Det var anden og sidste dag at Toro Rosso testede med Carlos Sainz. Næste gang vi ser ham i bilen, er i Melbourne til det australske Grand Prix. Der var igen lidt data indsamling på programmet, men ellers var det mest på kørerens præmisser der foregik. Med andre ord, skulle man finde det setup der passede Carlos Sainz bedst. Det lykkedes rimelig godt idet at Carlos Sainz kørte dagens femtebedste tid. Søndag er det Max Verstappen der kører den sidste og afsluttende test for Toro Rosso.
(Foto: Daimler)
Efter Nico Rosbergs testdag i går hvor bilens egenskaber blev vel egentlig blev gjort ringere end de egentlig var - han var hurtigst i går - så var det i dag Lewis Hamilton der skulle gentage den bedrift. Og lad det være sagt med det samme, han var hurtigst. Og nu er de igen relativt enige om hvad der skal foregå, de der teams. Lewis Hamilton kørte aerotest i formiddags, mens eftermiddag var afsat til setuparbejde. Tilsyneladende ikke helt uden problemer idet, at Lewis Hamilton antyder at banen har mistet greb over de seneste dage. Nico Rosberg er bag rattet søndag.
(Foto: Daimler)
Hvor Lewis Hamilton mente at banens beskaffenhed har forandret sig over de seneste dage, så er Romain Grosjeans opfattelse af samme problem noget anderledes. Han sagde sidst på eftermiddagen, at banen forandrede karakter fra rigtig god i morges, til ret dårlig de sidste par timer inden dagens test blev afsluttet. Romain Grosjean kørte både aerotest og setup i formiddags, hvor eftermiddagens kørsler var lagt an på at køre løbsdistance samt et par andre småtests af intern karakter. Alt i alt var testteamet hos Lotus meget tilfreds både med forløbet og hvad man har opnået og indsamlet af data. Pastor Maldonado kører søndagens test.
Man siger det ikke hos Ferrari, man ved godt at bilen er bedre end i sidste sæson, men sådan som Mercedes er kommet på banen over de sidste dage, så er det igen dem man skal kigge efter. Så man så igen søge at blive endnu bedre sammen med resten af feltet, for ingen forventer vel at Mercedes lægger sig ned. Når det så er sagt, så kørte Kimi Räikkönen fuld løbsdistance, samt aerotest og setup. Hos Ferrari udtrykker man at med spænding ser frem til hvordan konkurrenterne klarer sig om et par uger i Albert Park.
(Foto: Ferrari)
Hos Red Bull teamet var det Daniel Ricciardo der kørte dagens test. Han kørte henover eftermiddagen stints af relativ lang varighed. Formiddagen var præget af mange og kortere ture. Det var primært setup arbejde der blev udført og uden problemer. Man afviklede dagen på soft og supersoft compounds. Nu venter så den sidste testdag, hvor de sidste ting skal testes igennem.
Force India teamet har travlt fordi lanceringen af den nye bil kom meget sent. Derfor skal testarbejdes helst forløbe hurtigt og smertefrit over 3 dage. I dag var det dag 2 i det regnskab. Nico Hülkenberg kørte igen i bilen hvor det eneste oplyste er at man har kørt for at indsamle så mange data som muligt. Gæt selv hvad de har testet.
(Foto: James Moy)
Sauber teamet havde den unge svensker Marcus Ericsson i bilen i dag. Han fik kørt 123 omgange og kunne vel være tilfreds med sjettehurtigste tid. Til allersidst havde man lidt tekniske problemer der dog ikke rigtig fik nogen indflydelse. De væsentligste ting mener man at man er færdige med i teamet, så det var mere kørerens fornemmelse af bilen der skulle køres igennem. Man fandt dog også ting som man lige skal have evalueret på. Med andre ord - setup.
McLaren havde en ikke så god dag, det havde Kevin Magnussen derimod. Han fik kun kørt 39 omgange inden bilen strejkede med en olielækage som årsag. Kevin Magnussen præsterede dog at være hurtigst af McLaren kørerne indtil nu. Der er stadig en testdag i morgen hvor Jenson Button kan gøre noget ved tiden. Kritikere vil måske også sige at forarbejdet var gjort for Kevin Magnussen, men modsat har han ikke kørt i bilen før under de nuværende forhold. Han sagde efter testen, at bilen føltes god og at Honda ingeniørerne virkelig ved hvad de har med at gøre. Han siger dog også at selv om bilen føles god, så er der masser at arbejde med. Grundfundamentet er der nu, så bilen kan kun blive bedre og hurtigere.
Det er lidt de samme toner der efterfølgende også er kommet fra Eric Boullier, der maner til besindighed trods fremgang de seneste dage. Han forventer et niveau i lighed med sidste sæson i denne sæsons første Grand Prixer, men det er først når man kommer tilbage til Europa at der virkelig ventes en stor fremgang med dette års bil. De fleste fejl er ved at være afdækket udtaler han, nu skal de rettes, men det kan tage lidt tid.
Williams teamet havde igen en god dag som næsthurtigste team. Felipe Massa stod for kørslerne i dag. Formiddagen blev tilbragt med at køre en masse 6 omganges ture, for at teste aeropakken, samt at man prøvede to compounds. Efter frokosten, blev der kørt lange stræk samtidigt med at der blevet øvet pitstop. Bottas slutter testen af for Williams teamet.
Lørdagens hurtigste tider:
|
Pl. |
Kører |
Team |
Tid |
Omg |
|
1. |
L. Hamilton |
Mercedes Grand Prix |
01:23.022 |
76 |
2. |
F. Massa |
Williams |
01:23.262 |
102 |
3. |
K. Raikkonen |
Ferrari |
01:23.276 |
136 |
|
4. |
C. Sainz Jr. |
Scuderia Toro Rosso |
01:24.191 |
132 |
5. |
R. Grosjean |
Lotus F1 Team |
01:24.200 |
116 |
6. |
M. Ericsson |
Sauber |
01:24.477 |
123 |
|
7. |
N. Hulkenberg |
Force India F1 |
01:24.939 |
158 |
8. |
K. Magnussen |
McLaren |
01:25.225 |
39 |
9. |
D. Ricciardo |
Red Bull |
01:25.742 |
128 |
|
Dons
Læs mere om: Circuit de Catalunya |