Wunderkind Wittmann - Den ellers evige toer viste sig at være urørlig under både kvalifikation og i løb |
DTM 17/08/14
|
|
I en af de første artikler vi bragte om DTM, denne sæson, nævnte vi den unge Marco Wittmann - vi fremhævede ham som en man skulle holde øje med i sæsonen. Wittmann har af eksperter været anerkendt for sit talent i mange år, men han har altid ligget under for sine hold-"kammerater". Men i denne sæson kan han måske skrive sig ind i historien som den mest suveræne DTM-mester nogensinde. |
|
Efter lørdagens kvalifikation var der nok mange der tænkte sit. Hvad i alverden er det den unge tysker egentlig kan bag rattet, som alle de andre BMW-chauffører ikke kan? For med hele syv Audier i top-ti og over et sekund til nærmeste mærkekollega - hvor fire andre BMW'er i teorien burde have de samme vilkår - så sørgede Marco Wittmann ene mand for en lille fest i München-teltet inden søndagens løb.
Wunderkind Wittmann (Foto: Natascha Theisen)
Marco Wittmann kom fint fra start og lagde med det samme lidt afstand til de øvrige. Det viste sig hurtigt at være fornuftigt, da der ikke blev givet ved dørene her efter ferien. Timo Scheider blev påkørt kort inde i løbet og var blot passager i egen bil, da han bliver skubbet hele vejen ind i en sagesløs Nico Müller - begge ender med at måtte udgå. Pitstoppene kom hurtigt i den første del af pitstop-vinduet for de fleste, og der var som altid stor forskel på prime- og options-dækket. Knap halvvejs i løbet kunne man se, hvordan "det gule tog" (DTM-slang for en gruppe på options-dæk) begyndte at indhente det tabte efter at have kørt den første del på prime-dækket. Det gik blandt andet ud over Farfus, der på mange måder havde en horribel weekend. For i et hårdt kørt løb blev han nærmest fejet af banen af en Stuttgart stjerne-..... Det resulterede i et delvist defekt køretøj. Og ydmygelsen blev total da selv Vitali Petrov kunne følge med - så ved man det er tid at parkere bilen i garagen.
Her bliver det tæstet om Audi-karroseri-dele egentlig også kan passe på en BMW - eller omvendt? (Foto: Natascha Theisen)
Stefan Reinhold må siges at være lykkedes med sine to unge talenter i denne sæson. Sidste år havde han den tidligere master Martin Tomschyck under sine vinger - og den historie kender vi jo alt for godt. Men disse to "no-bodys" har virkelig været en helt anden succeshistorie. Og det må også være fantastisk for Wittmann efter relativt mange sekundære masterskabs-placeringer i relativt prestigefyldte motorsports-klasser, endelig, at ende øverst. For eksempel tabte han Formel 3 mesterskabet til Edoardo Mortara for nogle år siden - men i år er det vist Wittmann der ler sidst! Audi må siges at være de helt store tabere, da de startede med hele syv biler i top-ti. Der var kun to tilbage da det ternede flag faldt. Nå ja, det var da ganske vist som "first og second loser" - men der vist kun en mand de snakker om i Eifel Bjergene. Stuttgart-racerne gjorde sig mest bemærket for deres deltagelse i spektakulære uheld.
|
Navn | Team | Gap |
|
Marco Wittmann (DE) | BMW Team RMG | |
Mike Rockenfeller (DE) | Audi Sport Team Phoenix | 1.286 |
Edoardo Mortara (IT) | Audi Sport Team Abt | 12.019 |
|
Paul di Resta (GB) | Mercedes AMG | 12.815 |
Daniel Juncadella (ES) | Petronas Mercedes AMG | 13.717 |
Christian Vietoris (DE) | Original-Teile Mercedes AMG | 24.918 |
|
Maxime Martin (BE) | BMW Team RMG | 28.921 |
Martin Tomczyk (DE) | BMW Team Schnitzer | 38.521 |
Robert Wickens (CAN) | FREE MAN'S WORLD Mercedes AMG | 43.197 |
|
Pascal Wehrlein (DE) | gooix Mercedes AMG | 45.377 |
Adrien Tambay (F) | Audi Sport Team Abt | 48.071 |
Bruno Spengler (CAN) | BMW Team Schnitzer | 49.834 |
|
António Félix da Costa (P) | BMW Team MTEK | 50.150 |
Joey Hand (USA) | BMW Team RBM | 50.955 |
Jamie Green (GB) | Audi Sport Team Rosberg | 52.771 |
|
Gary Paffett (GB) | EURONICS Mercedes AMG | 57.056 |
Timo Glock (DE) | BMW Team MTEK | 58.577 |
Vitaly Petrov (RUS) | Mercedes AMG | + 1 omg |
|
Augusto Farfus (BRA) | BMW Team RBM | DNF |
Nico Müller (CH) | Audi Sport Team Rosberg | DNF |
Timo Scheider (DE) | Audi Sport Team Phoenix | DNF |
|
Miguel Molina (E) | | DNF |
|
Podiet efter et hårdt kørt løb (Foto: Natascha Theisen)
Der er desværre næsten en hel måned til det går løs igen i DTM-serien. Her bliver det på den smukke Zandvoort-bane i Holland. Men Wittmann kan egentlig holde ferie helt hen til afslutningsløbet på Hockenheim og stadig møde op med et forspring på mindst ti point - uanset hvad. Vi tør i hvert fald godt sige at mesterskabet lander i München i år. Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: Nürburgring17/08/14 - Nürburgring - DTM |
|
| |