Den første af lørdagens 3 kvalifikationsrunder blev kørt under rimelige forhold, men trods flere justeringer rakte det desværre kun til en 23. bedste tid. Den placering blev dog vekslet til en 18. plads i QF2, og netop som teamet sendte bilen på banen for at satse alt for en topplacering i den afgørende QF3, besluttede vejrguderne at gøre det ekstra svært at være racerkører ved at sende massiv regn ind over hele baneanlægget.
Tørvejrsdæk og regnvejr er som bekendt ikke den bedste kombinaition og da tiden samtidig hurtigt tikkede ned, var der ikke tid til at lave de fornødne ændringer, så teamet endte med at skulle starte søndagens løb på en skuffende 27. plads af 39 startende.
Ikke ligefrem den allerbedste start i jagten på podieplaceringer, og det skulle vise sig at trængslerne endnu ikke var helt overstået..
Vejrguderne var bestemt ikke blevet mildere stemt natten over og ud over at levere meget mere regnvejr, så havde de også besluttet at tilføjelsen af massiv tåge og ekstrem kulde nok skulle sætte en effektiv stopper for søndagens udfoldelserne, men deltagere og teams ville det anderledes og på den baggrund startede løbet alligevel til tiden.
Anders Fjordbach startede i bilen og feltets kaotiske kørsel i de svære vejrforhold gjorde at han, på formationsomgangen, uforvarende kom til at sætte teamet under endnu mere pres ved at få en drive-through straf for overhaling under safety car.
Straffen blev hurtigt udstået og fra bagerst i feltet gik jagten ellers ind på de førende, og efter et dobbelt stint på lidt over 2 timer med rigtig gode tider kunne Fjordbach aflevere bilen til Devon Modell på en flot 16. plads. Modell fortsatte den gode stime med endnu et hurtigt og stabilt dobbelt stint og pludselig var der kontakt med førergruppen med ca. 2 timer tilbage af løbet.
De første 5 timer blev kørt i voldsomt regnvejr, og da Vladimir Ludkin endelig kom bag rattet med 2 timer tilbage, lå bilen nu på en flot 8. plads, så det var nu op til den hurtige russer at gøre det, på forhånd, næsten umulige, nemlig at bringe teamet det sidste stykke op på podiet, og efter yderligere et par timer med opklarende vejr og skift af dæk til den optørrende bane, kunne Ludkin krydse målstregen som nr. 6 generelt og som nr. 2 i klassen !
En utrolig flot præstation af hele det hårdt kæmpende team, som var hele følelsesregistret igennem i en meget lang, råkold, drivvåd og ikke mindst fantastisk weekend i Eifel bjergene.
Kristian Hammerum
Fjordbach Presse
Læs mere om: Nürburgring21/09/14 - Nürburgring - Blancpain GT Endurance Series |