Den 6. afdeling af Yokohama 1600 Challenge blev kørt på Padborg Park nær den Dansk-Tyske grænse.
Ved det foregående løb i forbindelse med Grand Prix Danmark drillede vejret med regn i begge heats, og slutteligt valgte køreren fra Låsby at køre i pit for at spare på materiellet i stedet for at risikere at køre af og skade bilen på den regnvåde bane.
Derfor håbede teamet på tørvejr på den Sønderjyske bane i forbindelse med den 6. afdeling.
(Foto: CN Photo)
Inden weekenden indtog Karsten en 4. plads i DIF Danmarksmesterskabet, men stadig med mulighed for avancement, da 3. pladsen stadig var indenfor rækkevidde.
Meteologerne var dog lagt fra enige om hvordan at vejret skulle være. Hele lørdagen varierede vejrudsigterne fra tørvejr til bygevejr til konstant regnvejr. Derfor var det med stor spænding at køreren og mekanikerne gik til ro lørdag aften.
Da øjnene blev slået op søndag morgen, var det til lyden af regndråber på taget af bilerne. Mekanikerne gik derfor straks i gang med at få regnvejrsopsætning på bilen, så den var klar til træningen klokken 9.
Det rakte til 9. bedste tid ud af de 21 kørere, så der var rimelig tilfredshed i teamet med denne start.
Få minutter før kvalifikationen startede, begyndte regnen at falde igen. Heldigvis var bilen allerede på regndæk, så det var bare at komme på banen og give den gas.
Og gas blev der givet. Da de 20 minutter var gået havde den koksgrå Peugeot 207 med nummer 9 på siden kørt 7. bedste tid, så teamet var meget fortrøstningsfulde forud for de 2 heats.
(Foto: CN Photo)
Samtidig håbede de på at banen ville nå at tørre op, så der kunne køres med tørvejrsdæk.
Det håb blev dog hurtigt slukket forud for heat 1, da banen slet ikke tørre op så hurtigt som håbet.
Derfor rullede bilerne ud på regndæk.
Da de 5 lamper slukkede, blev det til en ret god start for Karsten. Første omgang forløb rigtig fint – lige indtil sidste sving, hvor han desværre fik bremset lidt for sent, og i stedet måtte tage pitinkørslen til hjælp. Dermed var en 5. plads vekslet til 20. plads inden at han nåede ud af pitten igen.
Herefter måtte han i gang med at kæmpe sig op gennem feltet. Omgang for omgang fik han kæmpet sig tilbage og fik overhalet adskillige konkurrenter. Så da det ternede flag faldt efter 13 omgange, kunne K. Olsen noteres ud for en skuffende 15. plads.
(Foto: CN Photo)
”Til tidstagningen havde vi faktisk ramt en god regnvejrs opsætning og havde for første gang nogenlunde kontrol over bilen og hvilken vej vi ville have den til at kører, ” udtalte køreren efter heat 1.
”Det var derfor brand ærgerlig at jeg var lidt for sent på bremsen på første omgang, hvor vi ellers lå på en P4. Det er naturligvis et helt andet motorløb end forventet, når man skal en tur i pit i heat 1 og dermed også ødelægger chancen for en god placering i heat 2. Men det positive aspekt er at vi nu har prøvet at køre regnvejr i 60 min. sammenlagt, hvor tiderne er acceptable.”
Denne slutplacering var også startplaceringen til heat 2, som endnu engang skulle køres på regndæk.
Starten forløb stort set perfekt, og det lykkedes køreren fra Låsby at vinde flere placeringer allerede på 1. omgang. Herefter stod det på 12 intense omgange med masser af kamp. Derfor bølgede placeringer også frem og tilbage flere gange, og da de 12 omgange var kørt var det en middelmådig 12. plads.
Den skuffende weekend kom derfor også til at koste dyrt i DIF Danmarksmesterskabet. 5. pladsen var en realitet, men med et godt finaleløb er der stadig muligheder for at kunne avancere i mesterskabsstillingen.
Finaleløbet køres på hjemmebanen FDM Jyllandsringen 27.-28. september, og her satser Omotorsport og Karsten Olsen på at få en rigtig god afslutning på sæsonen efter 2 weekender som ikke lige er gået deres vej.
Omotorsport
Læs mere om: Karsten OlsenPadborg Park14/09/14 - Padborg Park - 1600 Challenge |