På søndag bliver vi klogere. Vi kan håbe at det er muligt at der er to biler der er potentielle vindere. Hvem der egentlig vinder er sådan set lige meget - et spørgsmål om præferencer. Men det er måde den måtte vinde på, der i virkeligheden er er afgørende som pejlemærke for hvordan sæsonen kommer til at udvikle sig.
At vinderen skulle køre noget andet end Mercedes eller Ferrari virker usandsynligt på nuværende tidspunkt af året. De to biler har domineret de første to løb og virker til at være et pænt stykke foran Williams, der vist nok er det tredie bedste team, sådan lige pt.
Lillesøster tager magten (Foto: Getty Images / Red Bull)
Internt i de to teams er situationen mere åben. Hos Mercedes har Hamilton haft overhånden i forhold til Rosberg. Men ikke mere end at det kan skifte med dagsformen. Men man give Hamilton at det er ved at være længe siden han haft et af de nedbrud han tidligere har været plaget af. Den ro man kan få af, at nå sine mål - at blive verdenmester, kan være hjælpe.
Hos Ferrari har Vettel været på podiet i begge løb, det ene som vinder. Raikkonen blev nr. 4 i det ene løb og udgik i det andet. Men derfor skal man ikke afskrive finnen. Det er mere uheld end underlegenhed der har gjort at det er endt lige præcis, som det er. Den direkte kamp mellem de to Ferrari kørere har vi stadig til gode.
Hos alle teams er der en eller anden grad af kaos. Hos Williams kan man ikke helt forstå hvorfor man ikke præsterer så godt som sidste år. Motoren er der ikke noget galt med, så det må være bilen. Den er nu heller ikke så pæn som sidste år - men det er nok ikke derfor.
McLaren har styr på tingene - det går bare ikke så hurtigt. Bilen var i Malaysia lidt hurtigere end i Australien. Så hvis de kan blive ved med de små fremskridt burde de have en chance for podieplaceringer sådan omkring Abu Dhabi 2017. Alternativt kan de tage nogle lidt større fremskridt her og der.
Det store problembarn i Formel 1 lige nu er Red Bull. I Malaysia fik de tæsk af lillesøster Toro Rosso. Det har de nu ikke kommentere så meget på. Men brokkerierne over Renault er der stadig, men også det er forstummet lidt - Toro Rosso kan jo godt få dem til at dreje rundt. På deres side står Renault og vakler mellem at købe netop Toro Rosso, eller trække sig fra sporten. For den franske bilfabrik gælder det om at udnytte det markedsføringspotentiale der er i sporten - og det virker til at de er kommet frem til "bare" at levere motorer.
Sportens problemer er ikke blevet mindre. Seertallene er ikke imponerende og de kloge hoveder overvejer hvad de egentlig skal gøre. Selv Bernie Ecclestone har erkendt at der måske er et problem. Han mener dog at det kan løses ved at gå tilbage til V8 motorer, for de lyder bedre og så skal være en serie for kvindelige racerkørere i F1'ere.
Andre spændende forslag der er kommet frem er at hælde vand på banen! For det er jo altid spændende når det regner. Tidligere har der været forslag om at begrænse antallet af HK. Hvad forslagene end går på, har de ofte det tilfælles at de vil tilføre en eller anden for kunstighed til sporten. Vi har allerede DRS zoner som et kunstigt indslag. Man burde nok fokusere på hvordan man gør det eksisterende mere interessant - lave biler, der kan overhale - sætte udviklingen inden for forskellige områder fri - udligne den økonomiske forskel mellem de forskellige hold.
De kommende uger skal nok give flere sjove, eller triste, bud på, hvordan Formel 1's fremtid skal forme sig. Men først skal vi have overstået løbet i Kina - og for en gangs skyld kan vi tillade os at være optimistiske og med ro i sindet rette blikket mod banen.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai12/04/15 - Shanghai - Formel 1 |