Allerede under træningen, lørdag, formiddag mente Frederik ikke at bilen trak helt som den skulle. Et par justeringer blev lavet, men i kvalifikationen var problemet ikke løst og Frederik kunne kun køre sig til tiendebedste tid.
Træning og kvalifikation blev kørt med en motor som ikke var helt tip top. (Foto: Motorsporten.dk)
En tekniker blev tilkaldt for at tjekke motoren på Nymark Racing bilen. Han kunne dog først være fremme lidt senere på dagen og derfor måtte Frederik stille til start uden at have fået sin motor efterset.
Efter at have vendt feltets tyve første kørere fra kvalifikationsresultatet, skulle den unge Nymark starte på plads nummer elleve. Efter et løb hvor bilen ikke var til den store kamp lykkedes det Frederik at kæmpe sig to pladser frem og slutte weekendens første løb som nummer ni.
I første løb fik Frederik hentet to pladser. (Foto: Motorsporten.dk)
I pausen inden lørdagens andet løb blev koblingen på bilen efterset og den tilkaldte tekniker var kommet. Umiddelbart skulle bilen have justeret ventiler og et par andre ting af teknikeren.
Det skulle dog vise sig at fejlen på motoren var langt mere alvorlig end at man kunne justere sig ud af det. Motoren havde brændt en ventil og det var en større reparation at ordne.
Da der skulle køres langdistance løb mellem de to Legend løb overvejer man hos Nymark Racing om man skal lave topstykket. Da teamet råder over en nyrenoveret motor, fra Lars Vendelbos motorhavari tidligere på sæsonen, vælger man at sætte denne motor i Frederiks bil.
Motoren blev skiftet mellem løb 1 og løb 2. (Foto: Motorsporten.dk)
Til lørdagens andet løb er bilen helt klar. Og da starten går er det tydeligt at Frederik og bilen igen er konkurrencedygtige og han kæmper sig hurtigt frem i feltet. Kort før løbet er slut er Frederik med helt fremme i feltet og er med i kampen om pokalerne.
På næstsidste omgang er Frederik ikke længere med i feltet da bilerne kommer op ad langsiden og ude fra den fjerne ende af banen – svinget der hedder Big Mag – stiger en sky til vejrs. Det er normalt et tegn på at en bil er kørt i sandkassen eller er blevet skubbet ud.
Så publikum forventer at Frederik er blevet offer for den hårde kamp helt fremme i feltet. Det skal dog endnu en gang vise sig at dagen er fuld af overraskelser for Nymark Racing og for Frederik.
Der blev kæmpet hårdt og tæt om pokalerne i løb 2. (Foto: Motorsporten.dk)
”Der findes en knap i bilen jeg aldrig har trykket på” fortæller Frederik og forsætter. ” Nede i Big Mag svinget kom der en grim lyd og så stod flammerne ud af motorrummet, så jeg måtte for første gang bruge min brandslukker”.
Da bilen kommer tilbage i pit teltet viser det sig at den nyrenoverede motor har skudt en plejlstang ud gennem siden på motorblokken. Det betyder at teamet nu står med to ødelagte motorer til bilen. ”Brandærgerligt” lyder det ironisk fra teamet.
Sådan et hul skal motoren normalt ikke have. (Foto: Motorsporten.dk)
Nu er gode råd dyre. Teamet står med en motor hvor toppen ikke virker og en hvor bunden ikke virker. En plan bliver lagt og teamets ihærdige mekanikere sætter igang med at få de to sunde dele sat sammen til en funktionsdygtig motor. Nymark Racing er klar over at deres unge chauffør ikke når lørdagens sidste løb, men vil have bilen klar til søndagen.
Efter kort tid viser det sig dog at det ikke er muligt at samle en hel motor af de to der er havareret. Det ser ud til at løbsweekenden er slut for Nymark Racing. Det lille familieteam holder et hurtigt familieråd hvor ord som ”havregryn” og ”uden sukker” kan høres.
Teamet prøvede at få en god motor samlet, men det lykkedes ikke. (Foto: Motorsporten.dk)
Det bliver besluttet at det unge talent skal på banen til søndagens løb koste hvad det vil og der bliver købt en nyrenoveret motor mere til bilen. Teamets dygtige mekanikere arbejder til sent lørdag aften, for endnu en gang at kunne få bilen gjort klar til race.
Søndag er Nymark Racing klar til at hente nogle af alle de point tilbage de har mistet om lørdagen. Dagen starter med en træning hvor man har mulighed for at få testet bilen igennem.
De første par omgange ser det ud til at gå rigtig fint, men så trækker Frederik for tredje gang ind til siden med motorproblemer. En pakning på den nye motor er gået i stykker og alt det olie som skulle være i motoren er nu fordelt over et stort stykke asfalt på Padborg Park.
Det blev en kort arbejdsdag om søndagen. (Foto: Motorsporten.dk)
Weekenden er uigenkaldeligt slut for Nymark Racing. Det skal dog vise sig at weekenden ikke er helt slut for Frederik Nymark. Da han nu ikke har mulighed for at køre løb, vælger den berømte banespeaker Morten Alstrup at invitere Frederik til at være medkommentator til dagens løb.
Mens teamet sidst på dagen er i gang med at pakke sammen efter en skuffende weekend, gør Frederik status over weekenden.
”Jeg fik da prøvet at være motorsports kommentator, det var en sjov oplevelse – tak for det Morten Alstrup.”
”Det jeg dog er mest glad for, er det kæmpe arbejde mine mekanikere har gjort i weekenden. Jeg er også rigtig glad for den hjælp og moralsk støtte jeg har fået fra alle teammedlemmerne. Tak til jer alle sammen. Jeg er ubeskrivelig glad, stolt og meget taknemmelig over at have et team som jer i ryggen! TAK” slutter Frederik Nymark.
Hele holdet bag Nymark Racing vil gerne ønske Kasper H. Jensen stort tillykke med mesterskabet i OK Mobile 1 Legend cuppen.
Nymark Racing
nymarkracing@gmail.com Selch
Læs mere om: Frederik NymarkNymark RacingPadborg Park14/09/14 - Padborg Park - Legends Car Cup |