Søndagens DTM løb blev ligesom flere andre løb, startet bag sikkerhedsbilen. Efter 5 omgange blev løbet givet frit og straks lagde Mattias Ekström fra land og sikrede sig et stort forspring. Et forspring som han mere eller mindre kunne holde til målstregen. Dermed sikrede svenskeren sig også den samlede føring i kørernes mesterskab, da den hidtidige kører i føring, Pascal Wehrlein, udgik.
(Foto: Audi Media)
Gary Paffett der startede treer, bød ind med en stærk offensiv i sin kørsel, og var hurtigt nummer to i løbet, men den afstand som Mattias Ekström havde skaffet sig ved starten af løbet, blev aldrig rigtig truet, trods flot og offensiv kørsel fra Paffett. Derfor måtte han nøjes med andenpladsen i løbet. Edoardo Mortara der vandt lørdagens løb, blev nummer tre i løbet og er på andenpladsen sammenlagt.
(Foto: Audi Media)
Letzterer som startede firer, havde store problemer med vejrliget. Usikker kørsel med mange kørerfejl i det våde føre sendte Letzterer baglæns i feltet, for tilsidst at ende i sandkassen. Men det var næsten det mindste af det der skete i slutningen af løbet. Der kom en vis dramatik. Konsekvensen er for en af de involverede er ikke afgjort endnu.
Bedste BMW kører søndag - Antonio Felix da Costa (Foto: BMW Media)
På et tidspunkt i slutningen af løbet, blokerede Robert Wickens for Timo Scheider. Den situation udnyttede Pascal Wehrlein til at overhale begge konkurrenter. Det fik blodet i kog i Audi lejren, der meddelte over radioen til Timo Scheider: "Timo, skub ham af". Det skete på et tidpunkt hvor teamradioen blev sendt direkte ud til tv-seerne som en del af lydsignalet. Timo Scheider reagerede som beordret og skubbede til Wickens. Det var lige nøjagtig nok til at han tabte kontrollen over hans bil og han skred ind i Pascal Wehrlein. Begge skred af banen i det våde føre, mens Timo Scheider kunne forsætte uhindret, og køre i mål på sjettepladsen.
Så var der gang i sagerne. Kort efter løbet fortalte Timo Scheider at han ikke hørt noget over teamradioen. Det er dog ganske klart hvem beskeden kom fra. Dr. Wolfgang Ullrich udtalte sig senere til den tyske tv-station at han var oppe at køre over et par hændelser tidligere i løbet hvor et par Mercedes kørere havde været på kanten af det lovlige, og at han i øvrigt ikke var klar over at det blev sendt ud på tv. Han oplyste også at han så godt som aldrig taler direkte med kørerne over radioen.
Gary Paffett (Foto: DTM Media)
Der var heller ingen tvivl om hvad man skulle mene om den sag hos Mercedes:
"Hvis denne udtalelse er kommet over radioen, er det meget usportslig, og den der har udtalt, skal aldrig mere have adgang til racerbanerne." var ordene fra motorsportschefen hos Mercedes, Toto Wolff.
(Foto: Audi Media)
I en officiel meddelelse efter løbet fra Audi og dr. Wolfgang Ullrich, lyder det:
"Det var ikke nogen god slutning på et ellers godt løb. Det der skete med Timo involveret, var ikke pænt. Det var ikke nogens hensigt at Wickens og Wehrlein skulle slutte løbet i sandkassen. At jeg skulle have råbt ordren ud over radioen, vil jeg virkelig beklage. Jeg taler normalt ikke med kørerne og vidste faktisk ikke at radioen var åben. Det var under alle omstændigheder ikke en direkte ordre til Timo Scheider. Jeg kan ikke undskylde nok overfor Mercedes. En sådan episode hører ikke til i motorsport, heller ikke med adrenalinet kørende på højtryk. Jeg er en racer og var vred over hvad der skete for Timo. Det er ikke godt at den fremragende præstation som Mattias Ekström lavede, kommer til at stå i skyggen af dette her. Vores Audi RS 5 DTM bil var her den bedste bil både i tørvejr og i regnvejr."
(Foto: DTM Media)
Efter løbet trådte kommisærerne sammen og bedømte situationen. Timo Scheider blev diskvalificeret og blev frataget sin sjetteplads. Endvidere er det besluttet at resultatet er provisorisk. Sagen om radiokommunikationen er ikke slut.
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Red Bull Ring02/08/15 - Red Bull Ring - DTM |