Måske er der ved at tegne sig et mønster. Vi fik et sløjt løb i Australien, fulgt af fornuftigt i Malaysia. Derefter kom sovepillen fra Kina og så endnu et fornuftigt løb her fra Bahrain - måske hvert andet løb bliver interessant i 2015? Lad os håbe det, det vil faktisk være en ret høj frekvens, ikke bare for nutidige F1 løb, men for en hvilken som helst sæson.
Det vi så i dag var at Lewis Hamilton har styr både på sin Mercedes F1 racer og på sin holdkammerat Nico Rosberg. Sidst han havde ikke mere styr på den tyske-finne end at Rosberg fandt anledning til at beklage sig efter løbet. Den mulighed havde han ikke i dag. I dag skulle Rosberg kæmpe kampe. Først måtte han op fra den 4. plads han endte på, da løbet startede. Det klarede han fornuftigt og kom forbi først Raikkonen, senere Vettel, men Hamilton kunne han ikke gøre meget ved.
Raikkonen kørte sit bedste løb siden 2013 (Foto: Ferrari)
Så viste det sig at Raikkonen kørte en anden strategi og ikke var videre bekymret over at blive overhalet. Efter de andre pitstop, var det finnens røde Ferrari vi så i front, indtil han selv skulle i pit. Efter sit sidste stop var Raikkonen på 3. pladsen lidt over 20 sekunder efter Rosberg - det tog ham ca. ti omgange at bringe den afstand ned til kontakt. Derfra tog det så yderliger et par omgange, inden Rosberg fik problemer med bremserne og udbremsede sig selv for enden af langsiden, hvorefter Raikkonen kom forbi og hurtigt slog hul mellem dem. Tidligere i løbet havde han ellers haft helt med at udbremse andre i samme sving.
Desværre for Raikkonen var Hamilton for langt foran, så selvom englænderen fik problemer på den sidste omgang var han alligevel så langt foran Raikkonen at problemerne skulle have mere alvorlige. Hamiltons bremser var blevet en smule varme og fungerede derfor ikke optimalt.
Valtteri Bottas rundede en god finsk dag ved at tage en 4. plads, og understrege at han har potentiale til meget, hvis altså bilen kunne være med i front. I dag kom han foran Vettel, der virkede lidt ustabil og et par gange tog nogle meget brede sving - af den slags, der hvirvler ørkensand op - ukarakteristisk af den firefoldige verdensmester. Han beklagede sig over snuden og fik den skiftet, og endte dermed med et ekstra pitstop. I det lys, må de godkendes at ende på en 5. plads. Mod slutningen lå han i numsen på Bottas, men kunne ikke gøre noget, selvom han prøvede et par gange.
De sidste to på omgangshøjde med Hamilton var Ricciard på 6. pladsen og Grosjean, der med 7. pladsen fik bedste løb længe. Der er dog stadig langt til den form han viste i slutningen af 2013.
For Ricciardo var der en del held i resultatet. Renaults motorer er i øjeblikket ikke kendt for deres holdbarhed, og i dag var det australieren der måtte opleve en død motor med meget røg. Men heldigvis skete det på vej hen over målstregen, så det ikke fik betydning for hans løb.
En omgang tilbage finder vi Perez på 8. pladsen, foran en hårdt kæmpende Kvyat, der virkede til at være kommet sig over skuffelsen i kvalifikationen. Det sidste point gik til Massa, der efter at have haft tekniske problemer inden opvarmningsrunden, måtte starte fra pitten. I starten kom han hurtigt op gennem feltet, men så stoppede hans fremskridt, og han blev aldrig rigtig en faktor i løbet.
Det gjorde Alonso heller ikke. Men, mens Button aldrig kom til start på grund af problemer med bilen, hentede Alonso en 11. plads - McLaren Hondas bedste resultat (80'erne og 90'erne undtaget), så lidt mere fart var der faktisk kommet i bilen.
Kun to biler udgik - de havde begge en Renault motor. Først Verstappen i røg og damp, senere Sainz pænt og roligt i pitten. I VM kampen virker Hamilton overlegen, hvilket ikke er godt for sportens tiltrækningskraft på alle dem, der finder Formel 1 moderat interessant. Men der er lang vej endnu og Ferrari virker ikke som om de har givet op endnu.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir19/04/15 - Sakhir - Formel 1 |