Sæsonen er tre løb gammel. Der har været ni podieplaceringer. De er alle gået til de samme tre kørere. De har skam fortjent det, ligesom deres teams har. For de har gjort deres arbejde ordentligt. Men samtidig fortæller det også om hvad problemet med Formel 1 er. Det er ikke for få kvinder, forkert lyd, for lidt regnvejr. Det er at reglerne er så stramme og mulighederne for udvikling så begrænset at sandsynligheden for at det uforudsigelige sker, er ganske minimal.
Hamilton vandt en sikker sejr (Foto: Daimler)
Ret skal være ret. Der var gode dueller i Kina. Det er vigtigt at fortælle, fordi man skal huske at det ikke var banens skyld. Problemet med de gode dueller var, at de generelt eksisterede nede i nærheden af 10. pladsen. I top 6 var der ingenting. Det i sig selv er heller ikke noget probelm - der har været masser af løb i historien hvor der ikke har været megen kamp oppe blandt de fem - seks bedste biler. Problemet opstår når de seks første biler kommer i par og når det kunne forudses sådan i store træk inden løbet startede, og når publikums største håb om forskydninger er afhængig ikke af kamp på banen, men af strategi. Mens motorsport kan være spændende at se på, er Stratego altså ikke sjovt som tilskuer.
Hamilton havde pole, Hamilton kom bedst fra start, Hamilton kontrollerede løbet og Hamilton vandt. Rosberg fulgte pænt efter, igen uden at virke sådan rigtig farlig. Sidste år havde vi en intern Mercedes kamp, det ser ikke ud til at vi får den i år. Ikke fordi Rosberg ikke må, men fordi han ikke kan. Mens Mercedes raceren er samtidig så overlegen at han så alligevel blev nr. 2 for Ferrari kunne i længden ikke stå distancen. På de blø'e dæk fulgte de pænt med, men på medium i den sidste trediedel af løbet var Mercedes klart hurtigere.
Så var der Ferrari - her lå Vettel forrest hele vejen igennem, men Raikkonen virkede hurtigere. På de sidste omgange åd han sig ind på sin tyske kollega, men kampen udeblev fordi en hollandsk teenager parkerede en bil på langsiden og SC kom i aktion - med kun to omgange tilbage!
En SC periode tidligere i løbet kunne have givet noget uforudsigelighed, da feltet jo blev samlet. Men med kun to omgange tilbage var der ingen redning og løbet var de-facto ovre. Og det var så her Bernd Mayländer blev snydt for sejren - i stedet for lede feltet over målstregen kørte SC i pit i sidste sving. Det er sket før, men selvom det måske nok er et antiklimaks at løbet slutter under SC, er det egentlig ikke et mindre anitklimaks bare fordi den kører i pit og bilerne kører hurtigt over målstregen. De må alligevel ikke overhale. Man kunne måske overveje muligheden for at SC kunne trækkes ud andre steder på banen, når man var på sidste omgang.
Det var ikke Verstappens skyld at hans bil blev hovedpersonen i disse sidste omgange. På vej ned ad langsiden begyndte den at side lyde som egentlig mindede mere om de lyde min loyale, men noget bedagede mountainbike kom med når kæden kom i skænderi med tandhjulene. Så der stod en Toro Rosso som skulle ind i pitten og stewards kæmpede, men havde svært ved lige at få bilen i den rigtige vinkel. Et par venlige Toro Rosso mekanikere kom til og skruede snuden af. Således amputeret sad bilen ikke længere i spænd, men kunne komme helt ind i pitten, gennem lå i pitmuren.
Verstappens Renault motor var ikke den eneste motor der ikke kunne holde hjem. Kvyats motor udviklede kraftige tendenser til røg, så også han måtte stoppe - heldigvis var det på et mindre udsat sted. Men ikke nogen god dag for Renault, der som måtte nøjes med to point for Ricciardos 9. plads.
Vi har helt glemt Williams racerne, der sluttede som 5'er og 6'er i løbet. Men det er nu forståeligt - der skete ikke ret meget for de to og de var sjældne gæster i tv-billedet. For langt fra Ferrari og for langt foran dem bagved. Felipe Massa var den forreste af de to. Solidt, men sikkert ganske frustrerende alligevel. Både for Williams og for sporten ville det hjælpe hvis de hvis Martinifarvede biler igen var kandidater til podiet. Det er de ikke lige nu i al fald.
Lotus fik point - Grosjean blev nr. 7 og fik den bedste placering i evighed. Holdkammeraten Maldonado agerede tilgengæld pauseklovn, da han kørte for hurtigt ind mod pitten og glemte at dreje. Formel 1 racere i fem-punkts vendinger ses for sjældent. Måske en idé til Bernie, der jo leder efter noget der kan peppe showet op. Hver 15. omgang skal alle lave min. en trepunktsvending og så kører vi den anden vej... (godt Bernie Ecclestone ikke kan læse dansk - for eller ville han måske faktisk forsøge noget lignende!).
Senere kom Maldonado i carambolage med Jenson Button og måtte udgå. Der var ikke så meget at sige til uheldet - umiddelbart så det ud som den slags der sker, når racerbiler er på banen.
Sauber fik endnu en god dag. Nasr blev nr. 8 og Ericcson blev nr. 10. Det er Sauber classic - at være gode i starten af sæsonen. Hvis de følger mønsteret, men det gør de ikke altid, kommer de til at hænge lidt som sæsonen skrider frem og konkurrenterne får styr på deres biler, mens det schweiziske team mangler penge til udvikling.
Begge McLaren racere kom i mål - endnu en form for fremgang for det engelske team med de japanske motorer. Også Manor kom i mål med to biler - kun to omgange efter Hamilton.
Så det var løbet i Kina 2015. En forglemmelig søndag morgen, måske med undtagelse af stewards der kæmper for at få Verstappens Toro Rosso presset igennem en åbning der godt kunne have været 25 cm bredere. Hvad VM angår er der så alligevel håb - for det er netop Vettel der har været på podiet sammen med to Mercedes racere alle tre gange. Han har vundet det ene af løbene. Og der skal måske i virkeligheden ikke så meget til at Ferrari sådan for alvor kan udfordre Mercedes.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai12/04/15 - Shanghai - Formel 1 |