Sørens tid i motorsporten strækker sig mange sæsoner tilbage. I 1999 startede han med at køre folkeræs, hvor han bl.a. tog en bronzemedalje i mesterskabet.
I 2004 skulle der dog ske noget andet, og amibitionsniveauet var steget lidt.
Søren byggede en helt ny Rallycross bil til klasse 1, hvor han i 2006 opnåede en 6. plads i mesterskabet som det bedste resultat i de 3 sæsoner.
Til den efterfølgende sæson blev der bygget en ny bil til Gruppe N 0-1600. Der var også stor resultatmæssig fremgang at spore her, og resultaterne blev kun bedre og bedre for hver sæson.
Søren Lyck (Foto: CNPhoto.dk)
I 2007 rakte det til en 5. plads i mesterskabet, inden bronzen blev hentet hjem i 2008.
Sæsonen 2009 blev kronen endelig sat på værket med mesterskabstitlen, bl.a. ved hjælp af at være fast deltager på podiet ved hver eneste afdeling i sæsonen.
Efter en halv sæson i Division 1a og herefter yderligere 2 fulde sæsoner i Gruppe N, følte Lyck at der skulle ske noget nyt.
Valget faldt på asfaltbanesporten og Yokohama 1600 Challenge. Efter at have kørt i Honda Civic i mange år, blev der nu bygget en VW Polo 4 GTI.
En lidt drilsk start på sæsonen grundet motorproblemer betød at Søren ikke så let kunne fokusere på at få udviklet bilen og finde mere fart. Men da der kom styr på motoren, kom farten også stille og roligt. De manglende point fra første halvdel af sæsonen kostede dog dyrt på pointkontoen, men alligevel rakte det til en 5. plads i Rookiemesterskabet for nye asfaltbanekørere.
2014 sæsonen var der positive takter allerede fra første weekend. Bilen kørte nu mere efter kørerens smag, men desværre var økonomien ikke til at køre en fuld sæson. Derfor blev det kun til 4 løbsweekender i 2014.
Asfaltbanekarrierens klart største højdepunkt kom ved Septemberløbet på Padborg Park, hvor det på en regnvåd bane blev til en imponerende 4. plads i den lille sorte Polo.
Inden det løb var det dog allerede bestemt, at det skulle blive sidste weekend i bilen. I stedet havde Lyck Motorsport andre planer til 2015 sæsonen.
Kaffemanden, Søren Lyck, brygger på noget nyt (Foto: Lyck Motorsport)
Vinteren igennem har Søren Lyck opbygget en Peugeot 207, som forhåbentlig er klar til at kæmpe med helt oppe i front af feltet gennem hele sæsonen. Budgettet skulle være på plads til en fuld sæson, så han er meget fortrøstningsfuld forud for sæsonen.
Målet for 2015 er at gentage succesen fra tidligere sæsoner, og få bilen så langt frem i feltet som muligt, samt vise at det kan lade sig gøre på et ydmygt budget og på brugte dæk.
Søren Lyck fortsætter med det samme startnummer, som han har holdt fast i gennem mange år – nummer 49.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge JJ Media Læs mere om: Søren Lyck |