Den traditionsrige bane på Djursland er berømt og berygtet for sine store højdeforskelle og blinde sving, og da banen ydermere har fået ny asfalt henover sommeren, var der på forhånd lagt op til en spændende og hård weekend for kørerne i Formel Ford. Weekenden på Ring Djursland var den 5. afdeling ud af 7, så kampen om mesterskabet begynder så småt at gå ind i sin afgørende fase, hvor en lille fejl kan vise sig at blive rigtig dyr. Jan gik imidlertid ind til weekenden fuld af fortrøstning og med en solid tro på, at den seneste tids gode resultater skulle og kunne følges op af endnu en vellykket weekend. Den nuværende 2. plads i kampen om mesterskabet skulle forsvares, og hullet op til den førende i mesterskabet skulle også gerne mindskes en smule.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Lørdagens træning og tidtagning gik rigtig godt. Efter at have kørt 2. hurtigste tid i den frie træning tog Jan del i en meget tæt tidtagning, hvor flere kørere kandiderede til pole position. Jan endte dog med at trække sig sejrrigt ud af den duel, og han kunne således se frem til at starte forrest i weekendens 1. heat.
Jan har efterhånden vist sig at have fået rigtig godt styr på sine starter, og det 1. heat blev ingen undtagelse. Jan kom godt afsted, og han fik hurtigt åbnet et lille hul til forfølgerne. Bag ham indledte Mathias Weinrich Smidt og Mathias S. Kristensen en hård duel, og det udnyttede Jan til at lægge yderligere afstand til dem begge. Herfra fik Jan det til at ligne en nem opgave at forsvare føringen hjem, og i mål var han ca. 2,5 sekund foran sin teamkammerat Mathias S. Kristensen på 2. pladsen. Med til historien hører, at den førende i mesterskabet, Frederik Schandorff, ikke kom til start i dette heat pga. et problem med speederkablet i hans racer.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Weekendens 2. heat blev kørt søndag formiddag, og pga. regn i løbet af natten var det en fugtig bane, der mødte kørerne søndag. Vanskelige forhold, hvor banen mange steder stort set var tør, mens den fortsat var ganske fugtig og glat andre steder. Jans hurtigste omgangstid fra 1. heat betød, at han nu skulle starte fra 2. pladsen, mens Mathias W. Smith havde pole position, men Jan viste sig endnu engang som en glimrende starter, og allerede i udgangen af første sving var Jan i front. Præcis som i lørdagens heat formåede Jan ret hurtigt at åbne et hul til de bagvedkørende, og med flot og stabil kørsel på den svære bane kunne han for anden gang i weekenden krydse målstregen som vinder. Førstepladsen kom aldrig rigtig under pres, og i mål var Jan mere end 20 sekunder foran Frederik Schandorff på 2. pladsen.
Umiddelbart før weekendens 3. og sidste heat besluttede vejrguderne så at lege med. Få minutter før racerne skulle på banen, begyndte det at regne, og så fik alle teams travlt med at skifte til regnvejrsdæk. Regnen tog til på opvarmningsomgangen, og den nye asfalt blev rigtig glat. Jan startede også i dette heat fra 2. pladsen, men endnu engang varede det ikke længe, før dén placering var byttet ud med en føring. Ved slutningen af 1. omgang gik Jan nemlig udenom Mathias W. Smith for enden af langsiden, og nu lugtede det pludselig af et hattrick til Jan. Desværre varede glæden ikke længe, for i det næste sving skred Jans racer ud, og på den drivvåde bane var der ikke meget at stille op. Raceren havnede i sandet, og Jan måtte skuffet overvære resten af løbet fra en plads bag barrieren.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Tilbage i pitten kunne Jan sætte følgende ord på weekendens begivenheder: ”Lige nu fylder skuffelsen over at udgå i det sidste heat rigtig meget. Jeg havde en gylden chance for at lave et hattrick, men sådan skulle det altså ikke være. Som altid når det regner, stillede vi på racerens bremsebalance forud for det sidste heat, og pludselig blokerede den bare på bagbremserne, og motoren satte ud. Det kom helt ud af ingenting, og jeg kunne intet stille op.”
”Overordnet set vil jeg dog betegne det som en godkendt weekend. Det er svært at være rigtig utilfreds, når man har taget 2 sejre, men samtidig SKAL man være skuffet, når man udgår. Jeg synes dog, at vi kan tage rigtig mange positive ting med herfra; bilen kørte perfekt indtil mit uheld, og jeg ved efterhånden præcis, hvor jeg har den henne. Den gør lige nøjagtig, hvad jeg beder den om – når jeg sætter mig i raceren, føles det mere eller mindre som at tage en handske på. Det hele spiller bare.”
Forud for de resterende 2 afdelinger er Jan også fortsat optimist. ”Det lykkedes os at lukke lidt af hullet op til Frederik, og der er stadig en masse at køre om. Så længe der er en mulighed for at vinde mesterskabet, så går jeg all-in. Vi skal ikke lade os slå ud af et uheld som det her, for vi gør rigtig mange ting rigtigt,” slutter Jan, som nu kan se frem mod næste afdeling, som afvikles på Padborg Park d. 13.-14. september.
Jan Jønck Presse
Jens Hvas
Læs mere om: Ring Djursland17/08/14 - Ring Djursland - Formel Ford - DK |