Efter 46 runder krydsede den 20-årige målstregen, foran sine kolleger Robert Wickens og Gary Paffett, og kunne fejre den anden DTM sejr i sin karriere.
Pascal Wehrlein (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Før det femte DTM løb i sæsonen havde holdet et svært valg: regn- eller tørvejrs-dæk? Efter en dramatisk og spændende første halvdel af løbet, på en optørrinde bane, kunne begge taktikker betragtes som en succes.
»Mit løb var primært en udfordring i de første 20 runder," sagde den heldige vinder Wehrlein, da han i modsætning til de fleste af hans kolleger, startede på slicks. På grund af kraftig regn lige før løbet var det en yderst risikabel beslutning. "Det var heller min, men min ingeniørs" afslørede Wehrlein.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Efter ti omgange talte meget for, at det var en forkert beslutning. Syv kørere havde valgt regndæk, trukket fra og væk resten af feltet og med godt fire sekunder pr omgang. Pole-sitter Christian Vietoris, der førte foran sin kollega Gary Paffett, Robert Wickens og Paul Di Resta. Martin Tomczyk holdt som femte BMW flaget højt, efterfulgt af Daniel Juncadella i Mercedes på regnvejrsdæk. Hvor overlegen denne variant var i første halvdel af løbet, viste Mike Rockenfeller, der startede løbet fra 22. og kørte sig på ni runder op på syvende pladsen. Da banen tørrede, var det klart for enhver, at en ændring fra regn- til slicks-dæk var uundgåelig. Mellem omgang 14 og 19, kørte alle syv førende kørere i pit - og alle syv kom ud på slicks, bag Wehrlein. Det opnåede forspring var for lille - to sekunder manglede Christian Vietoris, der kom tilbage på banen som toer, bag sin kollega Wehrlein.
Til sidst kunne den 20-årige takke den hjælpende hånd fra hans kolleger. Robert Wickens, Gary Paffett og Christian Vietoris kæmpede bag ham om anden og tredjepladsen. På 21. omgang, trak først Wickens forbi den anden placerede Vietoris, og to omgange senere gjorde Paffett det samme og tog tredjepladsen. Og så havde de fire Mercedes-Benz kørere fundet deres plads - rækkefølgen holdt de sidste 23 omgange til mål.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Paul Di Resta kunne slet ikke være tilfreds med resultatet af løbet. Briten var også på en lovende position efter sit pit stop, da Jamie Green i Audi ramte hans Mercedes-AMG bagfra. Di Resta spandt rundt, og løbet var slut for ham - en kollision, der forblev uden konsekvenser for den mesterskabsførende Green, efter undersøgelse fra løbets stewards. Audi køreren holdt sig ellers fra alle dueller på banen, men kunne ikke konkurrere i lørdagen kamp for podieplaceringer. Green var den bedstplacerede Audi kører på 7. position. Hans Audi RS 5 DTM havde foruden de fire Mercedes også to BMW'er foran sig. Bruno Spengler tog springet fra 13. til femte position. Martin Tomczyk trak også på den 40. omgang forbi Green og sikrede ved den manøvre en sjette plads.
Jamie Green (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Efter seriens fem løb fører Jamie Green kørernes mesterskab med 81 point foran sin Audi kollega Mattias Ekström og Edoardo Mortara (begge 58 point). Pascal Wehrlein ligger efter dagens sejr på fjerdepladsen i med 57 point.
Søndag kl 15:15, starter weekendens andet løb på Norisring.
Resultat af lørdagens løb
|
Pl. |
Kører |
Nat. |
Bil |
Omg. |
Tid |
Diff. |
|
1 |
Pascal Wehrlein |
D |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:02.170 |
|
2 |
Robert Wickens |
CA |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:02.526 |
+00.356 |
3 |
Gary Paffett |
GB |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:02.912 |
+00.386 |
|
4 |
Christian Vietoris |
D |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:03.532 |
+00.620 |
5 |
Bruno Spengler |
CA |
BMW M4 DTM |
46 |
41:04.954 |
+01.422 |
6 |
Martin Tomczyk |
D |
BMW M4 DTM |
46 |
41:07.072 |
+02.118 |
|
7 |
Jamie Green |
GB |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:07.449 |
+00.377 |
8 |
Augusto Farfus |
BR |
BMW M4 DTM |
46 |
41:10.742 |
+03.293 |
9 |
Marco Wittmann |
D |
BMW M4 DTM |
46 |
41:11.113 |
+00.371 |
|
10 |
Daniel Juncadella |
E |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:11.432 |
+00.319 |
11 |
Edoardo Mortara |
I |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:13.652 |
+02.220 |
12 |
António Félix da Costa |
PT |
BMW M4 DTM |
46 |
41:15.488 |
+01.836 |
|
13 |
Timo Glock |
D |
BMW M4 DTM |
46 |
41:18.160 |
+02.672 |
14 |
Mike Rockenfeller |
D |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:19.865 |
+01.705 |
15 |
Lucas Auer |
AT |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
46 |
41:20.105 |
+00.240 |
|
16 |
Timo Scheider |
D |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:22.887 |
+02.782 |
17 |
Mattias Ekström |
S |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:23.639 |
+00.752 |
18 |
Nico Müller |
CH |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:27.808 |
+04.169 |
|
19 |
Adrien Tambay |
F |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:42.593 |
+14.785 |
20 |
Miguel Molina |
E |
Audi RS5 DTM |
46 |
41:49.964 |
+07.371 |
|
Ikke klassificerede |
|
- |
Paul Di Resta |
GB |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
17 |
17:06.851 |
29 omg. |
- |
Maximilian Götz |
D |
Mercedes-AMG C 63 DTM |
17 |
17:24.739 |
29 omg. |
- |
Tom Blomqvist |
GB |
BMW M4 DTM |
10 |
11:29.422 |
36 omg. |
|
- |
Maxime Martin |
BE |
BMW M4 DTM |
5 |
6:02.671 |
41 omg. |
|
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Norisring28/06/15 - Norisring - DTM |