Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Team Low Budget med helt i front

1600 Challenge 
30/06/15 

Team Low Budget er endnu engang med helt i front af Dansk Motorsport.
Teamet fra Ishøj med Steffen Larsen bag rattet deltager i denne sæson i Yokohama 1600 Challenge, som er Danmarks eneste Gruppe N mesterskab på asfaltbanerne. Et mesterskab som teamet allerede har vundet 2 gange før, tilbage i 2003 og 2004.
 

Dengang kørte teamet med en Peugeot 106 GTI, der sidenhen blev solgt. Sidste efterår anskaffede teamet sig dog en af de 106’ere der havde været en af de nærmeste konkurrenter dengang, for så at komme ud og hygge lidt igen på racerbanerne.

Efter at have kæmpet med om Gruppe N2000 mesterskabet i 2010 og 2011, havde teamet valgt at trappe lidt ned de seneste par sæsoner, og kun køre udvalgte løb i flere forskellige klasser, i mange forskellige slags biler. Steffen kan nemlig ikke bare sådan lige stoppe med at køre racerbil, når han nu har gjort det gennem de sidste 17 år.


(Foto: CNPhoto.dk)

Derfor var planen at køre med i Yokohama 1600 Challenge 2015 og hygge sig med det, uden noget pres, og bare nyde at køre racerløb. Og når han så tilmed kunne gøre det lidt retroagtigt, i en bilmodel som han allerede kender og har vundet i før, men der ikke har været med helt i toppen af mesterskabet de seneste par år, ville der også være en ekstra motivation til at gøre det godt.

I efteråret 2014 blev det til en enkelt start i bilen, og allerede her viste Larsen hurtigt, at han ikke havde glemt at køre sådan en bil. Med en podieplads ved sæsonfinalen, var det måske et tegn på hvad der ville komme i 2015…

Sæsonen startede på FDM Jyllandsringen i slutningen af april. Til dette løb stillede Steffen dog op i en Peugeot 307 1,6. Han havde bygget den om fra en 2 liters motor til 1,6 liters henover vinteren, og ville så lige prøve den af, inden at den skulle sælges. Og det kunne man jo så ligeså godt gøre i konkurrence, når man nu bare skulle ud og have det lidt sjovt.

I Team Low Budget kan man vist roligt sætte et lighedstegn i mellem at have det sjovt og køre hurtigt – for teamejer Steffen Larsen var i hvert fald 3. hurtigste mand af alle i kvalifikationen!

Dette resultat gentog han i heat 1, inden at han sluttede på en 9. plads i heat 2. Sagen er at man vender top 8 efter 1. løb, og der var så meget kamp midt i feltet, at han hellere ville have en hel bil med hjem, end at forsøge noget halvhjertet. Teamet var jo bare ude for at have lidt sjov…

Den 2. afdeling blev kørt på Padborg Park i starten af juni, og her var den sorte Peugeot 106 GTI endelig tilbage på banen. I træningen blev der kun kørt nogle få omgange, og til kvalifikationen blev der sat et enkelt nyt dæk på, da det gamle var ved at være slidt. Det er jo trods alt Team Low Budget.

Det var dog ikke alle konkurrenterne der helt troede på den forklaring. For da de 20 minutter var gået, var køreren fra Ishøj hurtigste mand af alle! Bilen fra 1998 havde slået alle de meget nyere modeller på banen.

Dermed var karrierens 10. Pole Position i Gruppe N1600 klassen, der i dag hedder Yokohama 1600 Challenge, i hus.

Da starten gik på første heat, lå den sorte Peugeot 106 GTI med nummer 18 i ruden sig hurtigt i front af feltet, men den blev presset hårdt af den godt 10 år nyere Suzuki Swift Sport med den 18 år yngre Niklas Voetmann bag rattet. De 2 trak hurtigt fra resten af feltet, så kampen om sejren skulle stå mellem dem.


Team Low Budget fører hele feltet an på Padborg Park
(Foto: CNPhoto.dk)

Det blev til adskillige dueller henover de 14 omgange, hvor pladserne skiftede. På vej ud på langsiden for sidste gang, kom Voetmann lidt for langt ud, og var ude og snuse til sandet. Uheldigvis for Steffen, missede han et gearskifte på nøjagtig samme tidspunkt. Så desværre måtte han tage til takke med 2. pladsen.

Undervejs i løbet satte han hurtigste tid af alle, så det kunne han da glæde sig over, mens han gik på podiet for at modtage sin 34. pokal i klassen. De fleste af dem er blevet kørt hjem i netop Peugeot 106 GTI.

Heat 2 skulle Steffen så starte 7’er. Allerede på 1. omgang var han oppe på 6. pladsen, og da det ternede flag faldt efter godt 16 minutters racerløb, blev målstregen krydset som 5. mand.

Sådan en weekend hvor man får pokaler med hjem, er da altid en hyggelig weekend. Derudover havde teamet været hurtigst af alle i både kvalifikation og løb 1, så det var da også rigtig godt.

”Gad vide hvordan at vi mon så ligger i mesterskabet…?”

Ja – der stod faktisk Steffen Larsen ud for 1. pladsen! 11 år efter han senest vandt mesterskabet, var han nu tilbage i front.

Det gjode kun smilet endnu breddere – og så blev det hele måske lidt mere seriøst end bare hygge og sjov.


(Foto: CNPhoto.dk)

Ring Djursland har altid været en favoritbane hos køreren fra Ishøj. Men de 50 kg succesballast i bilen, grundet resultaterne fra Padborg, ville ikke ligefrem gøre sagen nemmere i bakkerne.

Det blev kun til nogle få omgange i træningen, da der lige var lidt småting der skulle testes af, og samtidig blev materiellet sparet til kvalifikationen.

Omkring middagstid var de 18 biler på banen, og her blev det til 7. hurtigste tid. Det lyder ikke umildbart imponerende, men når man tænker på de 50kg succesballst – og ikke mindst at der kun var 0,3 sekunder op til Pole Position, var det slet ikke så skidt endda.

Starten forløb perfekt og det lykkedes endda også at komme forbi en konkurrent. Senere på 1. omgang kom der dog en meget mærkelig lyd ude forfra og bilen ville pludselig ikke trække mere. Øv øv, og så måtte køreren trække ind til siden, og stå og kigge på mens alle de andre kørte racerløb. Det er aldrig sjovt for en racerkører.

Heldigvis var der 20 timer til bilerne skulle på banen igen, så Steffen og hans far Charley havde masser af tid til at få den repareret. Det viste sig at være et gearkasseophæng der var knækket, så gearkassen samt en trækaksel var ødelagt. Så det kostede lige lidt sorte fingre lørdag aften og søndag formiddag, inden at det var fikset.

Men da de 18 biler holdt klar ved de røde lamper, holdt den sorte Peugeot 106 GTI med nummer 18 i ruden også derude. Godt nok allersidst, men så skulle der jo bare overhales lidt, og at overhale og køre ræs er jo altid hyggeligt.

Og overhalet – det blev der! Allerede efter 1. omgang var Steffen Larsen helt oppe på 9. pladsen, hvorefter kampen blev sat ind på yderligere avancement. I mange omgange lå han og duellerede med Søren Lyck i en godt 10 år nyere Peugeot 207 og kørte lige op med ham – og endda forbi.


(Foto: CNPhoto.dk)

Da det ternede flag faldt, kunne teamet fra Ishøj notere sig en flot 6. plads, hvilket var mere end man turde håbe på inden at løbet startede.

Mesterskabsstillingen i DIF Danmarksmesterskabet var dog ikke helt så sjov læsning som efter Padborg. Teamet indtager nu 7. pladsen i det ultratætte mesterskab, og har 16 point optil den førende. Man får 25 point for at vinde et heat, og der er 8 heats tilbage i sæsonen, så intet er afgjort endnu.

Især når man tænker på den regel som Yokohama 1600 Challenge, hvor man må smide sine 2 dårligste heats i løbet af sæsonen væk. Så indtager Steffen Larsen nemlig 4. pladsen og er kun 8 point fra 1. pladsen.

Så der er helt sikkert noget for Team Low Budget at køre for i efteråret. Næste løb bliver også på Ring Djursland, og her behøver Steffen Larsen slet ikke have noget ballast med, så mon ikke at han er at finde helt i toppen af resultatlisterne igen?

Samtidig med at han bare hygger sig og har det sjovt…

Team Low Budget

JJ Media


Læs mere om:
  • Steffen Larsen
  • Team Low Budget
  • Ring Djursland
  • 21/06/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge
  •