Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Den fede dame sang

Formel 1 
24/05/15 

Overraskende sejr til Rosberg
Monaco virkede helt som sig selv. Hele dagen. Manden på pole, Hamilton, kom bedst fra start og kunne kontrollere et løb, der udmærkede sig ved at være ret afslappende at kigge på. Men et overhalingsforsøg fik store konsekvenser og endte med at sende Rosberg i front og give liv til løbet i de sidste 10 omgange.
 

"Det er ikke ovre før den fede dame har sunget" er en god gammel sportsfloskel, med rod i Wagners tunge univers. Som regel, når man sidder og kigger på et racerløb, eller enhver anden form for sport, hvor det er nødvendigt at gribe fat i netop denne floskel, er det fordi ensformigheden har bredt sig og spændingen for længst er gået tabt. Og som regel venter man forgæves på den fede dame. Men ikke i dag.


Verstappen var manden der startede de begivenheder, der ændrede resultatet
(Foto: Red Bull)

I dag var dagen hvor den fede dame faktisk kom og sang sin arie og løbet ændrede karakter. Det begyndte med en teenager, ved navn Max, der gerne ville forbi Grosjeans Lotus. Og lille Max var faktisk hurtigere end sin konkurrent, men hvis man skal overhale, skal man lige huske at have hele bilen med sig, og det havde Verstappen ikke. Hans venstre forhjul ramte Grosjeans højre baghjul, røg og fra da af var Verstappen passager på vej mod barrieren i St. Devote. Barrieren har ændret sig siden Tambay kyssede med den i starten af løbet i 1984. Autoværnet står der stadig, men er nu polstret godt og grundigt med stødabsorberende materiale, som Toro Rossoen forsøgt at bore sig igennem. Det lykkedes ikke helt - bilen var smadret, men brønden var intakt og Verstappen kunne kravle ud af bilen ved egen hjælp.

Men rester af kulfiber var spredt ud over svinget og der var en bil, der skulle fjernes, altså var der brug for en SC. På dette tidspunkt var der 14 omgange tilbage af løbet, så det skulle nok ikke betyde så meget andet, end at vi fik samlet feltet lidt. Først blev der skiltet med en Virtual SC, inden den rigitge kom på banen. Og af en eller anden grund var der en hos Mercedes, der fandt at det her var en god anledning til at hive Hamilton ind til et pitstop. Så fra en sikker 1. plads kom den glade englænder ind til et afslappet stop og kom ud igen og fandt at han nu var på 3. pladsen.

Lidt kontrovers var der, da både Hamilton og Vettel mente at de var på 2. pladsen, men tv-billederne var ikke så meget i tvivl, Hamilton var bagerst og det var da også denne placering han faldt ind på. Forrest var Rosberg. Og hverken han eller Vettel, havde planer om et pitstop. Da løbet blev givet fri var der syv omgange tilbage og Hamilton var nu stillet overfor en umulig opgave - på friskere dæk, skulle han passere to biler i Monacos gader. Det var en svær opgave og efter et par omgange, hvor han faktisk forsøgte, strakte han våben og affandt sig med 3. pladsen.

Han kom dog under angreb af Ricciardo, der også havde skiftet dæk. Han havde fået en plads foræret af holdkammeraten Kvyat, der ikke havde skiftet dæk. Men Ricciardo kunne ikke komme forbi og fik i stedet besked på at give pladsen tilbage til russeren, der dermed endte på 4. pladsen. En interessant måde at udmønte teamordrer på.

Raikkonen blev nr. 6 efter tamt løb, mens Perez blev nr. 7 og weekendens store overraskelse Button, blev nr. 8 og dermed fik Honda de første point i deres nye karriere. De sidste placeringer gik til Nasr i Sauber og Sainz i Toro Rosso.

De første 62 omgange var generelt ret uspændende med processionskørsel anført af Hamilton, der i dag gjorde alt rigtigt og alligevel blev straffet. Skylden skal ene og alene placeres et eller andet sted i pitten.

Det største drama indtil Verstappens voldsomme exit havde været et mindre sammenstød mellem Alonso og Hülkenberg, hvor McLaren køreren blev fundet skyldig og fik fem sekunders straf i pitten, mens Hülkenberg måtte skifte snuden på vognen og dermed mere eller mindre havde fået ødelagt sit løb.

Klichéer og floskler er en del af sproget og i dag blev de til en sandhed, da den fede dame virkelig sang og skabte et andet løb end de første 62 omgange havde vist. Dermed fik Formel 1 den snert af uforudsigelighed, som generelt mangler.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Monaco
  • 24/05/15 - Monaco - Formel 1
  •