Gandrup og Flensbak kørte 3.000 fejlfri kilometer og satte ikke et hjul forkert på løbets 14 specialetaper, hvoraf de fleste blev kørt under yderst krævende betingelser med sne og is på de smalle bjergveje. Under løbets sidste nat, kaldet De lange knives nat på grund af de svære betingelser, kørte de sig frem fra nr. 15 til en slutplacering sm nr. 10 – det bedste danske resultat siden 2010.
Jens Gandrup og Kristian Flensbak styrer deres Alfa Romeo Alfetta GTV gennem et hårnålesving under sidste nat i Rallye Monte-Carlo Historique (Foto: Michael Eisenberg)
"Jeg har været på vinterrallyskole hos den tidligere norske rallystjerne John Haugland, og det har givet bonus, så nu er specialetaper med sne ikke noget jeg frygter, men ser hen til," sagde en meget glad Jens Gandrup på havnen i Monaco tidligt onsdag morgen.
Målet er nået. Jens Gandrup og Kristian Flensbak er blevet nr. 10 og bedste danske hold i verdens største rally for historiske biler (Foto: Michael Eisenberg)
"Vi er begge to meget tilfredse med, at vi har kørt stabilt hele vejen og ikke lavet fejl, bortset fra at det kostede 300 strafpoint, at en official sendte os for tidligt af sted på en specialetape," supplerede Kristian Flensbak.
Toni Hansen og Per Brodersen passerer Col de Turini i 1607 meters højde med deres Audi 80 GLE på rallyets sidste specialetape (Foto: Michael Eisenberg)
Af de øvrige danskere klarede Toni Hansen og Per Brodersen i Audi 80 GLE sig bedst. Efter at være blevet sat langt tilbage, da de fandt en smal bjergvej blokeret af fire biler, kørte de sig på løbets sidste nat frem til en slutplacering som nr. 22.
Per Brodersen (til venstre) og Toni Hansen var godt tilfredse med trods deres uheld at blive næstbedste danske mandskab i Rallye Monte-Carlo Historique (Foto: Michael Eisenberg)
Hans Kolby og Jan Østergaard i Au2Parts Lancia Fulvia 1600 HF endte som nr. 43 efter gearkasseproblemer. De blev sidste år nr. 20.
Flere hundrede tilskuere var midt om natten taget til toppen af Col de Turini, hvor de kunne se Hans Kolby og Jan Østergaard tage fat på nedkørslen fra bjerget med deres Au2Parts Lancia Fulvia 1600 HF. (Foto: Michael Eisenberg)
Lars Bækkelund og Arne Pagh i Porsche 924 Turbo fra 1979 blev nr. 88 efter at have haft problemer med at finde sig til rette under løbets sidste nat. De havde ellers en overgang kørt sig frem til nr. 29
Lars Bækkelund og Arne Pagh styrer sikkert deres Porsche 924 turbo over løbets højeste pasvej, Col de Turini, 1607 meter over havet. (Foto: Michael Eisenberg)
Debutanterne Henrik Møller-Nielsen og Martin Møller-Nielsen i Volkswagen Golf GTI fra 1977 kørte sig frem til en slutplacering som nr. 105 og havde blandt andet tredjebedste tid på løbets sidste specialetape.
Rallye Monte-Carlo Historique er blevet vundet af et dansk hold en enkelt gang tidligere i 2002, hvor Otto og Britta Kristensen vandt løbet. Lars Bækkelund og Arne Pagh er blevet nr. seks og nr. 10, og samme placering har Gandrup og Flensbak nu opnået. Sidste år blev Toni Hansen og Per Brodersen nr. 11.
Målet er nået: Hans Kolby og Jan Østergaard kører deres Au2Parts Lancia Fulvia 1600 HF ned fra målrampen midt på Formel 1-banen i Monaco. (Foto: Michael Eisenberg)
Dette års Rallye Monte-Carlo Historique var et af de hårdeste nogensinde, hvad snevejr og svært fremkommelige veje angår. 325 mands startede fordelt på fem byer, herunder København, og 254 nåede i mål i Monaco.
Danske placeringer Rallye Monte-Carlo Historique 2015 (slutresultat)
10 Jens Gandrup Jørgensen (Odense) og Kristian Flensbak Jørgensen (Odense), Alfa Romeo Alfetta GTV (1977), 7061 strafpoint
22 Toni Hansen (Horsens) og Per Brodersen (Lem), Audi 80 GLE (1979), 9559
43 Hans Kolby-Hansen (England) og Jan Østergaard-Nielsen (Horsens), Au2Parts Lancia Fulvia 1600 HF (1971), 13293
88 Lars Bækkelund (Horsens) og Arne Pagh (Strib), Porsche 924 Turbo (1979), 25232
105 Henrik Møller-Nielsen (Allingåbro) og Martin Møller-Nielsen (Allingåbro), Volkswagen Golf GTI (1977), 28003
230 Antonius Lykakis og Henrik Bjerregaard (Monte-Carlo), Autobianchi A112 Abarth (1975), 112548
Udgået: Bent Mikkelsen (Vejle) og Kim Frandsen (Odder), Ford Escort RS2000 (1977), motorskade
Udgået: Peter Karlsen (Holbæk) og Erik Rasmussen (Ry), Volkswagen Golf GTI (1978), baghjulsophæng
Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo04/02/15 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |