I forårssæsonen 2015 havde teamet med den grå og orange Peugeot 207 med nummer 66 på siden opnået rigtig gode placeringer, og indtog en 3. plads i DIF Danmarksmesterskabet før weekendens løb.
(Foto: CNPhoto.dk)
Vejrguderne havde allerede meldt om blandet vejr forud for weekend, og vejret skulle også få en ret stor indflydelse på begivenhederne ude på banen.
Træningen startede lørdag formiddag på en knastør bane. Her var Brian hurtigt tilbage i rytmen igen, og satte 5. hurtigste tid ud af de 22 kørere der var på banen.
Derfor blev der kun lavet meget små ændringer på opsætningen forud for kvalifikationen.
Men pludselig drev en regnbyge ind over banen, og satte lige pludselig teamets trofaste mekanikere på overarbejde, da der skulle regndæk på bilen.
Kvalifikationen startede på en meget regnvåd bane, men tendensen var at det tørrede mere og mere op for hvert minut der gik.
Køreren fra Låsby havde ellers sat 3. hurtigste tid på regndækkene, men nogle konkurrenter var ude på tørvejrsdæk, og det viste sig hurtigt at de kunne matche tiderne som blev kørt på regndæk.
Derfor blev der hurtigt kommunikeret mellem bilen og pitten, at der skulle tørvejrsdæk på bilen. Med kun få minutter tilbage, var der ikke meget tid til at sætte en tid. Taktikken var at få dækskiftet overstået og så hurtigt sætte en god tid på tørvejrsdækkene. Desværre lykkedes taktikken ikke, da en konkurrent var uheldig at få motorhaveri, med masser af røg og olie på banen til følge.
Teamet måtte derfor tage til takke med 15. startposition, hvilket var langt fra tilfredsstillende efter det gode træningsresultat.
(Foto: CNPhoto.dk)
Søndag formiddag var banen igen tørret helt op, så de 23 startende biler holdt alle på tørvejrsdæk.
Da de 5 røde lamper gik ud, var Brian rigtig hurtig ved havelågen, og havde allerede passeret de første 5 konkurrenter, da første omgang var gennemført.
Avancementet fortsatte de næste par omgange, hvorefter at han stabiliserede sig på 8. pladsen, hvilket også blev slutresultatet i heatet.
P8 i heat 1 betyder Pole Position til heat 2. Og det var endnu mere interessant denne gang, da der var live tvdækning af netop dette heat.
Derfor kunne både tilskuerne på banen, samt seerne hjemme i stuerne følge hvordan at den grå og orange Peugeot 207 skød afsted fra første position, og hurtigt distancerede konkurrenter, på en meget regnvåd bane.
Teamet havde dog den strategi at køre sikkert og få bilen med i mål. Da konkurrenterne begyndte at presse på bagfra og tog nogle store chancer, valgte køreren fra Låsby derfor at bakke af og give masser af plads, for at undgå at lide samme skæbne som ved seneste løbsweekend, hvor en konkurrent ramte Brian under et overhalingsforsøg.
(Foto: CNPhoto.dk)
Da de 15 omgange var kørt, kunne Brian Johannesen derved passerede målflaget på 7. pladsen, med masser af gode point til DIF Danmarksmesterskabet.
Efter weekenden indtager han en aktuel delt 4. plads, med 18 point op til den mesterskabsførende. Dog er der stadig 150 point at køre om, så intet er afgjort endnu.
Næste løb køres på Omotorsports hjemmebane, FDM Jyllandsringen. Banen ligger mindre end 15 minutters kørsel fra hjemmebasen, så der bliver ekstra stor opbakning her fra familie og venner.
Det køres i forbindelse med Grand Prix Danmark, hvor der udover Yokohama 1600 Challenge også deltager en masse andre Danske, Svenske og Norske kørere i mange andre klasser.
Så teamet håber at se rigtig der kommer ud og hepper på hjemmebanen 28.-30. august.
Omotorsport
Læs mere om: Brian JohannesenRing Djursland16/08/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge |