”Men jeg forventer nu ikke at kunne vinde, for lørdagen kommer langt hen ad vejen til at forme sig som den første egentlige test af bilen,” siger han. ”Jeg har haft et par enkelte funktionstests med bilen for at sikre mig, at alt er skruet rigtig sammen, men det er noget andet, når man skal give gas.”
Snart kan Ib Kragh sætte sig ind i sin nye Citroën og give gas
Hans Citroën DS3 R5 blev hentet hos Citroën Sports hovedkvarter i Paris i midten af februar. Bilen fremstod dengang som et råt karrosseri med integreret sikkerhedsbur samt otte europaller med komponenter som motor, gearkasse og hjulophæng. De er nu blevet samlet til en rallybil, hvor den sidste udstående opgave, som skal løses inden lørdagens premiereløb, er selve dekorationen.
”Der er mange ting, man skal vænne sig til med en ny rallybil,” fortæller Ib Kragh. ”Der er for eksempel en helt speciel procedure, man skal anvende, når man skal starte bilen på en hastighedsprøve. Der skal trykkes på en række forskellige knapper og så skal der ellers opbygges ladetryk på motoren, inden man slipper den løs.”
Den nye Citroën DS3 R5 er udstyret med en 1,6 liters turbomotor, og det er første gang i næsten tyve år, at Ib Kragh skal køre rally i en turbobil. Sidste gang var i perioden fra 1996 til 1998, hvor det bl.a. lykkedes ham at køre sit første Danmarksmesterskab hjem.
”Den nye Citroën er virkelig professionelt opbygget med masser af fine detaljer og gode løsninger, så der er ingen tvivl om, at det er en vinderbil, jeg kan sætte mig i,” siger han. ”Nu skal jeg bare lære alle bilens finesser at kende, og det er jeg overbevist om nok skal ske, selv om der lige går lidt tid med tilvænning. Jeg regner ikke med at kunne gentage min sejr fra sidste års Rally Grand Prix, for alle mine konkurrenter har jo erfaring med deres biler, men så vinder jeg bare, når vi tager hul på DM-sæsonen.”
IK Rally Racing
Læs mere om: Ib KraghKongensbro11/04/15 - Kongensbro - Rally |