Det mest opsigtsvækkende er måske at McLaren har sagt at de vil skrue op for effekten fra deres Honda motor. Vi må gå ud fra at det vil skubbe dem lidt fremad. Det vil i al fald være pinligt hvis de først melder ud at de skruer op, for derefter at være cirka ligeså langsomme. Bilen bliver næppe en vinder sådan lige på søndag, men derfor skal det nu nok bliver interessant at se hvor meget mere fart de får i bilen.
McLaren skruer op for motoren (Foto: McLaren-Media)
Ellers er fokus rettet mod Mercedes, dels fordi de er det bedste hold, dels fordi der er en form for disharmoni i teamet. Sidste sæson kunne Rosberg ofte køre lige op med Hamilton - i al fald i den første del af sæsonen. Men i år har der været en klar fordel til den engelske verdensmester. Han virker rolig, han laver ingen fejl - og han kører hurtigere og klogere end Rosberg. og Rosberg kan åbenbart ikke gøre noget som helst.
Rosbergs udbrud efter løbet i Kina, hvor han beklagede sig over at Hamilton kørte for langsomt og dermed næsten bakkede Rosberg ind i Vettels kløer, er et klar tegn på at Rosberg er frustreret. Udbruddet var seriøst, for selvfølgelig skal Hamilton køre på den måde det passer ham - når man fører kontrollerer man løbet. Hvis Rosberg vil noget andet må han gå ind i kampen - en kamp der ville være sjov at se.
Rosberg har flere muligheder. Han kan vælge at falde ind i rollen som nr. 2 i teamet og håbe på at der kommer en dag hvor Hamilton igen laver fejl, fejl som giver Rosberg muligheden for at udfordre den interne rangorden. Han kan vælge at kæmpe - og blive mere frustreret. I så fald er det svært at se at de begge fortsætter hos Mercedes - og hvis Mercedes skulle vælge lige nu, ville de nok vælge Hamilton! Sidste mulighed for Rosberg er at finde det ekstra, der skal til for kæmpe med Hamilton og vinde. Talent er en ting, men der er i virkeligheden ikke mange sekunders forskel på Rosberg og Hamiltons talent. Lige nu virker det til at det der holder Rosberg tilbage sidder mellem ørerne på ham.
Alle andre teams har travlt med at hale ind på Mercedes. De har deres interne kampe, men ingen der er eksploderet endnu. Hos Williams kan det godt komme til at slå gnister. De to hvide biler følges tit ad, og selskab giver mulighed for konflikter.
Bag kulisserne rumsterer alle mulige mærkelige forslag stadig. Den gamle sure mand, Bernie Ecclestone, har alle mulige idéer om 8 cylindrede motorer med 1000 hk, og bonus løb - løb der betaler mere og derfor vægter mere i VM. Tidligere har det været kunstigt regnvejr, tre biler i hvert teams og så videre og så videre. Det er på tide at han kigger sig i spejlet - der vil han kunne se Formel 1's største problem! Som alle diktatorer før ham, er han havnet i det problem, at han har frigjort sig fra andre mennesker kritik og omgivet sig med ja-sigere, så der er ikke nogen til at fortælle ham, når han ikke længere er i stand til at løse opgaven.
Renault overvejer stadig deres fremtid i sporten. Dybest set er de utilfredse med mulighederne for at udvikle på motorerne. Og man forstår dem egentligt godt. Sidste sæson fik nogle helt nye motorer og siden har Formel 1 i høj grad handlet om at have den bedste motor. Det er der sådan set ikke noget galt i - problemet opstår når man så ikke kan udvikle på motorerne. Hvis man ikke har den bedste motor er man tvunget til at sidde på hænderne og tage imod de tæsk der kommer fra de andre (og i Renaults tilfælde også fra Red Bul).
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir19/04/15 - Sakhir - Formel 1 |