Stemningen har været lidt kantet mellem de to Mercedes kørere henover sommeren, men i det rum hvor de får lidt at drikke, før de skal på podiet, var det ikke deres indbyrdes uoverensstemmelser der var i fokus. Bianchis uheld satte flere ting lidt i perspektiv. Selvfølgelig - Formel 1 er en leg, noget man gør fordi man kan lide det. Men med et uheld som Bianchis bliver det understreget at Formel 1, og al motorsport, også er farlig - legen kan have konsekvenser.
Lige nu er der ingen der helt ved hvordan Bianchi har det, udover at han var bevidstløs og blev kørt på hospitalet i ambulance, fordi vejret gjorde det umuligt for helikopteren at lette. Adrian Sutil har forklaret at han aquaplannede i svinget og røg ud i barrieren. Traktoren kom frem, men en omgang senere, selvom der var gult flag, havde Bianchi sit uheld, der var stort set identisk med Sutils. Forskellen var bare at den store traktor var på vej for at fjerne Sauber raceren, og sådan en er ikke så eftergivende som en stor mængde dæk er.
Hamilton vandt løbet, foran Rosberg. Det startede til tiden, men efter to omgange bag SC kørte hele feltet i pit og blev holdende en tyve minutters tid, mens skyerne blev lappet lidt. Så var der yderligere en flok omgange bag SC inden Mayländer endelig tog sit fortjente pitstop. Da racet endelig gik i gang stak Mercedes bilerne af fra resten af feltet.
Jenson Button var den første til at udskifte regnvejrsdæk med intermediates og det gav bonus, da halvdelen af feltet en omgang efter gjorde det samme. Mercedes ventede yderligere et par omgange - Rosberg var den første af de to i pit, Hamilton så det som sin chance og trykkede klampen i bund, for at lave en god omgang, der kunne give ham føringen efter sit eget pitstop. Hamilton satsede, men tabte. En tur ud over banens kanter kostede tiden og gjorde at han kom fra sit pitstop, stadig på 2. pladsen.
Men Rosberg var ikke tilfreds, han beklagede sig over overstyring i bilen, og Hamilton rykkede hele tiden tættere på. En god ren duel mellem de to udfoldede sig og for enden af langsiden strøg Hamilton forbi sin kollega i en smuk manøvre og var nu i front for løbet - og der blev han.
Også Daniel Ricciardo var kamplysten og kastede sig ud i flere overhalinger og overhalingsforsøg. Bedst var en duel over flere omgange med Jenson Button, der på et tidspunkt lod ham komme forbi, for bare selv at kunne gå tidligere på gassen og tage placeringen tilbage på vej hen ad den lige strækning.
For McLaren var det både en god og en dårlig dag. Fartmæssigt var er faktisk gang i bilerne, de kunne gå i dueller og vinde dem. Men teknikken drillede; kort efter sit første pitstop måtte Magnussen i pit igen og have skiftet rattet. Også Button fik skiftet sit ret, men det var i forbindelse med et ordinært pitstop, men det kostede ham alligevel lidt tid og han endte på 5. pladsen hvor han længe havde holdt fast i 3. pladsen.
Den sidste podieplads gik i stedet til Sebastian Vettel, der ellers sluttede bag Ricciardo. Men når et løb flages af før tid, går man en omgang tilbage - altså den næstsidste fuldførte omgang. Ricciardo måtte så nøjes med 4. pladsen.
På 6. og 7. pladsen kom de to Williams racere, der ellers var startet i anden startrække, men ikke havde det så godt i løbet - men de fulgtes dog pænt ad. Hülkenberg hentede en heldig 8. plads - heldig fordi han var gået i stå og holdt ved pitudkørslen. En omgang til bag SC inden løbet var blevet afbrudt og tyskeren var rykket drastisk ned i resultatet.
Vergne fik 9. pladsen, mens Perez sluttede som nr. 10. Magnussen endte på en 14. plads - han havde ellers lige været i pit og satset på en tilbagevenden til regnvejrsdæk. Et sats der kunne have virket, hvis ikke løbet var blevet stoppet.
Reelt set blev det 36 omganges racerløb, og de var sådan set ganske gode. Men Bianchis uheld og usikkerheden om hans tilstand overskygger alt. Vi håber det bedste!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Suzuka05/10/14 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1 |