Reglerne var umiddelbart sådan at en motorproducent skulle have homologeret sin motor den 28. februar og derefter ikke måtte udvikle mere på den i sæsonen. Ferrari F1 teamet fandt dog et hul i reglerne som gjorde det muligt at udvikle på motoren i 2015 sæsonen.’
(Foto: Honda)
Men da Honda var ny motorleverandør i 2015, mente FIA at de kun måtte udvikle på deres motor frem til 28. februar. Det havde Honda udtrykt stor utilfredshed med over for FIA.
På et møde i torsdags ændrede FIA så mening. Fredag fortalte FIA at Honda får lov til at udvikle på deres F1 motor, på lige vilkår med Mercedes, Renault og Ferrari.
(Foto: Honda)
Reglerne for udviklingen tager udgangspunkt i den motor som en producent har fået homologeret 28. februar.
FIA har givet en F1 motors forskellige dele i alt 66 ”point”. En motorproducent må så benytte 48 % af disse ”point”, eller 32 ”point”, til at udvikle på deres motor i løbet af 2015 sæsonen. Hvilke dele på motoren der er tildelt hvor mange ”point” er dog stadig ikke offentliggjort.
(Foto: McLaren)
Da Honda har haft en lang udviklings periode vil de dog ikke kunne benytte alle deres ”point” fortæller FIA’s racer direktør Charlie Whiting.
”Hvis de tre 2014 producenter har for eksempel otte, syv og fem ubrugte ”point” når første løb køres, så vil en ny motorproducent få lov til at benytte 6 ”point” i resten af sæsonen. Tallet er et gennemsnit af de nuværende producenters tilbageværende ”point” og tallet vil altid blive rundet ned til et helt tal” fortalte Charlie Whiting efter beslutningen i fredags.
Selch
Læs mere om: McLaren Formula 1 |