Det gør sig også gældende i Yokohama SuperCup, hvor der i år kommer ikke mindre end 4 Honda’er til start. Den ene er efterhånden en gammel kending i dansk motorsport, det er nemlig en Honda Integra fra 1999, ejet og kørt af Jakob Borum. Jakob har kørt i race i den bil siden 2005, og går dermed ind i sin 11. sæson med samme bil, så han kender den rigtig godt, og måske netop derfor er han fortsat hurtig nok til at være med helt fremme i feltet. Udfordringen har været stabiliteten, men det skulle der ifølge ejeren selv være styr på til 2015. ”I 2014 byggede vi bilen om, så trækakslerne bliver mindre belastet, og i vinterpausen op til sæsonen, er gearkassen blevet renoveret ned til mindste detalje, så nu tror vi på at det holder” fortalte Jakob Borum til testdagen den 28. marts.
De 3 øvrige Honda’er der stiller op er alle Honda S2000. Honda S2000 skiller sig markant ud fra resten af feltet, da den er bygget op som en klassisk 2 personer cabriolet med frontmotor og baghjulstræk. Alle 3 kører dog med en hardtop monteret, men den lave sportsvogns profil er ikke til at tage fejl af.
Jan Petersen stiller til start med nøjagtig samme bil og opsætning som i sæson 2014 (Foto: Keld Dohm)
I den ene af de 3 Honda S2000 sidder Jan Petersen, og selvom han ikke har ambitioner om at tage en mesterskabstitel i 2015, så er han en erfaren herre, og får han chancen for en podieplacering, så bider han fra sig.
Den anden S2000 chauffør er Kasper Nybo fra Struer. Kasper er ny i Yokohama SuperCup regi, og hans bil er også helt nybygget. Faktisk er den så nybygget, at første gang Kasper reelt kørte i bilen var til testdagen den 28. marts på Padborg – og her var bilen knap samlet færdig. Kasper vil bruge første del af sæsonen på at lære bilen at kende, og på at finde det rigtige setup til at være med i front af feltet.
Kasper Nybo skal bruge første del af sæsonen på at finde sig til rette i sin Honda S2000 (Foto: Keld Dohm)
Den sidste Honda S2000 kommer først med i sidste halvdel af sæsonen, men den er værd at vente på. Ejer og kører er Anders Kolstrup, der efter en pause fra motorsport på mere end 20 år nu vender tilbage til de danske baner. Anders har altid været begejstret for Honda S2000 modellen, og han ejer ikke mindre end 3 af dem, og nu skal den ene bruges til at køre Yokohama SuperCup. ”Bilen er ideel til klassen, og den har potentiale til at vinde. Det helt specielle ved min S2000 er, at den er monteret med en Rotrex kompressor, der giver en helt unik performance, samtidig med at det er mere skånsomt ved motor og gearkasse end en traditionel turbo” forklarer Anders Kolstrup, og han lægger heller ikke skjul på, at et af hans mål med at vende tilbage til motorsport netop er at promovere Rotrex kompressoren, som han selv har udviklet og producerer.
Anders Kolstrup kommer i en Honda S2000 med en Rotrex kompressor installeret (Foto: Privatfoto)
Med 4 biler bliver Honda sammen med Seat det næststørste mærke i Yokohama SuperCup feltet, efter de talrige VW Poloer.
Første afdeling af Yokohama SuperCup køres på Jyllandsringen den 25. og 26. april, og der er garanteret noget at se frem til.
Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jyllandsringen26/04/15 - Jyllandsringen - SuperCup |