I forårssæsonen havde teamet kørt masser af point på kontoen, så teamet indtog 6. pladsen i mesterskabet. Det kombineret med at weekenden skulle køres uden succesballast i bilen, gav teamet rigtig store forventninger forud for weekenden, på banen nær Tirstrup.
Lørdag formiddag skulle de 23 tilmeldte kørere på banen for første gang. Den kaffebønne bemalede Peugeot 207 med nummer 49 på siden skulle have bremserne prøvet af, efter at de drillede meget ved forrige afdeling på den samme bane.
Her blev det til 16 gode omgange, hvor tiderne var meget konstante. I det yderst tætte felt, var Esbjerg Motor Sport Auto medlemmet mindre end 1 sekund fra den hurtigste mand – men alligevel rakte det kun til en 8. plads.
(Foto: CNPhoto.dk)
Derfor blev bilen kontrolleret og nogle småændringer blev forsøgt forud for kvalifikationen. Det blev dog ikke i kvalifikationen at teamet fik mulighed for at se om det gjorde nogen ændring.
Kort tid inden kvalifikationen drev en regnbyge nemlig ind over banen og gjorde den ellers tørre asfalt til ren skøjtebane. Men Søren tog en hurtig beslutning og kørte ud på tørvejrsdæk, med håb om at banen ville tørre op.
De første omgange sejlede bilen rundt på grund af den regnvåde bane, men der var alligevel fremgang at spore, da flere og flere tørre pletter tittede frem.
På allersidste omgang i kvalifikationen var banen i sin allerbedste tilstand, og den tidligere Rallycross kører udnyttede det pletvis nedsatte vejgreb til at kører en superomgang, som rakte til 3. startposition. Hans bedste startposition i asfaltbanekarrieren.
Derfor var teamet også rigtig glade for at vejrudsigten for søndagen også bød på skiftende vejr.
Søndag morgen var det dog en helt tør bane, som bød velkommen til weekendens største felt.
Da de 5 røde lamper gik ud, var Søren hurtig ud af starthullerne, og var helt oppe på 2. pladsen ved afslutningen af 1. omgang. Der blev dog brugt lidt hårdhændede metoder for en af konkurrenterne til at komme forbi, så Lyck faldt tilbage på 5. pladsen, hvilket han så kunne holde løbet ud.
Så det var en lettere misfornøjet kører der steg ud af kaffebilen.
(Foto: CNPhoto.dk)
En 5. plads giver 4. startposition til heat 2. Her var vejret skiftet endnu engang. Der var kommet regn – og meget mere regn end dagen før. Derfor var der slet ikke tvivl om at der skulle regndæk på bilen.
Den første omgang gik ikke helt så godt som i første heat, men bilen kom rundt i hel tilstand, og på en aktuel 5. plads. Den position blev forsvaret med næb og klør i mange omgange, da der var en gruppe på 6 kørere som lå og byttede pladser flere omgange i træk. Derfor var der heller ikke plads til nogen fejltagelser, og selv den mindste svipser på den regnvåde bane, ville give en chance for en af de 5 andre kørere til at overhale – eller blive overhalet. Så placeringerne bølgede lidt frem og tilbage.
På løbets næstsidste omgang blev det også til lidt ufrivillig sidelæns kørsel. Køreren fra heat 1 gav lige en lille hilsen endnu engang, men denne gang tabte Søren Lyck ikke nogen placeringer på det, og kunne derfor køre bilen hjem på en 8. plads.
(Foto: CNPhoto.dk)
”Jeg er rigtig glad for at have sat en god omgangstid i heat 2 på den regnvåde bane, men der mangler stadig en lille smule fart i tørvejr,” opsummerer Søren Lyck.
I DIF Danmarksmesterskabet indtager Lyck Motorsport nu 7. pladsen, men stadig med masser af muligheder for medaljer. Der er aktuelt 24 point op til den mesterskabsførende, men med 150 potentielle points at køre hjem, så er absolut intet afgjort.
Næste gang at teamet er på banen er den 28.-30. August i forbindelse med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen. Og det bliver helt uden succesballast, modsat 5 ud af de 6 kørere foran ham i mesterskabet. Så der skulle gerne være gode muligheder for et avancement, og komme nærmere metallet – i både løbene og ikke mindst mesterskabet.
Lyck Motorsport
Læs mere om: Søren LyckRing Djursland16/08/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge |