Men lad os nu starte med løbet på søndag. Fernando Alonso vender tilbage til McLaren, men det kommer nok ikke til at ændre ret meget for det engelske team. Hondas motorer har ikke børnesygdomme - de ligner mere noget der er født for tidligt. Til gengæld må man respektere optimismen hos Jenson Button, der mener at McLaren-Honda på sigt er førsteudfordrer til Mercedes. Det er nemt at gøre at gøre lidt grin med optimismen, men han mente jo nok ikke i år! Og det er så det skræmmende - hvis vi faktisk skal vente på at Honda motoren kommer ud af kuvøsen, får børnesygdomme og bliver en uregerlig teenager før Mercedes for alvor får konkurrence.
Som det ser ud nu, så får de ikke megen konkurrence på søndag. En stille dobbeltsejr ligger i kortene. Sådan noget til et ti-tal på den afdøde 13-skala, hvor karakteriseringen af 10 hed “den udmærkede, men noget rutineprægede præstation”. Som tilskuer skal man virkelig håbe på at Rosberg finder noget ekstra frem, så vi måske faktisk får et racerløb alligevel
Baseret på de andres præstationer i Australien er der i al fald ikke meget at have sin optimisme i fra den kant. En overraskelse vil være kærkommen. Og her taler vi ikke en overraskelse i størrelsesordenen at Sauber får point, men mere i retningen af at Williams og Ferrari er hurtigere end Mercedes. Men det sker nok ikke…
Det mest spændende inden løbet er faktisk om Manor kommer til start. Har de mon løst deres software problemer. Når man nu tænker over det, kunne et live kamera fra Manors pit med hektisk arbejdende it-nørder måske være en hel del mere spændende end en gentagelse af løbet i Melbourne.
Men hvad skal man gøre? Hvis man altså skal gøre noget! Red Bull er dem der har råbt højest - og det i et ganske skingert toneleje, hvor de har krævet ensartethed i forhold til hvor mange hk motorerne yder, samtidig med at de truer med at forlade sporten. De lyder som et trofæbarn i 5. klasse, der lige har opdaget at det ikke er verdens centrum.
Button tror på McLaren-Honda som førsteudfordrer til Mercedes (Foto: McLaren)
Hvis man vil indføre et maks på hvor meget en motor må yde, straffer man Mercedes for at gøre deres arbejde bedre end alle andre. Den samme diskussion havde man også da Ferrari dominerede og gjorde sporten ligeså kedelig i starten af 00’erne. Dengang gjorde de også bare deres arbejde bedre end alle andre. Det samme med Red Bull for bare et par år siden.
Det, der mangler er en retning - en beslutning om hvad det egentlig er man vil have. En ensartethed i motorydelse kan være meget fornuftig. Ikke som her og nu løsning på at Mercedes har vundet et løb (for det er trods alt kun det de har gjort), men fordi man prioriterer at det er kørerne der skal afgøre det. I så fald skal det heller ikke stå alene - så skal der også være budgetlighed. For hvis der bliver lighed på motorydelser, så kommer bilen 100% i fokus - og så kan man have et udviklingskapløb på den front. For Red Bull vil det sikkert være en god ting, for det kan de selv styre, mens det har lidt længere udsigter med at få Renault til at få flere hk.
Hvis man laver lighed i budget, så er der måske omvendt ikke nogen grund til at have lighed i motorydelse? Alle teams har lige mange penge - eller cirka - så er det hele et spørgsmål om at prioritere rigtigt i hvordan man bruger pengene.
Ingen tvivl om at det, der faktisk er spændende at se på, er kampen mellem kørerne. At den ene kører narrer den anden i en tæt duel - det er det motorsport går ud på. Men Formel 1 går også ud på at præstere det ypperste på den tekniske front. Så selvom vi kigger på listen over verdensmestre og lader dem være pejlemærkerne i historien, så er teknikken nu også ret vigtig. Her tænker jeg ikke bare på de sidste tyve år, men hele vejen tilbage til starten. Der var en grund til at Alfa Romeo dominerede de første par sæsoner. Der var en grund til at Jack Brabham sammen med Cooper gik fra at være relativ ukendt til at være dobbelt verdensmester på to sæsoner. Det var ikke kun Niki Laudas skyld at Ferrari efter 11 år uden VM blev en faktor i sidste halvdel af 70’erne og så videre.
Derfor vil begrænsninger i effekt også være mod hvad der egentlig er kernen i Formel 1. Dermed ikke sagt at man ikke skal adressere de nuværende problemer. Men det skal gøres ordentligt - og et sted at starte er at FIA kræver sporten tilbage fra CVC og sender Bernie Ecclestone på permanent pension.
Endelig skal vi også huske at sætte tingene i perspektiv. Der er kørt et løb - et! Ganske vist ser det lidt ensformigt ud, hvis vi skal fremskrive dette ene løb til resten af sæsonen. Men et løb er et noget tyndt grundlag at lave konklusioner på. Der er grund til bekymring, men det vil nok være fornuftigt at nøjes med at være bekymret - også hvis man FIAs tekniske komité. Og hvis man er Christian Horner burde man måske skære ned på mængden af arbejdsgiverbetalte energidrikke og indtage lidt ren vand en gang imellem.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sepang29/03/15 - Sepang - Formel 1 |