Fårvang Rally Show
Racerdagene startede fredag med Fårvang Rally Show. 60 mandskaber var til start med toppen af dansk rallysport i spidsen. Der var med andre ord lagt op tll et brag af et rallysprint ikke mindst med opbakning fra små 25000 tilskuere.
Prøven og Porschens køreegenskaber var ikke det bedste match og første heat var meget nervøst - selv en af halmballerne måtte lade livet. Tiden på 3:29 rakte til en 22. plads generelt og en 2. plads i klassen slået af en Starlet, som var skide usportslig - han sprang sidste omgang over!
Kun de 20 bedste går videre i Røverheatet (Finalen) så pedalen skulle i gulvet i de to efterfølgende heats. Det lykkedes at komme i finalen og resultatet blev en samlet 18. plads og vinder af Historisk/KRB.
(Foto: Lars Kronborg)
Munkebjerg Sprint
Lørdag bød på Munkebjerg Sprint i Vejle også med 60 mandskaber til start. Fed industriprøve og meget fine faciliteter til deltagerne på Vejle Bilauktion.
Men men - vejrguderne havde en finger med i spillet. Det væltede ned i de første heats og dæk blev skiftet i et væk. Ventetiden gjorde, at vi i alle heats på nær det sidste, kørte med forkerte dæk.
Det første heat gik så til gengæld rigtig godt - Nicklas roste kørslen samtidig med at han under hyggesnakken nævnte, at vi lige havde overskredet fuldt stop med 10 km/t. Det er nok en mild overdrivelse at sige, at chaufføren ikke har temperament, men Nicklas har deltaget i DASU’s talent udvikling og sagde beroligende: “Det skal du bare glemme!”. (Idiot).
Men han opnåede hvad han ville - han fik fyret op under chaufføren. Tiden i første heat var 3:20 men de to næste lå på 2:57 og 2:55 – kanontider - hvilket gav en 1. plads generelt og dermed også i klassen.
(Foto: Lars Kronborg)
Porschen var lidt svær at styre i sidste heat men efter en snak var konklusionen at det var fordi der var regndæk foran. Men på transporten til Munkebjerg trak den helt vildt til højre ved acceleration - mildest talt umulig at køre.
Suppleret af Robert Rydendahl og crew blev der skruet på alt - op, ned og til siden - efterfulgt af prøvekørsler - ingen virkning. Efter 4 timer på denne måde foreslog et ”klogt hoved”; Vi prøver de to andre baghjul - bingo - Porschen havde kørt med to forskellige bagdæk - 225 i den ene side og 235 i den anden. Måske derfor den ikke kørte godt lørdag? En stor bøf og alle var glade igen. Under skrue-seancen blev Per trøstet af Vinnie (Jørgen Hansens co-driver) med lidt champagne under præmiefesten.
Munkebjerg Hillclimb
Søndagen bød på sol og fantastisk udsigt over Vejle fjord, masser af fede gamle racerbiler - en enkelt med påskriften; ”Forhjulstræk er en nødløsning” - og 4-5000 tilskuere på lægterne - helt ubeskrivelige rammer for historisk race.
Næsten 100 biler var mødt til start på det klassiske Munkebjerg Hillclimb - fra nogle der måtte geare ned til andre der gav raceren den sidste skive op ad bakken. Og prøven - kort, intensiv og sjov - festen var overstået på lidt under et minut. Teamet lagde rimeligt fra start med en tid på 57.8. Taktikken blev ændret til 2. runde - mindre aggressivt ind i svingene og hurtigere ud - resultat 58.2 - åbenbart ikke det rigtige valg.
Målet var nu at blive 2’er i klassen og 3’er generelt. Vi var kun 2/10 foran Jan Sørensen i Manta 400 og hans ansigtsudtryk viste klart, hvad hans planer var. Så det var nu eller aldrig og vi fik også dagens bedste tid på 56.6 og kunne snuse lidt til de to førende. Og resultatet, en 2. plads i Historisk klasse og en 3. plads generelt.
Respekt til Niels Ole Andersen der i en potent Ford Capri 3000 i alle tre heats kørte tider på 55 sekunder - det hurtigste nogensinde i løbets 18 årige historie.
(Foto: Lars Kronborg)
Vi mødte en masse søde og hyggelige mennesker, der sammenlignet med rallyfolket måske prioriterer hygge og venskab lidt højere end konkurrencen. Når man er 60+ er det egentlig ret sympatisk og det bliver nok svært at holde sig væk næste år.
En fantastisk weekend med en følelse af, at det er sådan det skal være at køre motorløb.
Lars Kronborg
Læs mere om: Fårvang08/08/14 - Fårvang - Rally |