisk skridt for den tyske bilfabrik. Men det er som om VW gruppen har fået lidt andet at tænke på her på det sidste... Man kan godt forestille sig at det har efterladt Red Bull med en følelse af at deres redningskrans gik til bunds.
Og så er vi ved Bernie Ecclestone. For er der en der har været i den internationale motorsportspresse de sidste par uger er det Ecclestone. Om Red Bull, hvor han tidligere har lydt imødekommende, er han nu blevet lidt hård i sproget. Kort sagt, så har de skrevet under på at de deltager i Formel 1 frem til 2020. Hvis de ikke gør, er han parat til at hive dem i retten. Her kunne det se ud som om Bernie har en rimelig god sag. Truslen skal måske ikke ses helt så konkret, ingen har egentlig interesse i en retssag - men Ecclestone kunne pønse på at Red Bull sørger for at teamet lever videre i en eller anden form - eller betaler sig fra det.
Derudover har Bernie Ecclestone været ude at udtale sin beundring for både Vladimir Putin og Sepp Blatter - og sin skepsis overfor begrebet demokrati. I en moderne verden virker Ecclestone ikke som en moderne mand. Han har også haft meninger om Formel 1 - ikke bare den kommercielle side, som ellers er det han beskæftiger sig med - men omkring reglerne. Tidligere har han været fortaler for at man vender tilbage til de gamle V8 motorer. Nu mener han at man skal starte helt forfra med nye regler.
Måske skal det ses i sammenhæng med hvad han tidligere har sagt, om ejerskabet af Formel 1. For ikke længe siden meddelte han at forventede at Formel 1 blev solgt til en ny ejer inden årsskiftet - og at alle interesserede købere gerne vil beholde Bernie Ecclestone. Andre steder spekuleres der i, at det netop er det, der ikke er tilfældet - nye ejere, nye tider og måske også nye mænd i spidsen. Forleden kunne man læse at der spekuleres i at Niki Lauda er udset til at overtage Ecclestones job. Der spekuleres også i, at grunden til at Ecclestone har så travlt med at tale nedsættende om den sport han er ansat til at promovere, er at han håber at skræmme potentielle købere væk, så han kan beholde sin position og sin magt.
Udmeldingerne fra ham om, hvad der skal ske hvis Red Bull, Toro Rosso - og potentielt også Lotus - forsvinder fra sporten - har også skiftet karakter. Tidligere har han ment at det dybest set var bedre med 15 biler fra 5 gode teams end at fylde feltet op med biler der ikke kan vinde. Det seneste han mener om den sag er dog et helt andet system. Nu forestiller han sig et lukket system med 13 teams og 26 biler. De 13 teams skal være franchise-tagere og man kan kun komme ind ved at købe en af de andre ud.
Endelig mener Bernie Ecclestone nu også at man skal spørge fansene og gøre som de gerne vil. Problemet her, er jo at fan ikke er en beskyttet titel. Man er ligeså meget fan når man er 11 år og har set Formel 1 i et års tid som man er som 65 årig med 50 års fascination i bagagen. Derudover er det en sjovt ting at ville spørge fansene, når nu han erklærer sig som noget skeptisk overfor begrebet demokrati.
Der er intet galt i at høre fans om hvad de gerne vil have. Men man skal tænke over hvad man spørger om. Man kan godt finde fans der mener at vi skal have pitstops med benzinpåfyldninger tilbage, samtidig med at løbene skal være mindre taktiske. Man kan godt, ganske alvorligt, mene begge dele - men det er nok svært at gøre i praksis.
Tilbage til på søndag. Hamilton står til at vinde sin tredie titel - og lidt groft kan man sige at Rosberg står til at blive den største taber. Sidste år formåede han dog at tage kampen op med sin britiske kollega. Men ikke i år, og der skal noget selvransagelse til i den Rosbergske familie. Han sidder i samme bil, men har ikke formået at være en trussel i år. Han bør tænke på om det var bedre at sidde i en anden bil. Og Mercedes bør også spørge sig selv om der er meget fremtid i Rosberg, men de er selvfølgelig ved at køre afløseren i stilling ved at placere ham i en Manor næste sæson.
Hamilton vinder, fordi han ligenu sidder på toppen af den største bølge. Man kan pege på bilen og sige at han også har alle kortene på hånden. Det er også rigtigt, men derfor skal man alligevel formå at gribe muligheden når den er der - og det har han gjort i år - hver eneste gang. Lidt trivielt måske, men æstetisk set er det en fornem titel han henter sig i år. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit of the Americas25/10/15 - Circuit of the Americas - Formel 1 |