Succesen betød dog også, at der skulle masser af vægt med i bilen denne weekend på FDM Jyllandsringen – nemlig 50kg.
Grand Prix Danmark startede allerede med kørsel fredag eftermiddag, og her var køreren fra Låsby 9. hurtigst ud af de 25 biler, hvilket må siges at være en ok start.
Bilen var noget af en håndfuld at køre denne weekend. Bemærk 4hjuls-drift’en med de store streger på asfalten til følge (Foto: CN Photo)
Teamet gik i gang med at tjekke bilen igennem for at se om de kunne finde den sidste tid inden kvalifikationen skulle køres lørdag formiddag.
Da de 20 minutter var gået, var der også blevet fundet næsten 1 sekund i forhold til træningen. Dog havde konkurrenterne heller ikke sovet i timen, så trods den store forbedring, blev det til et ”forsvar” af 9. pladsen, hvilket også må sige at være ok i det tætte felt, og med succesballasten i passagersædet.
Heat 1 bød på helt andet vejr end de 2 foregående kørsler på banen. 30 minutter før starten begyndte det nemlig at regne, så alle bilerne måtte på regndæk.
Starten på heatet var ikke noget at skrive hjem om. Trods et ihærdigt forsøg på at forsvare 9. pladsen, tabte Karsten et par placeringer, da bilen kørte meget specielt, mens køreren klagede over manglende greb.
Kamp på en regnvåd bane i heat 1. (Foto: CN Photo)
Derfor var det en meget frusteret kører som kørte over målstregen efter 9 omgange på en skuffende 13. plads. Faktisk så frusteret at han skulle ud og købe nyt rat til bilen inden heat 2, da det gamle ikke længere var helt rundt…
Alt tydede på et tørt heat 2 søndag eftermiddag, og på trods af at mange grå skyer passerede forbi banen, gav ingen af dem vand – lige indtil den sky som kom 5 minutter før starten på løbet. Her holdt alle kørere allerede klar til starten i pitten, og desværre var der ikke tid nok for til at få regndæk på. Derfor måtte Karsten køre på banen på tørvejrsdæk.
De glatte slicksdæk havde slet ingen greb på den regnvåde bane så det blev til en bogstavlig rutschetur ned gennem feltet, inden at køreren i den koksgrå Peugeot 207 med nummer 9 på siden kørte i pit.
Tørvejrsdæk i regnvæk – ikke nogen god kombination (Foto: CN Photo)
”Jeg valgte at køre i pit da jeg vidste, at jeg med høj sansynlighed enten selv ville køre i gruset, eller også ville jeg blive påkørt. Så ville jeg hellere køre i pitten og spare på materiellet. Når kampene alligevel var omkring 15. pladsen, så ville jeg hellere udnytte smid-væk reglen og så have en hel bil med hjem.”
Den aktuelle stilling viser køreren fra Låsby på en 4. plads, men der er ikke langt op til medaljepladserne.
Næste løb køres allerede 13.-14. september på Padborg Park. Her kan Karsten Olsen for første weekend siden sæsonstarten starte helt uden succesballast i bilen. Så forhåbentlig er Omotorsport at finde helt fremme på de forreste pladser, når sæsonens næstsidste løb køres på den Sønderjyske bane.
Omotorsport
Læs mere om: Jyllandsringen31/08/14 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |