Når Jan Magnussen denne weekend tager fat på sæsonens første store opgave, vil han være mere end almindeligt opsat på at tage sejren. Hele 10 gange har danskeren nemlig deltaget i 24-timersløbet på Daytona – alle gange uden at vinde løbet og det berømte Rolex-ur, som traditionelt følger med en klassesejr. 11. gang skal dog være lykkes gang.
(Foto: janmagnussen.dk)
– Jeg vil bare vinde det ur, lyder det fra en ivrig Jan Magnussen.
Og danskeren har forberedt sig godt. Hele Corvette-teamet var for to uger siden samlet på Daytona-banen i Florida for at teste og træne, akkurat som TUDOR-mesterskabets øvrige teams. Her brillerede Jan Magnussen med at være hurtigste Corvette-kører og tredje hurtigste mand i GTLM-klassen.
– Vi havde en god weekend, hvor vi fik afprøvet forskellige ting, og vi er meget bedre forberedt på løbet end sidste år, hvor vi kom til Daytona med en helt ny racerbil. Vi starter ikke fra nul i år, forklarer Jan Magnussen.
Danskeren kan dog endnu ikke udtale sig om, hvordan de gule Corvetter ligger i forhold til de konkurrerende teams i GTLM-klassen, der til årets første løb tæller biler fra både Porsche, BMW, Aston, Martin og Ferrari.
– Som sædvanlig ved vi ikke, hvor hurtige vi er, før kvalifikationen er overstået. Først dér giver alle teams sig hundrede procent, forklarer Jan Magnussen.
Ligesom i 2014 er det Jan Magnussen, som har fået til opgave at kvalificere den gule Corvette C7.R #3, hvilket finder sted torsdag eftermiddag lokal tid. Her håber danskeren sjovt nok på et bedre udfald end sidste år, da bilen aldrig forlod pitlane på grund af tekniske problemer og måtte starte bagerst i feltet.
Heller ikke i selve løbet var heldet med Magnussen og hans makkere. Halvvejs igennem satte køleproblemer en stopper for festen, mens søsterbilen blev ramt af problemer med gearkassen. Ingen af Corvetterne fuldførte således løbet i 2014.
(Foto: janmagnussen.dk)
24 Hours of Daytona er et af Nordamerikas mest legendariske motorløb, og Daytona International Speedway er en ærkeamerikansk ovalbane. Til 24-timersløbet er ovalen imidlertid brudt og tilføjet en indre sektion med både højre- og venstresving.
Den godt seks kilometer lange racerbane er oplyst, men ikke mere, end de i alt 53 prototyper og GT-biler er afhængige af deres lygter. Grundet løbets afvikling i januar varer natten desuden længere end det er tilfældet i et andet berømt langdistanceløb, 24-timers Le Mans.
– Fysisk er Daytona hårdere end Le Mans, da banen ikke har én eneste sektion, hvor man kan slappe lidt af, som på Mulsanne-strækningen, hvor det går ligeud i et godt stykke tid, forklarer Jan Magnussen.
– På Daytona sker der noget hele tiden, der er mange biler på banen, og baneforløbet er meget varierende med flade hårnålesving og hurtige kurver med ekstreme hældninger. Det er vildt udfordrende for både kørere og materiellet.
Jan Magnussen vil ligesom sidste år dele Corvette C7.R #3 med sin faste makker, spanske Antonio Garcia, og tredjekører Ryan Briscoe fra Australien.
TIDSPLAN FOR 24 HOURS OF DAYTONA — DAYTONA INT. SPEEDWAY
OBS! Danske fans kan følge Jan Magnussen og Corvette C7.R #3 live på Motors TV, FOX Sports samt via www.imsa.com
Torsdag 22. januar
09.25 (15.25 dansk tid) — Træning #1
13.20 (19.20 dansk tid) — Træning #2
16.25 (22.25 dansk tid) — Kvalifikation (GTLM)
18.30 (00.30 dansk tid) — Træning #3
Fredag 23. januar
11.25 (17.25 dansk tid) — Træning #4
Lørdag 24. januar
14.10 (20.10 dansk tid) — RACE (24 timer)
jan Magnussen Racing
Læs mere om: Daytona24/01/15 - Daytona - SportsCar Championship |