Den tyske Nürburgring bane dannede denne weekend rammerne for GT4 European Series, et mesterskab skabt til at være en komplementær og alternativ til race med touring biler på et konkurrencedygtigt niveau på de vigtigste baner i Europa som fx. Zandvoort, Misano, Paul Ricard, Spa Francorchamps eller Monza.
For Thomas Fjordbach blev deltagelsen til denne weekend besluttet i sidste øjeblik, hvor han, netop som han var landet efter sin deltagelse i det sidste GT Asia løb i Sepang, fik et opkald fra det tyske racing team Sorg Rennsport, om et sæde i BMW M3 GT4 med nummer 101.
"Jeg er lige ankommet fra Asien og de fortalte mig, hvis jeg var interesseret i at være her i denne weekend, kunne jeg ikke sige nej. Denne serie er meget interessant og holdet har netop opnået et podie i sin klasse i det prestigefyldte 24 timers løb Barcelona. Så det så helt sikker ud til at blive interessant!"
Fjordbach skulle dele BMW'en med den svenske kører
Erik Berggren, der har en masse erfaring i at konkurrere i denne type løb.
Løb 1: Vindere i første løb
Det første løb var lørdag morgen kl 11:45, om som sædvanligt i denne slags løb, skal holdene lavet et pit stop og ændre føreren i midten af det 60 minutter lange løb. Fjordbach og Berggren startede løbet i anden position for deres klasse, efter at have sat en tid på 2:10.567 i morgenens første kvalifikationsrunde.
Aalborgenseren lagde ud med at køre bilen i en første halvdel af løbet, der var præget af en tidlig indsættelse af safety car, forårsaget af kollision mellem to biler. Fjordbach var i stand til at vise tempo i sin første tid med BMW M3 GT4 bilen, da safety car forlod banen. Han holdt et regelmæssigt, højt tempo, og klatrede op gennem feltet, hvorefter han i det 28. minut overlod bilen til Berggen. Holdet kørte på det tidspunkt i 6. position i det samlede klassement, og førte sin klasse umiddelbart før det obligatoriske besøg i pitten.
Den anden del af løbet var godt ledet af Erik Berggen som i de sidste minutter af første løb sikrede et meget godt resultat for Sorg Rennsport, der sluttede i en meget god 8. position i klassementet, og med en sejr i 4G klassen.
Fjordbach forklarede efter afslutningen af løbet: "Jeg er meget tilfreds med denne sejr. Sidste uge var jeg i Sepang for at køre, og jeg havde kun kort tid til at tilpasse mig BMW'en under den frie træning. Alt var nyt for mig, men alt fungerede perfekt og vi vandt vores klasse! Jeg er nødt til at sige tak til teamet for at give mig denne chance og til Erik for hans meget gode kørsel. Om et kort stykke tid, vil vi forsøge at gentage det gode resultat i løb to."
Løb 2: Et podie til afslutning af en god weekend
Andet løb fandt sted kun få timer senere, kl. 16. Denne gang kørte Berggen først og Fjordbach var ansvarlig for at lede M3'en gennem den anden halvdel til slutningen af løbet. Holdet med BMW nummer 101 startede i P3 for sin klasse, efter en kvalifikationstid til Q2 der lå 0,7 sekunder under tiden for den første kvalifikationsrunde.
Race to startede uden regn, men med en våd bane og dette forårsagede problemer for mange kørere med nogle udskridninger under løbet. Berggen startede løbet med forsigtighed, men holdt et konsistent tempo ved rattet på bil nr 101. Ved den halve distance kørte han i pit for skifte af chauffør, og det var nu Fjordbachs tur til at køre.
Fjordbach holdt et godt tempo i anden del af løbet, men blev tvunget til at lave en drive-through, fordi holdet havde udført deres pit stop ved kørerskiftet, 0,8 sekunder hurtigere end den tid, der er fastsat af stewards. Da løbet var gennemført, endte de på andet podietrin, i 4G klassen.
"Det var en ekstraordinær weekend, og tingene gik rigtig godt ved GT4 arrangementet på Nürburgring i dag. Vi var en lille smule for hurtige ved pit stop, men selv med et ekstra pitstop slutter vi på P2 i vores klasse! Så vi er meget glade for dette resultat. Jeg forlader Nürburgring med en meget god smag af hvad dette mesterskab er, og med godt tempo før den næste GT Asia udfordring i Kina, hvor vi vil lægge alle vores bestræbelser i at forsvare vores føring i GTM. Så denne type sporadiske situationer, hvor vi kæmper med de sædvanlige chauffører i en serie, er meget nyttige for os."
Næste runde af GT Asia, køres på Shanghai International Circuit i Kina, den 10. - 12. oktober. Læs mere om: Thomas Fjordbach |