Det har været en sjov sæson. Delvis usandsynlig forudsigelig, med Mercedes sejre i stribevis - og delvis med en række gode intense løb med gode og fine kampe om placeringer. Sådan set godt ræs, bare ikke om sejren. Altså med undtagelse af Ungarn, hvor der var kamp om sejren næsten hele vejen til mål. Og Ungarn, selvom det efterhånden er længe siden, er det sidste løb der er blevet kørt. Og Ungarn er en bane, der er kendt for at være kedelig. Så Spa kan man tillade sig at stille forventninger til. Den skal jo helst producere et bedre løb end Ungarn.
I sommerferien er der også blevet skiftet lidt ud. Caterham har udskiftet Kobayashi med den tyske sportsvognskører Andre Lotterer. Den 32 årige Lotterer er ikke ligefrem nogen ung debutant, men har i andre klasser vist sig som en kompetent herre. Men at han skulle kunne bidrage mere til teamet end Kobayashi må være en anelse mere usikkert.
Mercedes vinder - det er så nemt at være spåmand i øjeblikket - og hvis vi er heldige får vi en gigantisk duel mellem de to kørere. Der har været optræk til den store duel flere gange i år, men sådan rigtig episk har det ikke været endnu. Om det kommer, kan vi jo bare håbe på - og Spa kunne være en smuk kulisse til en duel på 44 omgange.
Men der er andre der også gerne vil blande sig i legen. Red Bull må med to sejre, være et konstant bud på et hold der kan vinde, når vinden blæser den rigtige vej. Daniel Ricciardo kan næsten betegnes som sæsonens store positive overraskelse. At han var talentfuld var der ikke så meget tvivl om, men at han skulle sætte den firefoldige verdensmester Vettel til vægs, var ikke sådan lige det, der stod tydeligst i krystalkuglen.
Red Bull har præsteret godt i forhold til, hvad man på forhånd havde forventet. På den anden side - teamet har vundet VM de sidste fire år - de skulle gerne kunne gøre en motor bedre end den er. Det er modgang storhed kan ses. Red Bull har bevist deres i denne sæson.
Andre teams har måske snarere underpræsteret. Det gælder især de to Mercedes teams; Williams og McLaren. Omstændighederne er forskellige. Williams har bygget en god bil og er i en proces hvor de er ved at få styr på deres organisation efter alt for lang tid som andetrangshold. Men ofte har de præsteret at falde lidt over hinandens, eller egne fødder. Bottas har også været en af sæsonens overraskelser. Igen, man vidste han havde talent, men præcis hvor meget, var ikke altid helt tydelig sidste sæson. Massa virker mere som en der blev overrasket over at igen havne i et team hvor den anden var ligeså hurtig, hvis ikke hurtigere.
McLarens problem er et andet end Williams. Der er ligheder. Hos McLaren er der også en organisation der skal på plads igen, efter en periode, der ikke har været fantastisk. Men Williams har lavet en bil der fundementalt set er god, så har McLaren snarere gjort det modsatte. Bilen er ikke god - og de dage hvor den ikke har været decideret dårlig, har man omhyggeligt taget sigte og skudt sig selv i foden. McLaren har også været ramt af omstændigheder, men i det store hele er ansvaret deres eget. Om kørerne kan man sige at Button nok underpræsterer - men det har han en tendens til at gøre, når bilen ikke er i top. Tænk på alle de middelmådige sæsoner han kørte for BAR/Honda. Button er en der bider til når materiellet er til det, men egentlig ikke kærer sig meget om at blive nr. 8 i stedet for nr. 9. Magnussen har vel præsteret cirka der hvor man kan forvente, når man ser bort fra det første løb, hvor han jo havnede på podiet. Han skal lære at begå sig, og hvad han i sidste ende bliver vurderet på, er en række parametre internt i McLaren, som kan være svære at se udefra.
Force India, også med Mercedes motorer har til gengæld vist sig fra den positive side. Hülkenberg er stabil og præsterer ens løb efter løb. Og selvom det måske ærgrer ham lidt af de store hold som McLaren eller Ferrari ikke har hentet ham ind i deres team, må han samtidig være godt tilfreds med at en potentiel aftale med Lotus sidste vinter ikke blev til ret meget. Sergio Perez har været sig selv - han har øjeblikke af storhed, hvor han kan give næsten hele feltet baghjul og smække sin Force India på podiet. Og andre dage hvor tingene ikke fungerer og han ender uden for pointene. I sidste ende går vejen til storhed, gennem stabilitet. Problemet ved kørere - og mennesker i almindelighed - der præsterer ujævnt, er at de sjældent kan forklare hvorfor - uanset om det er gået godt eller skidt. De ved ikke hvad de gør, de gør det bare.
Ferrari har også underpræsteret. Men det har de jo sådan set gjort hver sæson i nogle år. Nogle gange har de været heldige at Fernando Alonso som feltets mest komplette kører, har kunnet trylle sejre ud af bilen alligevel. Men det er ved at være så længe siden, de har lavet en rigtig vinder, at der måtte ske noget. Det gjorde der også, da de udskiftede ledelsen i teamet. Men forandringer tager tid. Set fra en æstetisk synsvinkel er det da egentlig også ok, at Ferrari med feltets næst-grimmeste bil, har det svært (og Mercedes med det kønneste eksemplar klarer sig godt).
Fernando Alonso har igen hævet sig over mængden og bilens formåen og hentet flere og bedre resultater end han burde kunne. Det er næsten optisk bedrag at han stadig kun har vundet to titler. Kimi Raikkonen har ikke bidraget med meget. Han præsterer som bilen er til - hvilket er en nedtur fra de forgående år hvor han fik vredet mere ud af sin Lotus end man med rimelighed kunne forlange.
Kvyat i Toro Rosso skal også lige have et ord med. Russeren har haft en rigtig god debutsæson og fået sat Vergne uden for døren. Næste sæson skal Vergne afløses af Verstappen jr, der er enormt hurtigt, enormt ung og enormt uerfaren. En aldersgrænse i Formel 1 ville faktisk give mening.
Williams mener at banen i Belgien ligger godt til dem, og en sejr måske ikke er helt urealistisk. Det ville være et frisk pust hvis Mercedes fik lidt modstand. Men sandsynligheden er nok ikke så stor.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Spa-Francorchamps24/08/14 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |