Den nye Ford GT er på alle måder et opsigtsvækkende og vigtigt skridt ind i fremtiden for Ford og Ford Performance. At udvikle og fremstille en regulær superbil er noget, der sker hos de færreste bilproducenter, men det lader sig gøre i Ford i kraft af uvurderlig viden om dynamik og motorer. Men Ford GT vil ikke kun imponere som superbil til gadebrug, når den i 2016 introduceres på markedet, for med sin racerinspirerede opbygning var det naturligt for Ford Performance sideløbende at udvikle en dedikeret racerudgave.
Ford tilbage i Le Mans: Den nye superbil GT klar til en stærk start i 2016 (Foto: Ford)
Det er allerede offentliggjort, at racerudgaven af den nye Ford GT bliver en prominent deltager i 2016-udgaven af 24 timers udholdenhedsløbet Le Mans – et løb som netop den legendariske forfader til den nye GT, Ford GT40, vandt i overlegen stil ved at tage pladserne et, to og tre.
Nu offentliggør Ford endnu et vigtigt tidspunkt i lanceringen af Ford GT og racerudgaven af Ford GT, nemlig den europæiske løbspremiere for den mere end 600 hk stærke racerudgave: to af de specialbyggede GT-modeller vil stå klar til start ved den indledende runde af FIA World Endurance Championship (WEC), som finder sted under stor bevågenhed på Silverstone-banen i England i april 2016. Ford GT og de endnu ikke offentliggjorte racerkørere deltager i GT-Endurance Pro-klassen og kæmper om at vinde Royal Automobile Club Tourist-trofæet.
”Vi tror på, at Ford GT's fremragende aerodynamik, fokus på vægtoptimering og EcoBoost-power fra 3,5-liters motoren gør den til en meget kompetent racerbil, som er i stand til at konkurrere på alverdens racerbaner. Den samme entusiasme som drev innovationen bag den første Ford GT driver os stadig fremad som firma den dag i dag. Lad løbet begynde!”, siger Raj Nair, vicepræsident for Global Product Development og teknisk ansvarlig i Ford-gruppen.
(Foto: Ford)
Skabt af entusiaster
Den nye Ford GT i racertrim er skabt af nogle af de mest dedikerede mennesker på feltet, og udgangspunktet med en standardbil med bl.a. kulfiberkomponenter og et stift chassis har givet optimale betingelser for en afbalanceret racerbil. Ford Performance har arbejdet med bl.a. amerikanske Ganassi, hvis grundlægger, Chip Ganassi, i denne video fortæller om involveringen i det omsiggribende projekt – videoen byder også på klip, hvor den nye Ford GT racerbil giver en forsmag på sine evner. Et par facts fra videoen: holdene, som kører racerbilen i 2016-sæsonen, vil race sig gennem ca. 2.008 Michelin-dæk og køre i omegnen af 46.514 kilometer. Det kræver materiale og mandskab af en helt særlig støbning.
De mange kilometer køres ikke kun på Silverstone-banen i april, men ved yderligere ni løb i FIA WEC rundt i verden, men også ved IMSA WeatherTech SportsCar Championship (WTSCC) – og selvfølgelig ved Le Mans. Den globale debut for Ford GT i racertrim finder sted ved Rolex 24-løbet i Daytona, Florida, i januar 2016.
2016 FIA World Endurance Championship, foreløbig kalender*
Udover de offentliggjorte otte runder vil et løb finde sted i Mexico, og det ventes endeligt bekræftet på et senere tidspunkt. 2016-sæsonen vil rumme ni løb på fire kontinenter:
• 25. marts: Prologen, Paul Ricard-banen, Frankrig
• 17. april: 6 timers løbet, Silverstone, England
• 7. maj: WEC 6 timers løb, Spa, Belgium
• 5. juni: 24 timers løb, Le Mans testdag
• 18.-19. juni: 24 timers løbet Le Mans, Frankrig
• 24. juli: 6 timers løbet, Nürburgring, Tyskland
• 4. september: 6 timers løb, Mexico City, Mexico (bekræftes senere)
• 17. september: 6 timers løb, Circuit of the Americas (Lone Star, Le Mans), USA
• 16. oktober: 6 timers løbet, Fuji, Japan
• 6. november: 6 timers løbet, Shanghai, China
• 19. november: 6 timers løbet, Bahrain, Bahrain
2016 IMSA WeatherTech SportsCar Championship, kalender (USA)
• 30.-31. januar: Daytona International Speedway, Daytona Beach, Florida**
• 19. marts: Sebring International Raceway, Sebring, Florida**
• 16. april: Long Beach Street Circuit, Long Beach, Calif. (kun WeatherTech Championship Prototype (P), Prototype Challenge (PC) og GT Le Mans (GTLM))
• 1. maj: Mazda Raceway Laguna Seca, Monterey, California
• 4. juni: Belle Isle Park, Detroit, Michigan (kun P, PC og GT Daytona (GTD))
• 3. juli: Watkins Glen International, Watkins Glen, New York**
• 10. juli: Canadian Tire Motorsport Park, Bowmanville, Ontario, Canada
• 23. juli: Lime Rock Park, Lakeville, Connecticut (kun PC, GTLM og GTD)
• 7. august: Road America, Elkhart Lake, Wisconsin
• 21. august: Virginia International Raceway, Alton, Virginia (kun GTLM og GTD)
• 17. september: Circuit of The Americas, Austin, Texas
• 1. oktober: Road Atlanta, Braselton, Georgia, USA.*
* Skal valideres af FIA's råd for World Motor Sport
** Tequila Patron North American Endurance Cup-event
Ford Motor Company Læs mere om: Chip Ganassi Racing |