At asfalten smeltede i Dallas i 1984 - eller at tilskuerne brød igennem hegnet og satte sig klods op ad banen i Mexico 1970 forhindrede ikke løbene i at starte til tiden. Regn i Japan i 1976 udsatte løbet nogle timer, mens regn i Adelaide i 1989 ikke gjorde nogen forskel for andre end Alain Prost, der parkerede bilen efter første omgang. Kun Belgien i 1985 blev ikke kørt til tiden - det blev flyttet flere måneder efter en ny asfalt havde problemer med at forblive hvor den var blevet placeret.
Som det ser ud lige nu bliver løbet kørt, men kun med 99% sikkerhed, men det er også godt nok. I virkeligheden behøves de måske ikke at køre det - Hamilton vinder sikkert under alle omstændigheder. Det gør han fordi han lige nu er flyvende selvsikker og Rosberg er i ydmygende grad degraderet til 2. kører i teamet. Samtidig er alle konkurrenterne håbløst bagefter, ved visse festlige lejligheder har de formået at presse lidt på, men det er aldrig blevet til mere end antydningen af et pres.
Så skulle den ene procent kræve sin ret, kunne man rent administrativt give Hamilton sejren og spille terninger om resten af placeringerne.
Hamilton på vej mod en sejr - igen. (Foto: Daimler)
Fokus i denne weekend ligger på motorer, på Lotus og på Alexander Rossi. Amerikaneren med det italienske navn har overtaget Merhi plads hos Manor i de fleste af de resterende løb. Der er lige et par GP2 løb, der kommer i vejen, så der får Merhi en chance for vise sig i F1 igen.
Lotus er i fokus af flere grunde. For det første har de, efterhånden ganske åbenlyst, ingen penge. For det andet er det endnu ikke afgjort om Renault køber teamet, og dermed løser deres økonomiske trængsler. For det tredie så bilen sådan set ret meget i fremgang i forhold til konkurrenterne, samtidig med at resultaterne udebliver - på Monza udgik begge biler hurtigt. Lotus vil gerne have noget valuta for indsatsen og bilen er til det - og banen kunne godt passe til både bil og kørere.
Sagen med Renault er lidt mere speget. Dybest set er det Bernie Ecclestone der sidder med nøglen. Det hele bunder i den skæve fordeling af penge - nogle teams har mere ret end andre. Dem der har mere ret er de historiske teams - Williams, Ferrari, McLaren og så Red Bull, der jo har en gloværdig 10-årig historie! Renault har i princippet bestemt sig for at købe Lotus, men vil så også have status af at være et team med historie. Hvilket vil betyde at de skal have flere penge end Lotus har fået. Førend Bernie har taget en beslutning, beslutter Renaults bestyrelse sig nok ikke for ret meget. Presset er på Bernie, hvis ikke han siger ja risikerer han at der to biler færre næste sæson - og omvendt har han flere gange vist at han er meget ked af at give folk flere penge end de allerede får.
Så er der motorerne. Tidligere har man brokket sig over lyden og effekten. Nu har man et helt andet problem. Det starter med Red Bull, der gennem fire år vandt VM med deres Infiniti sponsorerede Renault motorer. Nu vinder de ingenting - og det ER Renault skyld. Samarbejdet er brudt sammen - og de to parter forhandler om en opsigelse af aftalen. Renault har meddelt at de ikke længere ønsker at leverer motorer til andre teams. Hvis de køber Lotus, vil det blive det eneste team med Renault heste under låget.
Det betyder at både Red Bull og Toro Rosso skal finde nye motorer til næste sæson. Honda melder pas - japanerne mener at de har rigeligt med udfordringer med at levere motorer til McLaren. Så er der kun Ferrari og Mercedes tilbage. Mercedes har sagt nej - og Ferrari er måske heller ikke specielt lune på at skulle levere en motor til en direkte konkurrent.
Derudover kan de to motorfabrikanter med rette mene at de allerede leverer motorer nok til andre hold. Det har fremavlet idéen om at motorproducenterne ikke nødvendigvis behøver at sælge den nyeste model af motoren. Man snakker om en -1 model, hvor visse kunder får den tidligere specifikation af motoren. Disse motorer skal så også sælges relativt billigere.
Problemet er at det vil skabe et skævt felt, hvor dem med -1 motorer uanset hvad, ikke kan hamle op med konkurrenterne og de facto ender med at blive en slags 2. division i Formel 1. Det har der været flere tilløb til, der har både været forslag om fem konstruktører med to teams hver, kundebiler og alt muligt andet. Fremtiden for Formel 1 kan ikke være at reducere antallet af ligestillede teams.
Samtidig er der også en masse snak om hvordan Formel 1 fra 2017 skal indrettes. Der er mange modeller på bordet, mere ground effect, bredere dæk, ændringer af vinger. Et af målene for 2017 er at bilerne skal være to sekunder pr. omgang hurtigere. Nu er hastighed i sig selv jo ikke et mål, men et middel til at skabe underholdning. Ikke fordi hurtigt bare pr. definition er sjovere, men fordi både bil og pilot skal mere ud på grænsen. I øjeblikket virker det faktisk som om de allesammen har rimelig godt styr på alting - og det uanset om man kører Mercedes eller Manor. Her kan man passende grave det gamle Mario Andretti citat frem: If everything seems under control - you're not going fast enough.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Marina Bay Street Circuit20/09/15 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 |