Søndag efterlignede de to kørere fra BMW RBM-Teamet, hvad deres kolleger fra Mtek gjorde lørdag: Mens Blomqvist og Farfus begge endte på de øverste placeringer søndag, havde Timo Glock og Bruno Spengler fra Mtek udført samme kunststykke lørdag.
Tom Blomqvist (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Augusto Farfus havde forsøgt alt for at komme forbi sin kollega, men Blomquist var bare lidt hurtigere. Ligesom lørdag kørte fire gange BMW hele vejen til top - det foregående års mester Marco Wittmann sluttede på tredjepladsen, mens fjerdepladsen gik til António Félix da Costa. Igen kørte syv af de otte BMW sig i pointene.
En anden parallel: Pascal Wehrlein var igen den eneste, der kunne følge med bilerne fra München. Mercedes-Benz-køreren sluttede, som lørdag, på femte pladsen, mens hans værste konkurrent i kampen om titlen, Mattias Ekström, igen gået glip af pointene.
Hertil kommer, at startfasen også havde ligheder med den foregående dag - hovedpersonen var dog en anden. Farfus startede foran sin holdkammerat fra pole position, men mistede sog med det samme sin position. Blomqvist fik en god start og rykkede før det første sving forbi brasilianeren. For Wehrlein var det præcis det modsatte: han kunne ikke holde sin tredjeplads efter en dårlig start. Félix da Costa og Marco Wittmann trak forbi konkurrenten i chikanen og gav BMW en firedobbelt føring, der skulle vare indtil slutningen af løbet. Men som om lørdagen kom feltet ikke skadesløs gennem den smalle S-kurve efter start-slut strækningen. Christian Vietoris kolliderede med Miguel Molina, Lucas Auer rørte Nico Müller. Safetycar måtte rykke ud, og for de to Audi kørere var løbet ovre.
Da genstart blev foretaget efter afslutningen af tredje omgang, havde Mattias Ekström allerede gjort skaden god. Svenskeren var rykket op til 13. plads fra 18., og havde kontakt med Jamie Green og Bruno Spengler - de direkte konkurrenter i den samlede stilling. To omgange senere satte Green et taktisk angreb ind på Spengler ved chikanen, trak forbi canadierne og tog ellevte pladsen. Spengler trykkede gennem den hårde, men fair manøvre Green kortvarigt ind i gruset, hvilket Ekström med det samme udnyttede til at køre forbi BMW kørerne. Bag Maxime Martin på tiendepladsen skulle trio nu forbi Vietoris, for at indhente point. Men de måtte først passere Martin, som blev hentet på tiende af de tre konkurrenter: Green, Ekström og Spengler overhalede Mercedes-Benz køreren i chikanen og skubbede ham fra tiende til 13. pladsen.
Den endelige afgørelse af rækkefølgen i den fire mands store gruppe faldt efter pit stop. Spengler åbnede for fasen med dæk-skifte på den ellevte omgang, og var den første kører i pit. Konkurrenterne fulgte en omgang senere. Da alle var tilbage på banen, havde Green gennem sit hurtige stop overhalet Martin til ottendepladsen, men Spengler gennem det tidlige skifte, var kommet forbi Ekström. Alle fire kørere fastholdt deres placeringer indtil slutningen af løbet. Mens hans rivaler kæmpede indbyrdes om de sidste point, kunne den overordnede etter i stillingen, Wehrlein, kørte en ubestridte femteplads hjem, selv om han efter eftet udsagn havde håbet på lidt mere.
For Tom Blomqvist sluttede dagen med fejring, dog ikke med en rigtig sejrs-passage af målstregen. En omgang før afslutningen gled Lucas Auer med sin Mercedes-Benz voldsomt ind i dæk-væggen. Auer slap uskadt - men løbet blev stoppet med det røde flag.
Pascal Wehrlein fører i mesterskabet (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
I kampen om DTM mesterskabet 2015, har Pascal Wehrlein nu 140 point. Mattias Ekström har efter sin point-løse runde i Oschersleben stadig 126 point. Tredje pladsen tilhører stadig Audi-kører Edoardo Mortara der med 110 point heller ikke kunne tage point hjem fra Oschersleben.
Her før de sidste fire løb i DTM 2015 sæsonen, ser det rigtigt spændende ud i såvel kører, team og producenternes mesterskab. Allerede om to uger - fra den 25. til 27. september 2015 - fortsætter kampen om DTM titlen i de næste to runder på Nürburgring.
Tom Blomqvist (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Oschersleben13/09/15 - Oschersleben - DTM |