At resultatet er givet på forhånd er aldrig godt. Sport skal have noget uforudsigeligt over sig. Der må gerne være favoritter, men der skal også være mulighed for at det uventede sker. Det er bare ret sjældent i Formel 1 efterhånden. Når der sker noget uventet - som i Monaco, ender det med at den anden Mercedes vinder i stedet for den ene...
De rigtige store overraskelser er længe siden. Måske skal vi tilbage til Maldonados sejr for Williams i Spanien. Den stod ikke lige i stjernerne onsdag inden løbet. Men sejr til Mercedes i Østrig 2015 - det står der i stjernerne. Men som de fleste ugeblads læsere vil vide - det er trods ikke altid stjernerne er lige god til at forudsige ting, så måske tager de også fejl dennegang.
For de andre er pladsen som bedst-af-resten det man drømmer om. Indtil videre har Ferrari siddet godt fast på den, men Williams begynder igen at trænge sig på. Indrømmet, når man har fulgt med i Formel 1 i over 30 år, kan det være svært at juble over, at der måske bliver kamp om en 3. plads! Måske!
Red Bull ser til gengæld fortabte ud, her på vej mod deres hjemmebane. Den tidligere majæstiske Österreichring blev først moderniseret, gjort mindre og mindre interessant og fik navnet A1 Ring. Nu hedder den Red Bull Ring - og hvor A1 var en skuffelse, sammenlignet med sin fantastiske forgænger, er Red Bull sådan set et meget hyggeligt bekendtskab - nok mest fordi kvaliteten af F1 baner er dalet siden starten af 00'erne. Folk der har været der, er i øvrigt generelt ret begejstrede for stedet.
Men hjemmebaneholdet har problemer. Sidste år var de nu og da konkurrencedygtige. Det er de ikke i år. Rygter går stadig på om Red Bull sælger det hele og trækker sig fra sporten - eller vender tilbage til deres gamle funktion som sponsor. Rygterne har gået på at Renault skulle købe Toro Rosso og Audi skulle købe Red Bull teamet. Hvor meget sandhed der er i det, må vi desværre vente, sikkert længe, med at finde ud af.
Kampen er faktisk ret tæt i midterfeltet, der er mange, der kan være med til at kæmpe om pladserne fra 6 - 10. Sauber og Force India har gjort det nognelunde i år, Toro Rosso presser søsterbilen og selv McLaren har scoret point.
Samtidig er der den evige kamp om sportens fremtid i kulissen. De små teams anklager de store for at ville presse dem ud. Sagen er, at de store teams ikke vil høre tale om at ændre på fordelingen af indtægter - hvilket efterlader de små teams pressede. Nu har de små teams så fået den mistanke at det skyldes, at de store teams vil have indført kunde-biler. Så kunne Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren og Williams have hver deres junior team, der købte en bil af moderteamet. For de fem store er idéen oplagt - på den måde er de sikret deres position, for de ville hvert år komme i top fem. Men for sporten ville det måske være knapt så godt. Der ville ikke længere være en dynamik i hvilke teams der er i sporten, hvem der klarer sig godt og skidt.
En gang var det en fin ting med kunde-biler. Det var dengang et Formel 1 team kunne bestå af en kører og to mekanikere. Så kunne de købe en bil, oftest en aflagt en af slagsen, og deltage i Formel 1. Det var dengang - ikke alt fra gamle dage, er noget man behøver gentage. Hvis man vil åben op for at det ikke længere skal være et krav at et F1 team laver sin egen bil, kan man ligeså godt tage skridtet fuldt ud og lave en standard bil, alle skal bruge.
Så mens der på banen er en næsten meditativ ensartethed over feltet og en ro i resultatet, er fremtiden stadig det mest diskuterede og det med mest uforudsigelighed. Nu mangler vi bare at de faktisk begynder at transmittere møderne fra diverse FIA organer i fjernsynet. Måske de er ligeså spændende som løbene.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Red Bull Ring21/06/15 - Red Bull Ring - Formel 1 |