Nicki Kristensen var godt forberedt før sæsonstart på Jyllandsringen den 25. – 26. april og det betalte sig. Allerede i træningen lørdag formiddag viste Nicki gode takter ved at sætte hurtigste omgangstid, og selvom man ikke skal ligge for meget i tiderne under træning, så gav det optimisme i teamet. Selve tidtagningen senere på formiddagen bekræftede da også resultatet fra træningen, og Nicki satte bedste tid, endda med en god margin på 0,8 sekund ned til Kim Lund Johansen på andenpladsen.
Heat 1 blev kørt lørdag eftermiddag, og det blev kørt på en våd bane, noget der helt klart passede Nicki ganske godt. Nicki førte fra start til mål, og fik dermed en konfortabel heatsejr i sæsonens første heat.
Nicki Kristensen øverst på podiet i første forsøg (Foto: Morten Kimer Hansen)
Til heat 2 vendes de 8 første, og Nicki skulle derfor starte fra P8 i heat 2. Dermed skulle han ud og vise at han ikke bare kan føre, men at han også kan køre sig op igennem feltet. Heatet viste i den grad, at feltet i Yokohama SuperCup er tæt og hårdt i år, og selvom Nicki var hurtigt, så skulle der arbejdes hårdt for at komme frem, og det lykkedes så godt at det blev til en tredje plads i heatet, kun overgået af Mikkel B. Johnsen i VW Polo og Jakob Borum i Honda Integra.
Weekendens 3. og sidste heat blev kørt søndag eftermiddag, og det med live TV dækning på TV2 Sport. Det blev så absolut weekendens sværeste heat for Nicki. Efter 4 omgang var en startposition som nummer 6 blevet reduceret til en 8. plads, og intet tydede på at det skulle lykkedes at komme på podiet igen. Over radioen klagede Nicki over at han følte at bilen manglede trækkraft, men alligevel lykkedes det ham at kæmpe sig op igennem feltet, og han endte på en 2. plads umiddelbart efter Kim Lund Johansen.
Seat Ibiza’en er både stabil, hurtig og flot på banen (Foto: Morten Kimer Hansen)
Hjemme på værkstedet blev Nicki’s præstation i heat 3 pludselig sat lidt i relief, da det viste sig at turboen var gået i stykker, og bilen reelt kun ydede 156 hk, og når Nicki kan køre en 2. plads hjem med så lidt effekt, så tegner det til at blive en rigtig god sæson. Målsætningen om at vinde Yokohama SuperCup mesterskabet i 2015 er absolut realistisk hvis man skal bedømme ud fra den første afdelings resultater, men samtidig står det også klart at der skal arbejdes seriøst hele sæsonen igennem for at få det til lykkes, for konkurrence er rigtig hård i år.
Næste gang Nicki skal ud og køre bliver den sidste weekend i maj på Rudskogen Motorcenter i sydnorge. Rudskogen er en bane der er meget anderledes end de danske baner, og det bliver spændende at se, hvad den hvide Seat Ibiza kan på den lange, flotte og kuperede højhastighedsbane i Norge.
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jyllandsringen26/04/15 - Jyllandsringen - SuperCup |