Sæsonen igennem har teamet været med helt i front af mesterskabet. På intet tidspunkt har teamet været ude af top 5. Årets højdepunkt kom umildbart efter sommerferien, da Karsten tog sin første generelle heatsejr på Ring Djursland. Siden da har der dog været lidt resultatmæssigt lavvande, bl.a. på succesballast samt 2 weekender med udelukkende regnvejrsheats.
Alligevel har han holdt sig rigtig godt til i mesterskabet, så han drog til FDM Jyllandsringen på en samlet 5. plads i DIF Danmarksmesterskabet – og i modsætning til de nærmeste mesterskabskonkurrenter helt uden succesballast.
(Foto: CN Photo)
Træningen lørdag morgen forløb rigtig godt. Teamet havde ændret radikalt på opsætningen på bilen i forhold til tidligere i sæsonen, og det gav virkelig pote. Det rakte nemlig til 3. bedste tid ud af de 25 kørere, og køreren fortalte at det var ligesom at køre en helt ny bil, da den bare kørte helt perfekt.
Derfor var det også begrænset hvad der blev gjort ved bilen forud for kvalifikationen senere lørdag. Her var teamet hurtigt ude af pitten og satte bedste tid af alle! Herefter gik konkurrenterne i gang med at jagte tiden en efter en. Men Olsen var nu heller ikke færdig, da han kørte flere tider indenfor få hundrededele af tiden.
Det lykkedes dog ikke for køreren i den koksgrå Peugeot 207 med nummer 9 på siden at forbedre tiderne yderligere, og da konkurrenterne var hurtige til at slå igen med nye dæk, blev det til 5. startposition, hvilket var et rigtig godt udgangspunkt til heat 1. Ydermere fordi konkurrenterne til 3. pladsen skulle starte henholdsvis 9’er og 25’er.
Efter den succesfulde lørdag valgte teamet at pakke tidligt sammen og komme hjem og få en god nats søvn.
(Foto: CN Photo)
Veludhvilede mødte de op til heat 1 11.35 søndag. Det blev til en rigtig god start, og placeringen blev forsvaret rundt på 1. omgang. Herefter blev der bare kigget fremad, hvor det lykkedes at snuppe endnu en konkurrent. 2 omgange før mål mistede han dog en placering.
Men den umildbare 5 plads skulle hurtig skifte. 2 foranliggende kørere fik nemlig en straf, så 5. pladsen blev vekslet til en 3. plads, og endnu større afstand til nærmeste konkurrent til 3. pladsen i mesterskabet, som kun sluttede 12’er.
Derfor var det en meget koncentreret Karsten Olsen som trillede ind på 6. startposition og blot ventede på at lamperne ville gå ud, så sæsonens sidste og altafgørende heat kunne afvikles.
Det blev til en forrygende start for den koksgrå Peugeot 207. For enden af publikumslangsiden fik Karsten dog et puf bagfra, som gjorde at han røg ind i den forankørende – som uheldigvis var teamets anden kører, Brian Johannesen. Dermed gik begge køreres muligheder for avancement i mesterskabet op i dækrøg og knust glas. Heldigvis kunne begge dog fortsætte i løbet, men Karsten måtte kæmpe resten af løbet med en bøjet bag spindel + at dommerne havde takseret, at det var Karsten der skulle have en strafbane for at ramme Brian. Det betød at han måtte afgive en par placeringer til nogle konkurrenter – men inden det ternede flag fik han dog genvundet den ene plads.
(Foto: CN Photo)
Så efter 13. omgange blev det ternede flag krydset i 5. position – og så gik teamet i gang med at tælle biler. Dog skulle de kun tælle til 2, inden at nærmeste mesterskabskonkurrent krydsede målstregen.
Dermed var det lige nøjagtig ikke nok til at snuppe 3. pladsen – der manglede 2 point. 4. pladsen var derved en realitet.
”Efter starten af heat 2, når jeg lige at tænke, at det var en helt fantastisk start, hvorefter jeg får puffet bagi og rammer Brian,” sagde Karsten Olsen efter løbet.
”Det var bare så ærgeligt at det lige netop var ham at jeg skulle ramme. Men resten af løbet gik med at kæmpe og få bilen til at køre så hurtigt som muligt, selv med den bøjede bag spindel. Og så er det ærgeligt at der lige manglede 2 point til en DM medalje,” slutter han.
Men alligevel var teamet godt tilfredse efter denne kun 2. sæson i asfaltbanesporten.
3 podiepladser hvoraf den ene var sejren på Ring Djursland, og 10 ud af 14 heat afsluttet med dobbeltcifret pointscore.
(Foto: CN Photo)
Der skal lyde en stor tak til alle dem som har støttet teamet i løbet af sæsonen – både teamets sponsorer samt mekanikere, som har hjulpet gennem hele sæsonen.
Finaleløbet blev samtidig det sidste løb i denne omgang for Karsten Olsen. Han har valgt at holde en pause i 2015, inden at han vender tilbage i 2016. Hvilken klasse at det bliver, må tiden vise.
Men Omotorsport fortsætter i 2015 med teamets anden kører Brian Johannesen – og her kommer Karsten Olsen til at indgå som en del af teamet.
Så I slipper ikke for K. Olsen på racerbanerne i 2015!
Omotorsport
Læs mere om: Karsten OlsenJyllandsringen28/09/14 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |