Steffen har kørt motorsport i mange år. I ungdomsårene blev det til lidt gokart, inden at han som 20 årig skiftede til asfaltbanerne og rigtige biler.
I 1998 blev det til en enkelt start i en Toyota Corolla i den klasse der var forløberen til Yokohama 1600 Challenge.
Sæsonen tog han et par løb i en VW Golf GTI, inden at han i 2000 kørte sin første fulde sæson. Her var teamet skiftet til en Citroen Saxo VTS, som de også beholdt gennem 2001 sæsonen. Efter en 16. plads i mesterskabet i 2000, avancerede han til 7. pladsen i 2001.
2002 sæsonen blev startet med nyt materiel. I stedet for Saxo’en, stod der nu Peugeot 106 GTI på bilen, og det nye makkerpar passede perfekt sammen.
Til Åbningsløbet på Ring Djursland blev der startet fra 35. og sidste pladsen, og i løbet af de 15 omgange lykkedes det Steffen at køre sig hele vejen op gennem feltet og tage 8. pladsen! En imponerende bedrift som vist ikke er set hverken før eller siden.
Steffen Larsen (Foto: CNPhoto.dk)
En stor del af sæsonen lå han i front af mesterskabet, men de sidste pokaler skulle deles ud efter sæsonen rakte det desværre kun til Sølvmedaljen.
Det blev der til gengæld lavet om på de 2 efterfølgende sæsoner, hvor mesterskabet blev kørt hjem, og især i 2004, i suveræn stil.
Herefter stod den på Renault Clio Cup indtil midt i 2008, samt lidt Danish Endurance Championship i en Citroen AX. Midt i 2008 sæsonen byggede teamet en Peugeot 307 til Advan Cup.
I 2009 drillede teknikken på 307’eren dog meget, men efterhånden som sæsonen gik, kom der mere og mere styr på bilen.
Teamet lå ud med at tage mesterskabsføringen i Advan Cup og lå længe og dystede med helt i front. Ved finaleløbet kørte bilen dog ikke som den plejede, og først bagefter fandt teamet ud af at det var fordi at bremserne hang lidt på det ene forhjul. Men alligevel tog Team Low Budget bronzemedaljen foran flere teams som brugte langt flere penge.
2011 sæsonen var udset til at skulle blive Steffen Larsens år. Men et desværre lidt tyndt besat felt gjorde at der reelt kun var ham og en anden kører til at kæmpe om mesterskabet. Så når den ene vandt, så sluttede den anden 2’er eller 3’er. Derved kunne der ikke blive opbygget et stort forspring i tilfælde af uforudsete hændelser. Netop sådan en skulle ske for Steffen til finaleløbet. Bilen havde kørt perfekt gennem hele sæsonen, men pludselig ville den ikke starte efter træningen. Teamets mekanikere samt hjælpere fra andre teams prøvede på at få liv i bilen, hvilket også lykkedes kort tiden inden heat 1. Det lykkedes at gennemføre heatet, men bilen kørte stadig ikke perfekt. På første omgang af heat 2 satte motoren ud og en skuffet kører kunne stå bag autoværnet og se konkurrenten kører sig til mesterskabet, uden selv at kunne kæmpe med på trods af et forspring inden weekenden.
Steffen Larsen (Foto: CNPhoto.dk)
Efter 2 sæsoner med kamp i toppen af mesterskabet valgte teamet at geare lidt ned til 2012. En Renault Clio 3 var blevet kørt, så her blev det til enkelte starter i den i både Danmark og Tyskland.
I 2012 vendte teamet tilbage til rødderne i Yokohama 1600 Challenge for en stund med Peugeot 307’eren, der nu havde fået en 1600 motor i. Efter lidt startvanskeligheder lykkedes det at få god fart i den med den nye motor, og til Grand Prix Danmark 2013 blev det til 2 podieplaceringer.
I 2014 kørte teamet en halv sæson i Yokohama Supercup med en Renault Clio 3 Gruppe N, inden at der endnu engang blev skiftet til Yokohama 1600 Challenge. Først ved Grand Prix Danmark i en Peugeot 207, og sidenhen til finaleløbet i en Peugeot 106 GTI. På trods af at 106’eren ikke havde kørt løb siden 2009, lykkedes det Steffen at køre den på podiet i heat 2!
Derfor er Team Low Budget meget fortrøstningsfulde forud for 2015, hvor de fortsætter i den sorte Peugeot 106 GTI. Teamet kender jo også bilmodellen rigtig godt fra de 2 mesterskabstitler for godt 10 år siden, så der skulle være rigtig god mulighed for at kombinationen endnu engang kan køre rigtig stærkt. Dog bliver Åbningsløbet kørt i en Peugeot 307 1,6 som Steffen gennem vinteren har bygget om. Men planen er umildbart at køre resten af sæsonen i 106’eren.
Målet er at komme ud og hygge sig og køre noget fedt racerløb – men vi ved jo alle hvad der sker, når man får styrthjelmen på… Så vil man helst vinde!
Steffen Larsens startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver igen nummer 18.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge JJ Media Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low Budget |