Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Manøvreprøver

Første led i kæden

Manøvreprøver 
11/11/02 

Manøvre- og Specialprøver er de første led i kæden, der i den anden ende har Rally VM, som det ultimative led. Det er her, at fremtidens stjerner høster deres første erfaringer, og det er her, at mere erfarne kørere kan hygge sig for et rimeligt budget.
 

For at sikre lige konkurrenceforhold og holde omkostningerne nede, har man seks klasser, tre i manøvreprøver og tre i specialprøver, hvor alle kører på ens Goodyear gadedæk. De bedste fra disse klasser mødes hvert år i Goodyear Finalerne, som er det nærmeste man kommer et DM.


Peder og Ingrid Pedersen (i den sport nævner man førstekøreren først) var hurtigst i den lille specialprøveklasse med deres Peugeot.
(Foto: SportOne)

Finalen 2002 blev afviklet i området mellem København og Roskilde, og kørere fra hele landet kæmpede om retten til at kalde sig Danmarks bedste manøvre- og specialprøvekørere.

"Konceptet har fungerer godt som indgangsvinkel og fødekæde til sporten. Der er en positiv udvikling på manøvreprøvesiden. Vi har typisk 40-50 hold til start i løbene både øst og vest for Storebælt, og med den type prøver vi kører, er det faktisk tæt på det optimale, hvis løbene skal afvikles indenfor en rimelig tidsramme," siger formanden for DASU's rallyudvalg, Arne Pagh.

"Det er sjette gang vi afvikler Goodyear Finalerne," fortæller Kenneth Saust fra Goodyear, der var en af de oprindelige initiativtagere til konceptet med klassede dæk. "De første finaler kørte vi i Horsens. Siden har vi været i Vordingborg, Billund-Grindsted, Slagelse, Ikast og nu i Ballerup."

Har udviklingen levet op til forventningerne fra starten?
"Ja så absolut. Der har været flere og flere deltagere i de enkelte løb og opbakningen til at køre på ensartede dæk er kommet helt naturligt. Køreren har opdaget fordelen ved ikke at kunne købe sig til bedre tider ved at anskaffe dyrere dæk. Vi har også set at både kørerne og bilerne er blevet bedre afstemt til at køre med disse dæk."

Efter finalerne løftede rallyudvalget sløret for fremtidsplanerne. Manøvreprøver skifter, som led i en ny struktur i sporten, navn til Klubrally, mens Specialprøver falder ind under Rally II kategorien. Klubrally fortsætter med klassede Goodyear gadedæk, mens Rally II deltagerne får tilbudt en nyt Dunlop dæk, som kan karakteriseres som en krydsning mellem et gade- og et racingdæk.

Aktuel Motorsport information fra Goodyear
SportOne