Det beviste de så sent som ved finaleløbet på FDM Jyllandsringen i september måned i år med en podieplads, og det til trods for at bekendtskabet var helt nyt.
Og så alligevel ikke…
Hvis vi går tilbage til År 2000, finder vi for første gang Steffen Larsen i en Citroen Saxo VTS i Yokohama Cup 1600 – forgængeren til Yokohama 1600 Challenge. Det var hans første komplette sæson i Dansk banesport, efter at have startet sporadiske løb i de tidligere sæsoner.
I 2001 blev Saxo’en skiftet ud med en Peugeot 106 GTI, og makkerparret blev de næste 4 sæsoner en væsentlig faktor i klassen. Faktisk så meget at de i 2002-2004 tog 9 pole positions og 11 heatsejre.
I 2003 og 2004 kunne køreren fra Ishøj endda tage den flotte titel som Yokohama Cup 1600 Mester med hjem.
Steffen Larsen (Foto: CN Photo)
Herefter blev bilen solgt til en anden kører, mens Steffen fortsatte i Renault Clio Cup. Peugeot’en endte desværre sine dage i autoværnet, med den nye chauffør bag rattet, hvorefter den ikke længere blev brugt som racerbil.
Teamet havde imidlertid ikke helt mistet lysten til at eje en Peugeot 106 GTI, og i 2009 lykkedes det at finde frem til en af konkurrenterne tilbage fra Gruppe N tiden. Hans bil havde stået stille i nogle sæsoner – men den var fantastisk hurtig dengang, så det var den vel stadig?
Bilen blev derfor indkøbt og indsat til finaleløbet i DEC i 2009 på Padborg Park. Hastigheden i den var der stadig, og Steffen Larsen blev hurtig dus med den.
Desværre varede bekendtskabet kun en god times tid, inden at han blev sendt i autoværnet af en konkurrent. Bl.a blev forhjulet blev rykket af, og teamet havde på det tidspunkt ikke mod på at skulle til at bygge bilen op, da de selv havde andre planer i Advan Cup med en Peugeot 307 i 2010.
Derfor blev bilen solgt på stedet, og læsset af ved den nye ejer samme eftermiddag.
Efter et par sæsoner i bl.a. Peugeot 307’eren og en Renault Clio 3, skulle der ske noget nyt. Samtidig havde især Advan Cup sæsonerne, hvor der blev kæmpet med helt oppe i front af mesterskaberne, givet en fornemmelse af at nu skulle der geares lidt ned. Tilbage til at hygge sig (mens man selvfølgelig stadig kørte hurtig), og ikke alting skulle handle om mesterskaber og mesterskabspoint.
Steffen Larsen (Foto: CN Photo)
Derfor blev gnisten ligeså stille tændt i 2014 igen – hvor var bilen mon nu?
Jagten på den gik i gang, og det viste sig at den havde skiftet ejere adskillige gange siden 2009, men den var ikke set på racerbanen i forbindelse med officielle arrangementer – så her gik sporet koldt. Derfor blev der lagt en annonce op, på at teamet gerne ville købe en Peugeot 106 GTI, med håb om at ejeren ville melde sig.
Og det gjorde han! Og så stod bilen endda mindre end 50 kilometer fra Ishøj.
Afsted det gik – og jo, det var sandelig den bil. En hurtig handel, og så var den på laddet med hjem.
Derefter lidt forberedelse til finaleløbet i Yokohama 1600 Challenge på FDM Jyllandsringen. Der var ikke meget der skulle forbededes. Skaden var blevet lavet, og den havde ikke kørt ret mange kilometer siden, da det stadig var samme bremseklodser, som til DEC løbet i 2009, som sad på!
Afsted mod Jylland det gik. Første træning gav en 12. plads. En ok start på en lidt halvfugtig bane på godt brugte dæk.
Kvalifikationen P10 – tjoe, det gik fremad, men opsætningen på bilen blev lige justeret lidt til søndagen.
Steffen Larsen (Foto: CN Photo)
Heat 1 søndag formiddag. En 5. plads, så kombinationen Larsen/106 GTI kunne skam endnu.
Dermed blev det til 4. startposition til heat 2. Herfra skød den sorte Peugeot 106 GTI hurtigt afsted og indtog 3. pladsen, hvilket blev forsvaret helt indtil målflaget 13 omgange senere.
Alt dette på brugte dæk, brugte bremseklodser og uden andre nævneværdige forberedelser. Omgangstiderne var ca. de samme som dengang tilbage i 2001-2004, så farten var der med det samme.
Derfor er teamet meget fortrøstningsfulde for 2015. Sidste gang at teamet deltog en i fuld sæson i en Peugeot 106 GTI, blev det til et DIF Danmarksmesterskab – så kan det også lade sig gøre i 2015?
Så mesterskab? Det skal primært være sjovt og hyggeligt at gøre – men samtidig kører teamet også for at vinde.
Og når hjelmen kommer på…
Vi ses i 2015.
Team Low Budget
Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low Budget |