I dagens første løb i 11. afdeling af WTCC, som blev afviklet søndag morgen, netop på Suzuka racerbanen – og som i øvrigt fandt sted i strålende sol – formåede argentineren José Maria López at køre VM-titlen i hus. Han var først over målstregen i sin Citroën C-Elysée WTCC, efter at have ført fra pole-position, og opnåede derved så mange points, at han ikke længere ville kunne indhentes i årets verdensmesterskab. Efter dagens første løb resterede der endda fortsat tre VM-løb – det andet løb på Suzuka og de to, der indgår i sæsonfinalen i Macau om to uger – men på grund af sit store forspring kan López nu kalde sig verdensmester.
José Maria López blev verdensmester med manér: Han styrede sin Citroën C-Elysée WTCC til sejr i det første af dagens to løb i 11. afdeling af WTCC og sikrede dermed også Citroën VM-titlen i kørernes verdensmesterskab, endnu inden sæsonen er forbi. På billedet fører han foran teamkollegaen, Yvan Muller. (Foto: FIA-WTCC / Jean Michel Le Meur)
Suveræne Citroën
Den eneste af rivalerne, der forud for løbene i Japan, havde en matematiske chance for at vinde VM-titlen, var team-kammeraten hos Citroën, nemlig 2013-verdensmesteren Yvan Muller. Han var udsat for en sjælden punktering, som satte ham ud af spillet. Derpå kunne Tom Chilton i Chevrolet opnå 2. pladsen i løbet foran den 9-dobbelte rallyverdensmester, franskmanden Sebastien Loeb, der også kører Citroën.
For López var VM-titlen en enestående triumf. 2014 var hans første år i WTCC efter et mislykket forsøg på at opnå et Formel 1 sæde. Han debuterede for Citroën, der også er ny i WTCC (og opnåede VM-titlen allerede efter 10. VM-afdeling), og besejrede såvel den 4-dobbelte verdensmester, Yvan Muller og Sebastien Loeb – som oven i købet kørte i samme biler. Bedre kunne det ikke gøres.
José Maria López er den første argentinske verdensmester i et FIA-sanktioneret VM siden Juan Manuel Fangio for 57 år siden scorede den sidste af sine i alt fem VM-titler. (Foto: FIA-WTCC / Francois Flamand)
Hondas betydningsfulde sejr
Citroëns mærkerival i WTCC er japanske Honda. For Honda var VM-afdelingen i hjemlandet af dobbelt stor betydning. Og selvom det over året har knebet lidt med at følge Citroën’ernes tempo, har Honda været i stand til at vinde løb, både for nylig i Kina og nu også på hjemmebane.
Den italienske kører, Gabriele Tarquini tog nemlig sejren i Race 2 på Suzuka banen i sin Honda Civic WTCC. Også han startede fra poleposition og førte ganske enkelt fra start til mål. Det var også en Chevrolet, der blev nr. 2 i Race 2, kørt af serberen Dusan Borkovic, mens Honda-køreren Norbert Michelisz fra Ungarn blev nr. 3. Bedste Citroën kom i mål på 5. pladsen med Yvan Muller i førersædet.
For Honda var sejren også vigtig set i lyset af, at den japanske fabrik i 2015 overtager motor-leverancen til McLaren Formel 1 teamet. Deltagelsen i WTCC indgår i det kompleks af aktiviteter, der er med til at underbygge fabrikkens store engagement i international motorsport.
Både i Race 1 og Race 2 blev der skrevet motorsportshistorie, for José Maria López er den første argentiner i 57 år, der kunne bringe en officiel FIA VM-titel til sit hjemland. For 57 år siden var det den legendariske 5-dobbelte Formel 1 verdensmester, Juan Manuel Fangio, der klarede den opgave. Og i Race 2 var det første gang nogen sinde, at en serbisk racerkører var på podiet i et officielt FIA VM-løb.
Hondas Gabriele Tarquini vandt på Suzuka racerbanen det andet af dagens to løb i fabrikkens hjemland. På billedet fører han i sin Honda Civic WTCC feltet an efter at være startet fra pole-position i løbet. (Foto: FIA-WTCC / Francois Flamand)
Yokohama mesterskabet
I mesterskabet for privatkørere, det såkaldte Yokohama Driver’s Trophy, så man i Japan en ny vinder: John Filippi fra Spanien vandt Race 2 i sin SEAT, men i Race 1 var det ”business as usual” for tyskeren Franz Engstler (BMW), der vandt, stort set som han plejer.
Sæsonfinale i Macau
Selvom årets mestre er fundet, resterer der fortsat en yderst udfordrende finaleafdeling. Den finder sted på den krævende bybane, Circuita da Guia, i Macau d. 16. november og de efterfølgende placeringer er endnu ikke afgjort, så der er nok at køre om.
Verdensmesterskabet for standardvogne dækkes intensivt af Eurosport, der sender de fleste af årets VM-løb LIVE på Eurosport eller Eurosport 2. Eurosports udsendelsesplan kan ses via dette link: http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.
Resultat, Race 1, 11. afd. af WTCC 2014, Suzuka (Japan)
1. José Maria López (ARG), Citroën C-Elysée WTCC, 23m54,353s.
2. Tom Chilton (GBR), Chevrolet RML Cruze TC1, +8,473s.
3. Sebastien Loeb (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +9,693s.
4. Norbert Michelisz (HUN), Honda Civic WTCC, +10,414s.
5. Hugo Valente (FRA), Chevrolet RML Cruze TC1, +12,153s.
6. Gabriele Tarquini (ITA), Honda Civic WTCC, +12,707s.
Resultat, Race 2, 11. afd. af WTCC 2014, Suzuka (Japan)
1. Gabriele Tarquini (ITA), Honda Civic WTCC, +23m55,783s.
2. Dusan Borkovic (SBR), Chevrolet RML Cruze TC1, +1,725s.
3. Norbert Michelisz (HUN), Honda Civic WTCC, +4,360s.
4. Tom Coronel (NDL), Chevrolet RML Cruze TC1, +5,497s.
5. Yvan Muller (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +6,116s.
6. José Maria López (ARG), Citroën C-Elysée WTCC, +6,346s.
VM-stillingen efter 11. afd. af WTCC 2014, Suzuka (Japan)
1. José Maria López (ARG), Citroën, 422 points.
2. Yvan Muller (FRA), Citroën, 305 pts.
3. Sebastien Loeb (FRA), Citroën, 275 pts.
4. Tiago Monteiro (PRT), Honda, 174 pts.
5. Norbert Michelisz (HUN), Honda, 169 pts.
6. Gabriele Tarquini (ITA), Honda, 167 pts.
Næste afdeling af WTCC finder sted d. 16. november på Circuito da Guia bybanen i Macau.
TV-Plan for 12. afdeling af WTCC:
Eurosport sender træning og begge løb i Macau.
Den eksakte tidsplan fastlægges senere.
Eurosports udsendelsesplan kan desuden ses via dette link: http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.
Eurosport Danmark
Søren Clauding
Læs mere om: Suzuka26/10/14 - Suzuka - WTCC - FIA VM |