Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Igen en overlegen sejr...

Formel 1 
20/09/15 

...nu bare til Vettel og Ferrari
Ikke alting var som det plejede i Singapore. Mercedes vandt ikke - de var ikke en gang i nærheden. Hamilton udgik endda. Afstanden mellem vinderen og nr. 2 var heller ikke så voldsom, som den sommetider er - men der var også to SC perioder til at holde afstanden inden for rimelighedens grænser.
 

Jeg har ikke noget imod at tage fejl. I al fald ikke når det drejer sig om forudsigelser af sportsresultater. Da jeg spåede en vanlig Mercedes sejr i løbet, var det ikke et gæt baseret på dybere analyser, men et gæt fremkommet ved at fremskrive den nærmeste fortid. Det virker ofte, men ikke altid - og i dette tilfælde tog jeg fejl. Hamilton vandt ikke. Det gjorde Vettel.


Vettel vandt og kunne igen stritte med pegefingeren
(Foto: Ferrari)

Vettel vandt på samme måde som Hamilton plejer at vinde på - fra front og uden for alvor at være truet. Ricciardo hængte overraskende godt på - Renault motorens mangler var ganske tydeligt ikke så udtalte på bybanen i Singapore, som de er flertallet af andre baner. Et lille stykke bag dem kom en utilfreds Raikkonen trillende. Han var ganske åbenlyst utilfreds med bil og løb. Sådan set rimeligt nok - hvis løbet ikke fungerer, fungerer det ikke, uanset hvilken plads man så ender på.

Rosberg cruisede sig til en 4. plads. På en dag hvor Hamilton fik problemer og måtte udgå, skulle der have været flere point på kontoen, men Mercedes racerne havde bare ikke en god dag i det sydøstlige Asien. Rosbergs placering var udramatisk. Det var Hamilton exit også. Han lå på 4. pladsen da problemerne begyndte. Han lå tættere på top 3 end Rosberg kom og virkede til, om ikke andet, så have kontrol over den interne kamp. I løbet af få omgange sejlede han ned gennem feltet og ud af pointene. Teamet foreslog flere løsninger, men intet virkede og Hamilton mente det var bedst at trække sig. Og sådan blev det, efter at teamet holdt en minde pow-wow i pitten. Ind i pitten og ud af løbet med Hamilton.

Valtteri Bottas havde heller ikke noget fremragende løb - han blev nr. 5, på trods af problemer med gearkassen - også han havde en udramatisk eftermiddag. Russeren Kvyat blev nr. 6 - og i betragtning af hans startplacering som nr. 4 og at Bottas havde problemer, var det ikke sådan videre imponerende. Men bevares, russeren er stadig ung og skal have mulighed for at udvikle sig lidt.

Perez blev nr. 7, endnu en fornuftig dag på kontoret for Force India køreren, der havde et enkelt dramatisk øjeblik på første omgang, hvor han kom lidt for tæt på holdkammeraten Hülkenberg.

Kontroverser var der måske omkring Toro Rosso, de to biler sluttede som nr. 8 og 9 og rundede dermed en rimelig god Renault dag af. Men på de sidste par omgange fik Verstappen, der lå forrest, flere henstillinger fra teamet om at lukke Sainz forbi - men det ville han ikke. Den historie skal vi nok høre mere til.

Det sidste point gik til Nasr, der på relativt nyere dæk, fandt en vej forbi Grosjean, der ellers forsøgte med færre pitstop - det virkede ikke for Lotus og franskmanden, der kørte i pit på vej ud på sidste omgang.

Drama var der også noget af i løbet. Der var sammenstødet mellem Hülkenberg og Massa, der sendte førstnævnte ud. Massa var på vej ud af pitten, Hülkenberg var meget hurtigere og så forsøgte de begge at bruge det samme stykke asfalt cirka samtidig. Det sende tyskeren i barrieren, SC på banen, mens Massa trillede videre, indtil han fik problemer med gearkassen. Hülkenberg blev herefter tildelt tre startplaceringers straf i næste løb.

Den anden SC periode var, da der pludselig vandrede en mand rundt på banen. Han virkede en lille smule desorienteret og fandt hurtigt et hul at kravle igennem. Men SC proceduren var startet, så derfor skulle den også gennemføres. Retrospektivt kunne man mene at en Virtuel SC havde været nok - men når der går uvedkommende rundt på banen under et F1 løb, så er der ikke plads til mange millisekunders tøven - og at han selv ville forlade banen kunne man jo ikke vide. For år tilbage, da præsten med Nettoposen løb rundt på Silverstone, var det ganske tydeligt at netop han ikke havde tænkt sig at forlade banen frivilligt.

Der var også en mindre kollision mellem Button og Maldonado. Maldonodas baghjul kom for tæt på Buttons frontvinge der fløj op og splintredes på banen. Hvordan vi undgik SC der, er lidt uklart, men måske landede de fleste kulfiber splinter i siddebrønden hos nogle af de andre kørere.

Når vi nu er ved McLaren havde de ikke en særlig god dag. Begge biler udgik med tekniske problemer. Alonso lå ellers i top 10 da det skete. Button lå længere tilbage og virkede mismodig. På et tidspunkt blev han bedt om at trække lidt ud af idealsporet, så motoren kunne køle og så videre - hvortil den tidligere verdensmester lidt træt spurgte "Anything else?"

Et godt motorløb er et løb med tætte dueller og spænding om resultatet. I front for Singapores Grand Prix 2015 var der ikke mange kampe, selvom bilerne i en periode lå indenfor en rimelig afstand. Men forandring fryder også - og en Ferrari som vinder er dog, om ikke andet, så afvekslende.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Marina Bay Street Circuit
  • 20/09/15 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1
  •