Ford Escort BDA, Opel Kadett GSi, Lancia Deltage Integrale, Opel Corsa, Opel Kadett GSi, Ford Sierra Cosworth, Renault Clio Maxi Kit Car, Opel Astra Kit Car, Renault Megane, Renault Clio Super 1600, Fiat Punto Super 2000 og Peugeot 207 Super 2000. ”Tolvkløveret” har været konkurrence-udfordringerne i rally for Ib Kragh i perioden 1988-2014, som derfor er uofficiel dansk mester i forskellige bil-udgaver.
- Benzin i blodet er nok blevet en livslang ”sygdom” for mig, konstaterer Ib Kragh med et lille smil på læben. - ”Skavanken” er samtidig lidt svær at kurere, og jeg har da heller ikke gjort synderligt for at blive min store fritids-interesse kvit! Det er ikke mange forundt at dyrke motorsport på frontplan gennem et kvart århundrede. Som baggrund for rally-sølvbrylluppet sidste år startede jeg med go kart i de tidlige teenage-år, og jeg brugte herefter 5-6 år på rally-optræning efter kørekort-erhvervelsen.
Ib Kragh og Citroën DS3 R5’eren er i deres esser på grus….. (Foto: Flemming Jensen)
IK Rallyteamet deltog i 2012-14 i den tunede to liters 4WD’er - Peugeot 207 Super 2000: - I 2014 var jeg meget tæt på at vinde DM-guld. Jeg gik derfor lidt i tænkeboks over fremtiden, men besluttede hurtigt at være med fremme på frontplan i 2015. Vi er i rallyteamet stadig væk sultne efter endnu et dansk mesterskab - eller flere!
Gennem den spændende og flotte rally-karriere har Ib Kragh sammen med forskellige co-drivere hjemkørt 4 danske mesterskaber. Hjemme på pokalhylden i Juelsminde hænger også flere sølv- og bronzemedaljer, og bl.a. DM-sølv i 2011, 2013 og 2014.
Ib Kragh og Mie Petersen er vice-danmarksmestre fra 2014, og har scoret mange topresultater sammen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
IK Rallyteamet har fået en fornuftig start på 2015, og kommer til Ecoteck Rally Himmerland 2015 med en dugfrisk andenplads fra DM-premieren i Sønderjylland.
- Der er statsgaranti for mange adrenalin-kick under et rally, forklarer co-driver Mie Petersen. - Hele tiden udfordrer vi de fysiske love hen over lidt mere end 100 km. konkurrencestrækning. Når det går allerskrappest til, er der kun 100-200 meters forskel, når vi når slut-målstregen. Vi angriber hvert eneste sving og bakketop, så der kun få procents sikkerheds-margen til en tur i botanikken.
Ib Kragh og Mie Petersen hjemkørte en andenplads ved DM-premieren 2015 i Sønderjylland. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Ib Kragh har gennem rally-karrieren oplevet den store tekniske udvikling inden for hverdags- og specielt rallybiler: - Vi fik mulighed for at skifte til den højteknologiske Citroën DS3 R5, som der kun er bygget 30 stk. af på verdensplan. Det er lidt nostalgisk at tænke på, i og med jeg startede rallykarrieren med mekanisk tuning og finjustering af den baghjulstrukne Ford Escort BDA.
Rally er kraftigt med til at udvikle turbo-teknologien i benzinmotorer, som i rallybilerne bliver ”down-sizet” fra 2 liter til 1,6 liter. Under motorhjelmen har Ib Kragh 280 HK til rådighed i den 1.200 kilo tunge Citroën DS3 R5.
IK Rallyteamet har allerede fået mange nyttige opdateringer til deres Citroën DS3 R5. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Hestekræfterne bliver overført til underlaget via en 5 trins sekventiel gearkasse, oplyser Ib Kragh. - Dette betyder, at jeg bort set fra start på hastighedsprøven ikke anvender koblingspedalen. Alt efter underlaget kan jeg vælge motorstyreprogram, så hestekræfterne bliver udnyttet optimalt.
- Selve styringen af undervognen er også ret imponerende, konstaterer Mie Petersen. - Flere gange i sekunden checker elektronikken, hvor trækket er mest effektivt på de fire hjul. Samtidig bliver affjedringen og støddæmpere optimeret for at få rallybilen i den retning, som rallychaufføren har ambitioner om.
Ib Kragh og Mie Petersen ser frem til Ecoteck Rally Himmerland 2015, hvor østjyderne satser på en generalsejr i deres Citroën DS3 R5. Rallyparret får tæt dansk konkurrence fra ærkerivalerne: Christian K. Jensen og Freddy Petersen i Peugeot 208 T16 samt Esben Hegelund og Ole R. Frederiksen i Ford Fiesta WRC. Herudover kommer nordmændene: Viktor L. Danneborg og Trond Svendsen til start i en identisk Citroën DS3 R5.
ECOTECK RALLY HIMMERLAND 2015
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Ib KraghMie PetersenIK MotorsportHobro20/06/15 - Hobro - DM Rally |