Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tryghedens triumf

Formel 1 
06/09/15 

Hamilton spadserede en sejr hjem
Det var salige Dan Túrell der en gang sagde at folk ikke læste krimier for spændingens skyld, men for tryghedens. Trygheden ved at kende resultatet på forhånd og vide at de onde bliver stillet til regnskab for deres ugerninger. Ikke at man skal sammenligne nogle racerkørere med skurke i romaner, men forudsigeligheden ved Hamiltons triumf virker efterhånden ligeså sikker som at James Bond nok skal overleve - også den næste film!
 

Det var starten der var den mest spændende på Monza. Og så måske efterspillet, men det forklarer vi senere. Men da starten gik hvilede øjnene på Hamiltons Mercedes og Raikkonens Ferrari og man håbede jo ligesom bare en lille smule på, at finnen kunne presse englænderen lidt, så der måske kom lidt variation og spænding til løbet. Men nej.


Rosbergs løb gik op i flammer.
(Foto: Daimler)

Slet ikke faktisk. For Hamilton kørte planmæssigt, men det gjorde Raikkonen ikke. Og lige der fik jeg ondt i maven. Biler der holder helt stille når et Formel 1 felt starter er måske nok spændende, men ikke på den behaglige måde. Det er sket før, det er gået galt før - allerværst for stakkels Riccardo Paletti i Canada i 1982 - men selv uden ild og død er situationen skræmmende nok.

Heldigvis skete der ikke noget. Raikkonen kom i gang og havde nu udsigt til en lang eftermiddag hvor han skulle forbi så mange som muligt. Vettel tog 2. pladsen, mens Hamilton for længst var smuttet - ham var der ingen der så resten af løbet. Rosberg fik en dårlig start og blev overhalet af Williams bilerne og den ene Force India - den med Perez. Perez var hurtigt hentet tilbage, men Williams bilerne havde han lidt flere problemer med.

Men efter pitstop var han dog foran de to hvide biler og begyndte at hente ind på Vettel og det kunne ligne vi skulle have et opgør om 2. pladsen. Men det skulle vi nu ikke. For få omgange fra mål kom der flammer ud ad udstødningen og Rosberg måtte parkere bilen. Det sendte så Massa på podiet - han måtte dog modstå relativt venlige angrebsforsøg fra Bottas. Populært var det, da den tidligere Ferrari kører kunne træde op på podiet.

På 5. pladsen kom Kimi Raikkonen, der udover sin start, ikke havde mange problemer i løbet. Altså, når man ser bort fra alle dem han skulle overhale undervejs. Men 5. pladsen var det bedste han kunne håbe på - eller måske endda lidt bedre end han havde forventet da han kørte ind i den første chikane, på første omgang, som sidste mand i feltet.

De to næste pladser gik til Force India, med Perez forrest. De leverer sjældent noget rigtig spektakulært, men de er til gengæld ret konstante. Skal man være grov, er de lidt kedelige. Set fra teamets perspektiv er de effektive og når man er et lille team med et lille budget er effektivitet sådan set det allerbedste. Så kan man lade de andre være flamboyante.

Ricciardo, der ligesom alle andre Red Bull sponsorerede deltagere havde fået et ocean af straffe blev nr. 8 - og det var vel stort set det bedste mulige resultat sådan en søndag på Monza. Holdkammeraten Kvyat fik det sidste point, på en 10. plads. I mellem de to lå weekendens positive overraskelse - svenske Marcus Ericsson, der både formåede at komme i Q3 og i pointene. Flot kørt af svenskeren.

Tilbage til Hamilton, der få omgange fra mål fik en melding om at han skulle knalde hurtige omgange af. Og han skulle ikke stille spørgsmål - han skulle bare gøre det. Hamilton virkede en smule forbløffet, da han i forvejen havde et ganske pænt forspring til Vettel - og der var ingen tegn i sol, måne og stjerne eller kaffegrumset, der tydede på at det forspring var i fare. Men Hamilton er en dydig dreng og han gør som han får bud på - det ville jeg også gøre hvis nogen ville betale mig bare en fjerdedel af hans løn - og han øgede forspringet. Dog blev han lidt irriteret da han fik at vide at han ikke skulle tage nogle chancer - for det var jo lige det han var blevet bedt om før.

Og her, efter løbet, er det kommet frem, at sejren er under nærmere undersøgelse. Efter Vettels dæk-uheld i Belgien har Pirelli skærpet kravene til blandt andet dæktrykket og tilsyneladende har begge Mercedes biler haft for lavt tryk på et enkelt dæk. Med en mulig straf på 25 sekunder har det derfor været tanken at forspringet skulle være over de 25 sekunder, hvilket det sådan lige præcis var.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Monza
  • 06/09/15 - Monza - Formel 1
  •