Brian Johannesen lå inden weekenden helt i front af mesterskabet, men med kun få points forspring ned til konkurrenterne samt 70kg succesballast grundet resultaterne ved den forrige afdeling, vidste temaet på forhånd at der skulle forsvares til den helt store guldmedalje.
(Foto: CNPhoto.dk)
Træningen startede lørdag formiddag, og allerede her kom den første indikation på hvor svær at weekenden kunne gå hen og blive. Den 8. bedste tid med 1 sekund op til hurtigste mand.
Der blev dog leget lidt med opsætningen på bilen, så der var forhåbninger om at finde mere fart til kvalifikationen.
Da de 20 minutter var kørt kunne teamet også konstatere at det have givet noget at ændre setup’et. I hvert fald tidsmæssigt. Konkurrenterne havde heller ikke ligget på den lade side, så det rakte kun til 9. startposition i det 20 bils store felt.
Reglerne i Yokohama 1600 Challenge siger at man skal vende top 8 til heat 2, så derfor var målet inden heat 1, at slutte et sted indenfor top 8, og forhåbentlig få så mange point med.
Brian kæmpede alt hvad han overhovedet kunne, og målet med avancement lykkedes til fulde. Da de 12 omgange var kørt, var han kommet helt op på 6. pladsen, og sluttede endda foran 2 af de værste mesterskabskonkurrenter.
Heat 2 kom ikke helt til at gå helt efter bogen.
Et lille spin på kolde dæk på opvarmingsomgangen skulle få mere indflydelse end hvad det først lidt så ud til…
(Foto: CNPhoto.dk)
Fra 3. startposition blev det ikke ligefrem verdens nemmeste start. En af konkurrenterne smuttede forbi allerede på 1. omgang, men Brian Johannesen holdt ufortrødent på og blev ved med at presse konkurrenterne foran ham.
Dog kom der et lidt kedeligt skilt ud fra dommerne – en strafbane for ikke at følge op under opvarmningsomgangen! Brian Johannesen havde været den forreste mand efter Safety Car’en da alle bilerne kørte ud af pitten. Efter hans spin tabte han nogle afstand op til den, og fortsatte herefter med at varme dæk op i samme tempo om den kørte – men dommerne mente er der var for stor afstand op til den. Derfor en meget kedelig og iriterende straf, som man ikke kan gøre noget ved.
Så der var ikke andet for køreren i en koksgrå og orange Peugeot 207 med nummer 66 på siden, end at køre en tur gennem strafbanen og tage sin straf. Det betød at han røg helt tilbage på 11. pladsen, hvorefter han måtte sætte jagten ind på de forankørende.
Stille og roligt fik han kæmpet sig tilbage og overhalede konkurrenterne en efter en.
Da de 12 omgange var kørt, passede han målstregen som 8. mand. Omgangstiderne havde været til en placering højere oppe, men turen gennem strafbanen kostede så meget tid, at det ikke kunne vindes tilbage igen.
(Foto: CNPhoto.dk)
Humøret hos teamet steg dog lidt igen da de så mesterskabsstillingen i DIF Danmarksmesterskabet. Godt nok måtte Brian Johannesen afgive 1. pladsen, men ligger nu på en delt 2. plads med kun 6 point op til forreste mand!
Ydermere slipper Brian for at få succesballast med i bilen, når den 7. og sidste afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på Padborg Park 10.-11. oktober.
Så teamet håber at der er rigtig mange som drager mod det Sønderjyske for at heppe teamet hele vejen over målstregen i de 2 altafgørende finaleheats.
Så nu er det bare max gas mod målstregen i begge heats, og som der står på døren – Win It Or Wreck It.
Omotorsport
JJ Media
Læs mere om: Brian JohannesenJyllandsringen27/09/15 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |