Forårssæsonen havde generelt været en positiv oplevelse for banesportsdebutanten Brian, men teknikken havde også drillet et par gange. Derfor var sommerferien blevet brugt til at få bilen fuldstændig klargjort til efterårssæsonen, så det forhåbentlig ikke giver mekanikerne helt så meget sved på panden, som det til tider gav ved de 3 første løbsweekender.
53 point er blevet kørt ind på kontoen i det generelle DIF Danmarksmesterskab, og Johannesen indtog derved 10. pladsen. I Rookiemesterskabet indtog han derimod 3. pladsen, ikke mange point fra 2. pladsen.
Lørdag morgen havde teamet valgt at deltage i en ekstra træning inden den officielle weekend startede. Der var kommet ny asfalt på banen siden sidste gang, så enhver kilometer på banen, ville være værdifuld.
(Foto: CN Photo)
Senere lørdag formiddag var det tid til den første træning for klassen. Her viste Brian at denne weekend skulle blive speciel, da han allerede efter få omgange kørte en omgang, der var nok til at blive 5. hurtigst ud af de 20 biler.
Derfor var det med stor selvtilid at køreren vendte tilbage på banen klokken 12.50 for at starte de 20 minutters kvalifikation. Brian gik til den allerede fra første omgang, og på 4. omgang blev kvalifikationstiden sat. Som en ud af kun 5 kørere kørte han en tid under 1 minut. Tiden var en klar forbedring af tiden fra træningen og rakte til 4. bedste tid.
Vejret hele lørdagen var tørvejr, mens søndag startede med en omgang regnvejr 30 minutter før heat 1. Derfor var der ingen tvivl om at der skulle regndæk på bilen. Så mekanikerne fik allerede lidt sved på panden fra morgenen.
Starten af løbet forløb fint, men da det var Brians første løb i regnvejr skulle han lige føle sig til rette på banen og de anderledes regndæk, og han tabte derfor en enkelt placering på 1. omgang.
Der gik dog ikke mere end 4. omgang inden at han tilbageerobrede den tabte placering. Herefter bølgede kampen frem og tilbage flere gange.
I allersidste sving, på sidste omgang blev det desværre til et sammenstød med en konkurrent, som dommerne takserede til 6 strafsekunder til Brian. Så i stedet for 4. pladsen blev det til en 5. plads. Dermed var karrierens hidtil bedste resultat i hus. Samtidig blev det til 3. pladsen i Rookiemesterskabet.
(Foto: CN Photo)
5. position blev vekslet til 4. startposition. Banen var i mellemtiden tørret helt op, så tørvejsdækkene skulle tilbage på bilen. Men det var de mindste bekymringer. Sammenstødet med konkurrenten betød nemlig at alt vandet var løbet af bilen. Derfor var det en kamp mod uret på at finde ud af hvor lækagen var. Først troede mekanikerne, at det var køleren som var punkteret, men efter intens fejlsøgning viste det sig at være en slange. Så efter at have fået hjælp fra Tue Nielsen, som heldigvis havde nogle ekstra køleslanger med, lykkedes det at få bilen klar til heat 2.
Starten forløb meget bedre, hvor placeringen kunne forsvares de første omgange, inden at det få omgange senere lykkedes at kæmpe sig helt op på 2. pladsen. Det holdt helt frem til 12. omgang da han desværre måtte afgive pladsen, men heldigvis kunne han holde 3. pladsen helt til han krydsede målflaget – dog hårdt presset, med kun 0,031 sekunds forspring til 4. pladsen henover målstregen. Samtidig blev det en rigtig flot 2. plads i Rookiemesterskabet.
Det var en super glad kører som steg ud af bilen og kunne træde op på det generelle podie allerede i hans 4. løbsweekend. En flot præstation af køreren, men også af bilen, som er en af feltets ældste – helt tilbage fra 1998.
(Foto: CN Photo)
Den gode pointhøst betød et avancement i det generelle DIF Danmarksmesterskab, så han nu indtager 8. pladsen, mens 3. pladsen blev forsvaret i Rookiemesterskabet.
”Jeg vil gerne sige mange tak til alle mine sponsorer, som har gjort det muligt, at jeg kan komme på banerne og køre racerløb. Uden dem ville det slet ikke have været muligt at opnå disse gode resutater,” sagde Brian Johannesen efter weekenden.
”Jeg vil også sende en stor tak til Omotorsport som har hjulpet mig i gang med banesporten, og vi sammen har fundet den perfekte opsætning på bilen som passer til både banen og ikke mindst mig. Nå ja, og så servicere bilen, når den ikke lige vil som jeg vil,” slutter han.
(Foto: CN Photo)
De gode resultater betyder at der skal masser af succesballast med i bilen, når teamet kører ud på hjemmebanen FDM Jyllandsringen. Her skal der 40kg med i bilen på passagersædet, men imidlertid giver teamet ikke op.
Vi ses på FDM Jyllandsringen til Grand Prix Danmark 29.-31. august.
Omotorsport
Læs mere om: Ring Djursland17/08/14 - Ring Djursland - 1600 Challenge |