Lørdag d. 15
Dagen startede for alvor da vi skulle køre for første gang, det var en træning der skulle køres i fuld tørvejr. Træningen gik fint trods de slidte dæk vi kørte på, bilen føltes relativ god, Niklas kunne presse den mere og mere og det gik fremad. Da træningen var slut endte vi som P4, med nogle få tiendedele op til P1.
(Foto: Morten Kimer)
Men Niklas meldte ind at han vidste at han kunne køre stærkere med nogle andre linjer, så der var højt humør op til tidtagningen. Men humøret skulle straks forvandle sig til nogle lidt stressede timer, for midt i ventetiden begyndte det at småregne og vi skulle nu være meget opmærksomme på hvordan vejret ville udvikle sig.
(Foto: Morten Kimer)
(Foto: Morten Kimer)
Blot 45 min. inden tidtagningen holdte regnen og diskussionerne gik om vi skulle satse på slicks (tørvejr) eller regnvejrs dæk. Men da, tog vores mekaniker Finn Nielsen med sin ekspertise, stilling til at vi satsede på slicks, trods at banen stadig var forholdsvis våd, og det skulle vise sig at bære frugt, for til sidst i tidtagningen blev banen tørre og tørre. Niklas var helt nede at vende på en P11, men beviser endnu en gang at vi er hurtige når det gælder, så han sætter hurtigst tid. Der med ender vi som på P1 til første heat.
(Foto: Morten Kimer)
Søndag d. 16
Søndagen startede med det første heat, vi skulle starte som P1 efter en fantastisk tidtagning. Starten går og Niklas kommer afsted som den førende, han må låne førstepladsen ud i et par omgange indtil at han fik mere fart i bilen og lagde an til en overhaling på den nuværende P1. Da Niklas bremser sig inden om for enden af langsiden, presser den førende konkurrent sig ind i svinget midt i overhalingen, så Niklas og konkurrenten rammer hinanden blidt, men åbenbart nok til at Niklas får en diskutabel dommerkendelse som resultere i at han må slutte første heat af med en 3 plads.
(Foto: Morten Kimer)
Til andet heat skulle vi så starte 6, da man vender de 8 første om. Men et stort ”twist” havde ændret kørselsforholdende til andet heat, for det var nemlig begyndte at regne, i stor stil. Så andet heat skulle køres med regnvejrs dæk på den glatte bane. Starten går og Niklas holder sin position i 2 omgange da den bagved kørende konkurrent prøver på en overhaling, men under overhalingen ligger Niklas udvendig i et sving, hvor sigtbarheden er lig nul, pga. at vand spray fra de forankørende, så Niklas kommer ud på græsset med to af hjulene, som gør at bilen er tæt på at snurre rundt, men Niklas for kontrol på bilen igen. På daværende tidspunkt ligger vi P9, men vi køre stærkere og stærkere, og først da der var 4 min. ud af de 16 tilbage af heatet, gik det igen frem ad, for lige pludselig havde Niklas travlt, han kørte rigtig hurtige omgange og overhalede sig hele vejen op på en anden plads, endda med den sidste overhaling på sidste omgang.
(Foto: Morten Kimer)
Helt klart en weekend af de bedre. Vi var okay tilfredse, men meget bitre over dommerkendelsen. Men de gode point vi fik med videre til mesterskabet resulterede i at vi nu ligger som Nr. 2.
(Foto: Morten Kimer)
(Foto: Morten Kimer)
Voetmann Racing Læs mere om: Niklas VoetmannRing Djursland16/08/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge |