Det er svært at leve op til den sæson-debut Johan Schwartz havde på Circuit of the Americas tidligere på året, med tre sejre på tre løb, plus point for føringer og hurtigste omgange, hvilket selvfølgelig bragte ham solidt i føringen af mesterskabet. Og helt let gik det heller ikke.
Johan Schwartz
Det blev ellers en god start, med en pole i det første af weekendens løb, der blev konverteret til føring gennem det meste af løbet, med et kobel MINI'er lige i hælene. Men mod slutning af løbet missede han et gearskifte på et kritisk tidspunkt, og de forfølgende tre MINI kørere, Nixon, Korince og Washay var hurtigt over ham, og forbi.
"Jeg havde en fornuftig føring op til der anden gang var gul-flag på hele banen", sagde Schwartz efter løbet. "Efter den anden genstart, arbejde MINI'erne sammen om at udnytte hinandens slipstrøm, og var i stand til at holde afstanden. I sving 5B besluttede jeg mig for at skifte ned i andet, i stedet for det sædvanlige tredje. Da jeg skulle tilbage i trejde, lykkedes det mig ikke umiddelbart at få den i gear, og jeg miste alt mit moment ned af langsiden."
Starten på andet løb blev også god. Johan Schwartz skulle starte fra anden position i TCB, men kom hurtigt forbi Washay der lå på pole. Han holdt sig i front resten af løbet, og vandt over Nixon og Korince.
"Vores løb gik rigtig godt. Vi havde en meget god start, og efter en start fra P2 rykkede vi hurtigt frem forrest," sagde Schwartz. "Som løbet skred frem, havde jeg fuld tillid til bilen. Efter en følelsesladet dag i går, hvor en lille fejl med to omgange tilbage kostede mig sejren, var det dejligt at komme tilbage på sejrskursen og holde mit momentum efter sejrsrækken på COTA. Når du har så meget success-ballast som vi nu bærer i fronten af bilen, med 62% af vægten i forenden, sætter det virkeligt Pirelli dækkene på prøve. Men de har gjort et godt arbejde med at få dem til at degradere så konsekvent og ensartet."
Johan Schwartz med Johnny O'Connell, som vandt begge sine løb for Cadillac, så det blev totalt fem sejre for GM i Mosport
I weekendens tredje løb skulle Schwartz starte fra pole-position, og holdt sig i front foran Nixon og Wei Lu. Efter seks omgange, mens de førende fra TC klassen trak gennem TCB feltet, lykkedes det Nixon at trække med frem, og kom tæt på Schwartz. Det fik tempoet op, og Schwartz trak igen fra Nixon, der dog holdt ved, så de to trak fra resten af feltet. Schwartz holdt føringen, og vandt foran Nixon og Smith.
"Nixon udfordrede mig et par gange - han var bedre i tredje sving", sagde Schwartz. "Min bil kunne ikke rigtigt komme på gassen der. Vi kørte et rent løb og jeg er glad for at komme sejrende ud af det - det er godt for pointene. Det er godt, fordi heldet kan vende til enhver tid. Bilen kørte fejlfrit, og jeg er stolt af det produkt Chevrolet har udviklet med hjælp af John Heinricy - legenden der udviklede Corvetten. Det er min første løb her, og det er en fantastisk bane. Jeg kan godt forstå, hvorfor alle taler om sving 2 - det var rigtigt sjov, og jeg sætter stor pris på de canadiske fans."
Og hvordan får man så flest point i et løb hvor man "kun" bliver nummer 4, som Johan Schwartz blev i det første løb? Efter weekenden blev de tre førende MINI'er hver frataget en god bid af deres point, for at have overhalet under gul flag, og fik dermed "kun" 85 point hver. Derved fik de færre point end Johan Schwartz, der kom hjem med 96 point for sin fjerdeplads. Dermed er han efter weekendens løb oppe på 838 point i mesterskabet, mod Glen Nixon med 633 point, og Jason Fichter med 468 point.
MRR
Læs mere om: Johan SchwartzMosport Park17/05/15 - Mosport Park - World Challenge |