Efter en nærmest kometagtig karriere på den hjemlige scene, kulminerende med en samlet 2. plads i debutsæsonen i Formel Ford i 2014, har det 16-årige århusianske DASU og Team Danmark talent Jan Jønck i år taget skridtet ud i Europa. Når der tales om at udvikle og modne den kommende generation af motorsportsstjerner, er Formel 4 det nye sort, og Jan Jønck har sammen med RS Competition teamet, som ledes af den tidligere formel- og DTC-kører Robert Schlünssen, meldt sig ind i kampen om det tyske mesterskab.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Her kæmper det østjyske håb mod 41 andre håbefulde talenter fra hele verden, og slagene udkæmpes bl.a. på baner som Hockenheim, Nürburgring, Spa-Francorchamps og Red Bull Ring.
I racere, som på papiret er helt identiske, håber de 42 kørere hver især på at kunne bevise deres værd foran et talstærkt publikum og talentspejdere fra de større og hurtigere klasser.
Resultaterne har indtil nu været blandede, og Jan Jønck har undervejs oplevet både op- og nedture.
”2015 bliver i høj grad et læreår, men mine forventninger til mig selv går da på, at jeg ligger i nærheden af Top 10 allerede i starten af sæsonen,” proklamerede Jan inden sæsonstarten i april måned. Masser af selvtillid og tiltro til egne evner, men den første halvdel af sæsonen har budt på lidt flere udfordringer end forventet.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”Vi åbnede sæsonen fornuftigt på Oschersleben. Jeg kvalificerede mig hæderligt omkring midten af feltet, og jeg avancerede nogle pladser i alle 3 heats. Bilen føltes bilen faktisk ganske god, og vi tog hjem fra den første weekend med en helt god fornemmelse omkring resten af sæsonen,” siger Jan om sine første erfaringer med Formel 4 raceren og det tætpakkede felt.
”Desværre gik det helt galt i den følgende løbsweekend på Red Bull Ring. Det er uden tvivl en af de værste weekender i min karriere. Allerede i træningerne og kvalifikationen manglede der fart i raceren på langsiderne, og det betød, at jeg skulle starte et godt stykke nede i rækkerne, og dernede bliver der altså kørt sindssygt tæt,” fortæller Jan om indledningen til et heat, som hurtigt gik fra slemt til værre.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Jan startede fra P34, og han kom egentlig fornuftigt afsted. Der gik imidlertid ikke mange omgange, før han røg i infight med en konkurrent, bilerne flettede hjul, og Jans løb sluttede i dækmuren. Ved sammenstødet med muren slog den unge dansker sin venstre hånd, og da han efterfølgende mødte op til den obligatoriske undersøgelse på banens Medical Centre, viste det sig desværre, at han havde pådraget sig en mindre flænge i en knogle. Lægerne spærrede ham for deltagelse i de 2 resterende heats, og weekenden var slut, næsten før den kom i gang.
Sæsonens 3. løbsweekend blev afviklet på den legendariske Spa-Francorchamps bane i Belgien, og Jan var opsat på revanche. Med god hjælp fra Team Danmarks lægestab var Jans hånd kommet sig fint på de 14 dage, der var gået siden ulykken på Red Bull Ring, og nu skulle der andre boller på suppen.
”Desværre manglede vi stadig en del fart i bilen. Spa er en bane, hvor topfart betyder rigtig meget, og selvom teamet havde arbejdet hårdt på at finde den fart, som vi manglede på Red Bull Ring, så blev jeg fuldstændig sat på de lange lige stræk,” fortæller Jan om endnu en svær weekend.
Jan kvalificerede sig i midten af feltet, men sammenstød med konkurrenter betød, at han måtte udgå i både 1. og 2. heat. I weekendens sidste heat flyttede teamet derfor fokus til blot at gennemføre, så man i det mindste fik nogle brugbare data med hjem fra weekenden. Jan kunne herefter krydse målstregen på 29. pladsen.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”I den sidste løbsweekend før sommerpausen var der endelig lidt at glæde sig over. Teamet havde ufortrødent arbejdet videre på at optimere raceren på flere punkter, og nu så det endelig ud til at bære frugt.”
På Lausitzring syd for Berlin kvalificerede Jan sig i 36 graders varme i den bedste tredjedel af feltet, og han hentede en 14. plads og en 12. plads i de 2 første heats. I weekendens sidste heat var han efter få omgange oppe på 10. pladsen, inden han måtte udgå efter et sammenstød med en konkurrent.
”Sæsonens bedste resultater indtil nu. Det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke lykkedes at få point med hjem, når jeg nu var så tæt på, men det ser ud til at lysne nu,” sagde Jan lige efter weekenden på Lausitzring. ”Vi bevæger os helt klart i den rigtige retning, og alt det hårde arbejde fra både teamet og mig selv ser endelig ud til at give resultater.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
Sommer – men ikke ferie
Nu er der sommerpause i mesterskabet, men det betyder ikke, at Jan tilbringer tiden i en liggestol ved en pool. Bare 10 dage efter weekenden på Lausitzring blev der testet på Nürburgring, og frem mod 2. halvdel af sæsonen skal han både passe sin daglige fysiske træning og holde sig skarp i simulatoren.
Nu, hvor adrenalinen fra løbsweekenderne har lagt sig, er Jan i højere grad i stand til at reflektere og gøre status på det første halve år i Formel 4. Et halvt år, som har budt på lidt af hvert. ”Både Robert (Schlünssen, red.) og jeg selv satte måske nok forventningerne en smule for højt inden starten på sæsonen, men det er der faktisk en rigtig god grund til,” siger Jan.
”Da jeg i efteråret 2014 for første gang fik lov at prøve kræfter med en Formel 4 racer ved det italienske Winter Trophy, manglede jeg blot 3/10 i forhold til de etablerede kørere. Det samme gjorde sig gældende, da vi første gang testede vores egen racer; her så det også ud til, at vi stort set var på omgangshøjde med de hurtigste kørere. På den baggrund har vi begge mere eller mindre bevidst vurderet, at det her faktisk godt kunne lade sig gøre.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
I princippet er Formel 4 mesterskabet et one-make mesterskab, hvor bilerne er 100% identiske, men det skulle snart vise sig, at det enkelte teams økonomiske formåen alligevel også her spiller en rigtig stor rolle. Reglementet sætter nemlig ingen begrænsninger for antallet af testdage, og det betyder selvsagt, at de rigeste teams kan indhente masser af værdifuld info ved at teste massivt.
”Selvom der ikke må ændres på gearingen og på selve motoren, så er der stadig masser af muligheder for at eksperimentere med støddæmpere, hjulgeometri og dæktryk, og her gør det naturligvis en kæmpe forskel, om man har økonomi til at teste 10 eller 30 dage i løbet af sæsonen. Vi ved, at de 3-4 største teams havde adskillige testdage bag sig allerede før den første løbsweeekend, og så stod vi pludselig der og manglede det meste af et sekund i forhold til dem. Det var noget af en spand koldt vand at få i hovedet,” siger Jan.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Selvom Jan fortsat har en solid tro på både teamet og sig selv, erkender han også blankt, at det sidste halve år ikke altid har været lige sjovt.
”Det har da ikke hele tiden været lige sjovt. Inderst inde ved jeg, at ingen er hurtigere end mig, når ellers mit materiel er i orden, men i den periode, hvor vi ganske enkelt ikke kunne finde ud af, hvorfor vi ikke havde fart i bilen, var det ikke hele tiden nemt at bevare lysten og motivationen. Jeg vidste jo, at jeg gjorde alt det rigtige.”
Efter weekenden på Spa fik teamet foretaget en detaljeret analyse af data fra Jans racer, og tallene dokumenterede, at det på ingen måde var Jans indsats, der var skyld i den manglende fart. I stedet opdagede teamet en fejl på turboladeren, og man fik ligeledes nogle værdifulde fingerpeg om n række andre optimeringsmuligheder.
”Det var rart at få dokumenteret, at det ikke var mig, der gjorde noget forkert,” smiler Jan og understreger samtidig, at han ikke opfatter det som en undskyldning.
”Vi kan ikke bruge undskyldninger til noget. Dem er der ingen, der gider høre på, og det nytter ikke at stå og klynke og have ondt af sig selv. Jeg ser ikke på det som en undskyldning, men det er en årsag, en forklaring, og den kan vi bruge til at arbejde videre ud fra. Vi kan blive klogere og bruge det fremadrettet.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
Målet er stadig Top 10
Når Jan kigger fremad mod den resterende del af sæsonen, er målsætningen klar. Med de fremskridt, der allerede er gjort, og det arbejde, som teamet fortsat lægger i at optimere raceren, skal Jan ifølge hans egen vurdering konsekvent ligge i den bedste tredjedel af feltet.
”På Lausitzring beviste vi, at alt vores hårde arbejde nu begynder at bære frugt. Vi bevæger os helt sikkert i den rigtige retning, og derfor forventer jeg, at jeg konsekvent ligger i nærheden af Top 10 i resten af sæsonen. Vi er helt klart kommet tættere på de bedste teams, og hvis alt spiller, og jeg kan undgå uheld, så er det absolut muligt at køre i Top 10.”
Jan har sammen med sit bagland for længst lagt en køreplan for hans karriere, og heraf fremgår det, at det hele tiden har været planen at tilbringe 2 sæsoner i Formel 4 – 2015 skal være et læreår, hvor bilen, banerne og hele gamet, som unægtelig er noget andet end de hjemlige serier, skal ind under huden, mens der skal køres med om mesterskabet i 2016. Den plan er der ikke lavet om på, selvom debutsæsonen ikke helt har levet op til Jans egne forventninger.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”Det er stadig planen. Jeg har arbejdet sammen med Robert og hans folk gennem en del år efterhånden, og jeg har fortsat fuld tillid til, at vi sammen kan levere varen. Som nyt team i en ny serie har vi haft lidt mere at slås med, end vi havde regnet med, men jeg tror på, at vi er ved at være der nu. Hvis vi kan levere en stærk 2. halvdel af sæsonen, så ser det godt ud frem mod 2016. Bilen er ved at være der, og jeg ved, at når materiellet er i orden, så kan jeg følge med hvem som helst,” slutter Jan med et selvsikkert smil.
www.janjonck.dk
Jens Hvas Læs mere om: Jan Jønck |